Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

Blev jag med Wlliam en gång, hade så ont i ryggen så jag inte visste vad jag skulel göra så jag la ut spikmattan och la mig på den tsm med en pall jag hade bena på, att komma ner var lätt att komma upp var en helt annan femma, fick lov å vänta tills min dotter kom hem, hon var sån tur var bara  affären och var hemma 5 min efter

• delifi2
    Selina04 skrev 2010-11-03 14:03:20 följande:
    Till alla:
    Däremot har jag en fundering, jag och mina syskon är uppväxta med EN hund per gång får jag väl säga och den har alltid legat hos oss barn, alltså i vårt rum o följt oss i vårt o torrs osv men nu går jag i funderingar, vi har fyra tikar här hemma (kennel i liten skala) och vi vill att det INTE ska bli bråk el vakt bitar om knytet utan lugnt o stilla som vi själva är uppväxta. Ni som har egna barn + djur hur har ni gjort?

Ska man tex låta hundarna få sova i bebis rum på natten (på golvet så klart) el ska bebisrummet vara "skyddat" från hundar?

Och hur ska man göra "första mötet" med bebis? När vi o våra syskon kom hem så satte mina föräldrar ner barnstolen på golvet o vovven fick bekanta sig med oss,

Någon som har ideér o tankar att bolla med oss? Vi vill ju att allt ska bli så lugnt o bra för alla parter som möjligt!
    Bm tyckte vi skulle ha bebisfilten med oss hem nån dag innan så hundarna fick lukta lite på den.

Kom gärna med förslag om hur ni hade gjort!!
    ang första mötet så skulel jag nog suttit ner på golvet med bebisen så att de hade kunnat komma fram och nosat på bebisen, din man kan ju alltid ta hem bebisfilten dagen innan ni ska åka hem så de får känna på lukten, men det beror på hur länge du ska stanna på bb osv.

Jag skulle nog mina hundar ite sova i bebisrummet, eller delar  ni rum alla? om ni delar med bebisen så har man koll lite vad som händer på natten ju
  • delifi2
    MrsHelgesson skrev 2010-11-03 14:17:16 följande:
    Jag fick åka in till förlossningen och där registrerade ctg-kurvan sammandragningar med 3-4 minuters mellanrum. LIvmodern har börjat öppna sig inifrån men själva livmodertappen har 3 cm kvar tills den har planat ut. Så vi får se hur lång tid det tar. Jag har fortfarande ont i magen och ryggen så jag får ta Alvedon mot smärtan.
    då kanske du oxå får lite tidigare än beräknat, eler när var du beräknat-?
  • delifi2
    MrsHelgesson skrev 2010-11-03 14:28:45 följande:
    Jag har bf 4 december ja, Men jag tror inte att barnet kommer tidigare. Livmodertappen är fortfarande 3 cm och planas inte ut så fort. Men om jag fortsätter att ha så ont som jag har så vet jag faktiskt inte vad som händer.
    men du är väl omföderska?
    tappen kan plånas ut väldigt fort.

Har du tagit varmt bad och alvedon? fy fasen at ha ont att riktigt veta vad man ska göra
  • delifi2
    Mysmamma70 skrev 2010-11-03 20:22:26 följande:
    Är det någon av er som gått psykoprofylax-kurs?

Trots att jag fött tre barn har jag aldrig gått nån, så jag tänkte det var på tiden nu - har precis anmält mig och mannen, ska bli spännande
    Vad är en psykoprofylaxkurs?

Ang skötbord så har vi ett skötbord som man kan sätta på spjälsängen men vi har det på en byrå ist för jag gillar inte att ha de på sängen. På sidan finnsd et plats för lite tvättlappar, våtservetter, salva & olja
  • delifi2
    Mysmamma70 skrev 2010-11-03 21:04:09 följande:
    Man tränar på andningstekniker för att öka avslappningen under förlossningen
    Haligh skrev 2010-11-03 20:54:39 följande:
    Jag går på gravid-yoga, där är det mkt andningsövningar! Jättekul att träffa andra blivande mammor! Sen är det en hel del fysiska övningar som är bra
    Kallas det så nu för tiden, trodde det fortfarnde hette profylaxkurs
  • delifi2
    Stoce skrev 2010-11-04 08:52:28 följande:
    Här är en som är på väg till förlossningen för att göra en ctg-kurva och kanske andra tester, fick tid vid kl. 11. Bebis har gått från att sparka så hela magen hoppar och känslan av att revbenen ska gå av, till att inte reagera då man buffar på den och vara ganska stilla. Känner fortfarande något litet fladder men inte alls så ofta och starkt som tidigare... en tiondel kanske... väldigt läskigt, fy...
    Lycka till, hoppas det bara är bebisen som lagt sig tillrätta, då brukar de ta det lite lugnare men man blir iaf orolig när de inte brukar röra sig som de brukar.

Inatt blev det inte mycket sömn, satte uppe här till 1.30, prata med en mamma som var i vecka 38 och kände värkar så jag hoppas hon åkte in till fl sen.

Sen när jag väl gick å la mig så ville ju lillfis inte sova utan höll på sparka sig ut från magen och tryckte på nedåt, precis mot tappen kändes det som. Spela ingen roll vilken ställning jag försökte hon skulle iaf hålla på.
    Å nu kan jag inte heller vila ska iväg till akupunktur kl 10, sen så hoppas jag att jag kommer hem ganska snabbt så hinner jag vila några timmar innan det är dax att hämta huliganerna från dagis.
    Mannen har börjat lämna dom på morgonen och det är sååååå skönt att inte behöva stressa iväg på morgonen och sen känna av värkarna.
    Hoppas mitt tryck har höjts men det tror jag inte, ska bli spännande att höra hur lillfis ligger nu för hon har möblerat om hela magen
  • delifi2
    2 barns mamma 84-----> mina huliganer kommer få gå på dagis tiden ut & sen efter när lillasyster har kommit eftersom mannen tar ut halva dagar av sina 10 dagar. Känner att man behöver vila upp sig lite när man kommit hem och att göra det med dom är bara att glömma de blir fort rastlösa. Sen när mannens 10 pappadagar har gått ut efter 4 veckor så kommer jag vara hemma med dom 2 dar i veckan.

Nästa vecka är det ul som gäller om lillfis fortfarande ligger som hon gör, för hur hon ligger vet inte bm, hon känner ju ryggen men kan inte avgöra vad som är huvud eller rumpa. Igår låg lillfis som en rund boll, man kände lixom inget slut på det hela utan det var hårt hela vägen runt om
  • delifi2
    ansi skrev 2010-11-04 13:31:03 följande:

Min bebis har lagt sig med huvudet nedåt och magen har sjunkit ganska mycket, känner mig mindre idag, på nåt vis. Rörelserna från bebis kommer också allt mer sällan. Jag är i v 33+1, är detta normalt?

Jag her en fråga till er som fött barn tidigare: är det vanligt att ta sådan där ryggbedövning under förlossningen? Är det något man ska tro att man behöver, eller klarar sig de flesta utan? Jag känner mig förvirrad på smärthanteringsfronten (som på så många andra fronter).

Hoppas ni har en bra dag!

eftersom bebisen hamnat långt ner så finns det inte så mycket plats att röra på sig som förut men huvudsaken är att du känner rörelser.

Epidural är min livslina om det blir så, hade den med äldsta dottern och det var så skönt, har bara haft lustgas med resten och tänker ha det med lillfis oxå, för lustgas är verkligen guds gåva till födande kvinnor
  • delifi2
    MFJG skrev 2010-11-04 16:21:33 följande:
    Ska ni ha babyskyddet med er till förlossningen? :S
    nä, det är redan  monterat i bilen, sen när mannen hämtar oss tar han bara upp det
Svar på tråden December Bebis 2010 :)