Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

Jag ska prata med min bm om att vaccinera mig elel rinte, jag brukar aldrig göra det utan har ett stakt immunförsvar, men som sagt när man är gravid så är man ju lite svagare.

Hoppas oxå mitt bltr gått upp lite tills på måndag då det var så lågt sist.

Det som hjälper mig just nu är att jag står upp då känner jag inte av foglossning men jobbigt att stå å kolla på en fil kan jag säga, sitter inget bekvämt alls men det beror mest på ischiasnerven just nu.
    Ska bli skönt att få akupunktur på måndag igen för det hjälper verkligen nu spec mot ischisas nerven men inte mot foglossningen

• delifi2
    ondar skrev 2010-10-31 12:02:05 följande:
    Hej allihop, har inte vart här på jättelänge så det är nog ingen ide att jag ens försöker läsa ikapp mig:).
    Hoppas allt är bra med alla och era små mirakel i magen!

Liten i magen har gått 35+0 på onsdag och då återstår det o se om den har vänt sig rätt vilket den hittills inte har gjort. Så har den inte gjort det på onsdag heller så blir det att boka tid för vändingsförsök.
    Är det någon mer här med envis bebis som inte vill ner med huvet?

Min ligger på tvären än så länge o har så gjort väääldigt länge så det känns inte som om den kommer vända sig ner på tre dagar men vem vet:).
    har en tjej som inte heller vill vända sig, får kolla om 2 veckor och har hon inte vänt sig tillrätta då så blir det vändingsförsöka här oxå. Fick göra det med William oxå eftersom jag har en stor livmoder så mina barn har stor plats i magen

Idag ska jag träffa några tjejkompisar, vi ska äta middag någonstans här i stan men när jag kollade upp de "vanliga" ställena där vi brukar fika eller äta så har de stängt eftersom det är SÖndag så vi lär väl se var det blir någonstans
  • delifi2
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-31 20:59:42 följande:
    Hjälp kan inte gå Gråterhar så jävla ont av smärta
    antar att du simmade med hjälp av bena? det är rena döden för fogaran eftersom du har mycket mer motstånd i vattnet så det blir tyngre. Tycker synd om dig för  vet precis hur ont du kan ha.

Förlossningsbrev skriv vad ni förväntar er av förlossningen
    * smärtlindring
    * ställning
    * vad ni absoult inte kan tänka er
    * Om ni är rädda för något
    * vad ni förväntar er efter, typ vad ni hade tänkt med ammaning och om ni vill ha hjälp med det så att barnet kommer rätt med munnen, jätteviktigt att barnet får rätt tag
    * Om ni vill ha mörkt eller ljust i rummet
    * Om ni vill prova på att tex bada eller föda i vattnet

Här får vi en förtryckt broshcyr av ett förlossningsbrev där vi bara fyller i frågorna.
    Det jag kommer ihåg från när jag skrev när jag väntade WIlliam var
    *att jag absolut inte ville ha kejsarsnitt, såvida det inte var fara för hans liv
    * att jag ville föda halvliggandes (har gjord det med alla andra och det funkar bra för mig)
    * att jag endast ville ha lustgas som smärtlindring men om värkarna drog ut på tiden så ville jag ha epudiral och inget annat.
    * Att jag klarade ammningen själv och inte ville ha hjälp med det
    * Att jag ville ha sen avnavling

Tror det var allt jag kom på nu.

Har haft förvärkar hela helgen nu och hon trycker neråt som bara den nu, men inte är det huvud som hon trycker ner utan ryggen så jag antar att det kommer bli vändningsförösk om 2 veckor *suck*
  • delifi2
    Karttikeya skrev 2010-10-31 21:39:15 följande:
    Urk, börjar oroa mig för hur det ska gå när jag blir föräldraledig.. Kommer ju få det sanslöst snålt med pengar.. Obestämd Är ju svårt att förutse när man kan börja jobba lite timmar igen också.. Jag hatar pengar! Vi har börjat spara, men börjar få lite panik..  Kräks
    jag vet hur det är, jobbar ju bara 75% och då får jag bara 80% av de 75% + skatt på det hela, jag är glad att det går runt och att jag har min man. LÄngtar tills jag ska börja jobba igen, vi hade ju bara planerat att ha det snålt med pengar ca 1 1/2 år, när jag väntade WIlliam. Har ju inte kunnat jobba emellan och nu ska jag vara hemma fram till Juli nästa år och då har jag varit hemma ca 2 1/2 år med den lilla föräldrapenningen.
    Men man klarar sig på något sätt alltid konstigt nog, när jag väl böjrar jobba igen kommer jag känna mig skitrik
  • delifi2
    ondar skrev 2010-10-31 21:41:53 följande:
    Spännande! Vändningsförsöket med William lyckades eller? Vilken vecka gjorde du det i då?
    Har förstått att det är olika i olika kommuner.

Har en kompis vars dotter inte heller hade vänt sig i 35 så de gjorde också vändningsförsök men hon var redan såppas fastkilad att hon inte vändes på så där blev det kejsarsnitt. Hon mättes i bäckenet o de kom fram till att hon inte skulle kunna föda dottern i säte. Jag känner att jag inte vill riskera en sätesförlossning även om de mäter o säger att de skulle kunna gå.

Försöker ha en positiv inställning till det hela fast att det knappt är 50% av vändningsförsöken som lyckas och min Liten har ju två dagar på sig, mkt kan ju hända då:) o chansen finns ju att den vänder sig efteråt även om det inte händer alltför ofta, det beror ju så mkt på storlek på bebis,livmoder o mängden fostervatten osv..
    Huvudsaken e ju att den kommer ut frisk o välbehållen men blir det kejsarsnitt känns det som om jag har blivit lite snuvad på förlossningen, har ju sett fram emot den så himla mkt:D. Men tar inte ut nåt i förskott, håller mig bara förberedd åt båda hållen:).
    Skönt att din tjej har två veckor på sig att komma på bättre tankar iaf {#emotions_dlg.flower}

Tyckte du att det kändes okej med vändningsförsöket förra gången? Det var inte obehagligt eller satte igång förlossningen eller så?
    Japp det lyckades, men han vände sig om igen
    Sen så efter 1 veca efter igen så kollade dom med ul hur han låg och då hade han vänd sig rätt av sig själv. DOm kunde inte känna hur han låg för det gjorde så förbaskat ont när han skulle ner med båda händerna vid bäckenet och känna efter, beror antagligen på att jag har foglossning som det gjorde så ont.

Men själva vändingsförösket gjorde inte ont, kändes lite mysko och lite obehagligt eftersom man var så avslappnad i livmodern, hela magen sjönk ihop lixom. Men jag hade en bra läkare och en bm och ssk inne samtidigt så det var ju bra tyckte jag

Nu ligger ju tjejej i tvärläge eller låg vet knappt hur hon ligger längre för hon vädner sig om hela tiden, men för en liten studn sen låg hon med ryggen neråt iaf
    Men om man ligger i säte är det lättare att rumpan tränger ner i bäckenet och då sitter det där och då lyckas man inte med vändingsförösk, inte alltid iaf beror på hur fast bebisen är

• delifi2
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-31 21:56:07 följande:
    Oj jag trodde ju att att smmar var det bästa att göra men inser nu att jag har jobbigt att bara ta mig upp och försöka ta mig till toan skönt att man är sjukskriven nu men jag ska ju lämna barnen på dagis med och det behövs cykel tyvärr

Åh får jag kopiera detta och lägga in på min blogg vill skriva av detta och ta mina egna erfarenheter och ta det jag själv känner blir såklart ändrat lite oxå
    Ska oxå skriva att jag bara vill ha sambon med på förlossningen då han jävla mamma tvingar sig själv med till förlossnings rummet!!!!!
    Simma kanman göra men du kan inte använda bena att simma med, man får typ simma med armarna bara, man ska ALDRIG sära på bena eftersom fogarna inte tycker om det, om du kommer ihåg gummibandet jag skrev om förut så töjer det ut sig var gång man särar på bena eller gör att bäckenet inte är i balans, dvs att det är stadigt och jämt så ska det vara hela tiden. Vet att det är jättejobbigt att tänka på men fogarna tar inte lika mycket stryk då när bäckenet är i balans.
    ondar skrev 2010-10-31 22:03:44 följande:
    Å va gott att han vände sig rätt själv:). Skönt o höra att själva försöket inte gjorde ont iaf.

Man får bricanyl va? Insprutat eller hur funkar det? Jag är så fruktansvärt nålrädd så är mest det jag är nervös över ärligt talat.

Min Liten ligger också i tvärläge och har så gjort så länge jag kan minnas så har svårt å tro att den kommer byta läge för det var det längesen den gjorde nu, den "bara" brötar runt med armar o ben. Det är alltså inte lika stor "risk" att den kilar sig fast så som våra bebisar ligger just nu:)?
    jag fick det i spruta, fick en (ååå....vad heter det nu igen blackout) sån nål man sätter i handen, men det är inte en nål utna en sån man sätter fast där och som man använder för att spruta in saker i, ååhhh helt borta men jag hoppas du förstår vad jag menar. Så du vet att om man behöver mer så tar de bara bort locket på den och sprutar in mer.

Eftersom ryggen är större än rumpan så kan den inte kila fast sig lika lätt som den kan göra med rumpan neråt
  • delifi2
    Jessika82 skrev 2010-10-31 23:01:44 följande:
    hej på er. nu sitter jag vid min dator och kan skriva

hur lång tid min förlossning tog beror på hur man räkna... det tog 10min för bebisen att komma ut från det bm tog hinnorna... men ca 1h från det vi kom till förlossningen.

Jag var i v36+1 det blev en pojke som vägde 3385g och var 51cm lång
    vrf tog de hinnorna?
    Skönt att allt gick bra iaf och han var ju lagom stor oxå
  • delifi2

Har skummat igenom allt nu och jag har glömt allt jag skulle kommentera

Har haft värkar inatt och var i valet & kvalet om jag skulle ringa förlossningen eller inte men till slut lugnade de ner sig vid 2-tiden. Det värsta var att de var regelbunda, var 5-6 minut.

Var hos bm idag och hon tyckte varken om mitt tryck som inte höjd sig speciellt mycket.
    Men det hade höjt sig lite, från 85/60 till 95/65 så nu ska jag kolla trycket varje vecka när jag ändå är där på akupunktur.
    Min sjukskrivning har förlängts ända till förlossningen nu så det var skönt.

Hoppas allt har gått bra för Saraklippan nu

• delifi2

Grattis Saraklippan

Momalicious skrev 2010-11-02 10:12:39 följande:
    Stort grattis till saraklippan! Längtar efter bild! :)

Igår var det min och sambons 1-åriga förlovningsdag men han har jour så vi fick fixa lite mys här hemma istället! Jag gjorde en fläskfilégryta med ris och världens godaste sallad och till efterätt hade jag köpt en chokladmoussetårta. Sen hade vi tända ljus överallt och såg på film och bara mös :) himla mysigt!
    Det kan vara mysigt att bara vara hemma och ta det lugnt

Snart firar jag å mannen vår bröllopsdag, men fråga int ehur många för det vet jag inte, tror det är 4 eller 5 år...
    ondar skrev 2010-11-02 10:00:25 följande:
    åå en pojk Hjärta duktig kille dessutom som ligger rätt, det får han se till o fortsätta med:).

---------------

Jag har 35dagar kvar till BF idag. Helt sjukt vad tiden har gått fort:)
    Bara 35 dagar kvar gud vad skönt.

Jag hoppas vår prinsessa kommer ut tidigare men helst efter bröllopet som vi ska till i början av december, så jag hoppas jag har ca 35 dagar kvar jag oxå hahaha....räknade ut det nyss men om man ska beräkna enligt sista mens så har jag bara 24 dagar kvar men om men räknar enligt ul så har jag 42 dagar kvar, men det är för länge tycker jag
  • delifi2
    NhjärtaD skrev 2010-11-02 10:49:49 följande:
    Det gör det absolut!!

Jag med & lussekatter, mmm julmust med...meeeeeeeeen jag håller hårt på mina traditioner hihi

glögg, julmust & pepparkakor No No innan första advent, lussekatter No No innan lucia hahaha
    jag har hållt stnehårt på att INGET före 1 december kommer in ähr i huset men så gravis som man är så blev det både julmust och julskinka, blev lite sur på mig själv att jag var så sugen men det här är det enda året det sker så tidigt, absolut inte tidigare nästa år.
    ondar skrev 2010-11-02 10:50:26 följande:
    Haha ja men om jag skulle gå över en vecka eller två så har ja ju massa dagar kvar Tungan ute. Så inget är ju särskilt säkert hihi. Vi får hoppas att du får ut din bebis lite tidigt då så du slipper vänta så mkt mer:). Tycker absolut att de ska vara här snart allihop
    Ja med den här tråden så kan ju allt hända, har varit med i 2 trådar tidigare med Elliot å William och då tror jag att det itne var nån bebis som kom för tidigt men här kommer ju alla lite om de vill
    MFJG skrev 2010-11-02 11:11:09 följande:
    Hur har era små legat när ni gjort era TUL?
    hon låg i tvärläge då, men nu har hon vänt sig på nåt annat sätt, vilket är svårt att säga, när bm kände igår så visste hon inte vad som var huvud å vad som var rumpan men det spelar ingen roll för när jag la mig på sidan för att få akupunktur så la hon sig åt något annat håll iaf, hela hon vände på sig
    NhjärtaD skrev 2010-11-02 11:13:05 följande:
    Min hade huvudet neråt fast liksom borrat in sej i ljumsken v 32+1
    Oj då, det var ju inte så bra, så låg William oxå när han skulle komma och hanhade oxå nästan borrat sig fast så när jag fick värkar så fick bm försöka vända honom rätt med handen genom att köra upp handen medans jag hade värkar och det var inget kul, har aldrig haft så ont tyckte värkarna var tillräckligt men att känna en hadn där i mitt i allt, nä fy fan säger jag bara.
    Sen så kom han inte ner eftersom han hade fastnat lixom och efter varje värk så återhämtade han sig inte som han skulle så jag fick åka ner till op för att göra ks, men eftersom det skumpade lite på vägen så lossnade han med huvud och åkte ner rätt, så han kom på op-bordet den vanliga vägen
Svar på tråden December Bebis 2010 :)