belmama skrev 2010-06-26 21:17:54 följande:
Hej alla! 
Jag hoppar in här mitt i allt med en liten undran! 
Jag har hört om den här Angel sound och tänkte köpa den, men råkade yppa detta för min läkare på MVC och hon blev hel-aggro! Jättefarligt med massa strålning som vi inte vet hur det påverkar eftersom det alstrar värme o.s.v. o.s.v. 
Varför får det då säljas undrade jag, men hon sa att det antagligen inte kommer finnas på marknaden länge till för att det är så osäkert och så många är emot det...
Jag undrar om framförallt ni som har Angelsound har hört detta eller snackat med era BM? Vad sa de om detta?
Vill ju så gärna, men inte om det kan skada bebbe =(
Tack på förhand!
Min barnmorska sa att man inte vet så mycket om det men att det är bättre att man lyssnar några gånger när man känner sig orolig osv, än att gå runt och må dåligt.
Hon sa att "gör som man ska göra med det mesta under en graviditeten, lagom är bäst". 
Lyssnat en gång och det var jäkligt bra, men inget jag kommer använda ofta. Har ju spelat in hjärtljuden så jag kan bara lyssna på inspelningen om jag vill höra. Och skulle jag känna mig orolig längre fram, då testar jag bara med den.
Dock är ju risken med såna maskiner, att man blir väldigt orolig om man inte hittar hjärtljuden så tidigt som det står att man ska kunna. Jag hittade mina första gången i vecka 13+0 och "alla" säger att de minsann hittat från vecka 10. Men är du beredd på att det inte behöver betyda att bebisen inte lever om du inte hittar hjärtljuden så är det en annan sak.
Jag skulle dock inte rekommendera att man testade tidigare än vecka 14 om man inte är omföderska och livmodern blir större snabbare, eftersom jag fick leta precis vid blygdbenet för att hitta nåt.