• Emelle

December Bebis 2010 :)

delifi2 skrev 2010-08-11 00:40:03 följande:

Emelle: Jo man tänker ju inte på det i stundens hetta, men jag vet ju att för min del så går det inte alls, 4 gången jag har foglossning och vi har provat det mesta.

Förstår inte vrf jag utsätter mig för foglossning igen, men så tänker jag på att det är ändå "bara" 7-8 månader jag behöver ha ont och sen så får jag hålla världens underbaraste bebis :)

Nä jag tänker också ibland VAAARFÖR går man igenom detta igen...Men svaret är ju ganska enkelt ju
    Karttikeya skrev 2010-08-11 10:04:43 följande:
    Nu sitter jag här på jobbet och har inget att göra.. ^^ Ska strax iväg till en vårdtagare innan lunch. Sen har jag ett 135 minuters städ att se fram emot, haha..
    Uscha...har en dryg veckas semester kvar. Sen väntar städning och allt annat mig med. *vill inte*
  • Emelle
    NhjärtaD skrev 2010-08-12 21:47:22 följande:
    Miliio hade jag med & Eddie med, men det fick gå bort
    Jag har en Eddie Hjärta här hemma...min äldsta son!
    Surfar på namnsidor. Men har inte fastnat för nåt namn än. Har ni redan namn bestämda eller förslag?
    Vi väntar en Agnes om nu det stämmer att det är en flicka, annars är det en Carl-Johan.
    Men sen kasnke det inte alls passar, det vet man ju aldrig. Men det är namnen vi bestämt so far!
    jag tog precis mitt körkort 14.15 hade jag beviset i min hand!
    nu ska det hyras en bil =) 
    GRATTIS!!
    Några fler som ska på såndär infoträff på FK? Ni som har barn innan, är det nåt bra man får veta? 
    Känner att det där med FP och allt vad det innebär är en jäkla djungel, så lite extra info där man kan ställa frågor känns lämpligt!

Jag har ju tre barn innan och har faktiskt aldrig varit på en sån träff, men tror säkert det kan vara jättebra!
    Jessika82 skrev 2010-08-12 21:54:35 följande:
    Jag har köpt en brio sing och ska fixa en ståbräda till sonen
    En sån blir det till oss med. Vad tog ni för färg??
    Vi ska ha svart m. svart chassi! Ska beställa i september.
    Momalicious skrev 2010-08-12 22:23:38 följande:
    Jag tror förresten att mina järntabletter haft en underbar verkan på mig och gjort så att jag inte längre är hård i magen. Ursäkta för äcklig info, men tror jag bajsat typ 3 kilo idag. Himmelskt!
    Tar inte ut nåt i förskott, men skönt var det i alla fall Solig 

Någon som funderat på förlossningsplan/brev? Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det på bästa sätt. Hittills har jag bara skrivit en del punkter.
    Några tips?

Nu ska jag sova, är helt död. 
    Järntabletterna funkar kanon för mig med. Inga problem med magen och jag känner mig piggare än innan!!
  • Emelle

Har precis kommit hem efter en 20 mil körning t.o.r för att kolal sambons fotbollsmatch för veckan.

Nu väntar vi in honom (restrerande laget åker på träningsläger till Island, men han valde att stanna hemma hos mig och barnen Hjärta finaste ) och så ska vi sova för i morgon åker vi till Stockholm över helgen.
    Gröna Lund och mys!!

Är sååå sjukt förskyld! Snorig och halsont!! Tråååk!

Sov gott allihopa!

• Emelle
    Jessika82 skrev 2010-08-13 10:58:07 följande:
    Vi köpte en begagnad. Och den var röd. Vad ska ni välja för färg. Jag håller på att sy ett överdrag i jeans, ska lägga in bild hur det blev.
    Vi ska ha svart m. svart chassi! Ska beställa i september.
  • Emelle

Heeej!

Har  varit i 10 och en halv timma på Gröna Lund idag så jag lovar att både jag, sambon och abrnen är rätt möra...
    Ville bara kika in och säga godnatt!!

Momalcsious- JÄTTEbra punker...i god tid med ju Aldrig för tidigt att börja fundera på sånt tycker jag! 

Ni har skrivit mycket annat bra med...såklart, men nu ska jag umgås med de mina, och vi får höras mer i morgon!

Hoppas ni alla har en trevlig helg! 

• Emelle
    NhjärtaD skrev 2010-08-13 13:45:00 följande:
    Ja Eddie är fint
    Emelle skrev 2010-08-12 22:52:17 följande:
    Har precis kommit hem efter en 20 mil körning t.o.r för att kolal sambons fotbollsmatch för veckan.

Nu väntar vi in honom (restrerande laget åker på träningsläger till Island, men han valde att stanna hemma hos mig och barnen Hjärta finaste ) och så ska vi sova för i morgon åker vi till Stockholm över helgen.
    Gröna Lund och mys!!

Är sååå sjukt förskyld! Snorig och halsont!! Tråååk!

Sov gott allihopa!
    Fin han är, hade min sambo med gjort
    Ha en underbar helg!!

Vi ska på Roxette konsert Zeb & Niko skulle funka kanske, ska ge det som förslag här hemma...
    Hoppas ni hade de bra på konserten!!
  • Emelle
    ondar skrev 2010-08-16 08:56:48 följande:
    Å va roligt! Jag har helt missat att det blev bestämt med körkort iaf:D:D:D. UNDERBART ju!
    Kram!!

Måste fresten fråga om det här med föräldrapenning..

Pappan ringde nyss igen o så släppte han att det bara är ca tre månader kvar tills bebis är här, grattis tänkte jag:). Vi kom då in på föräldrapenning, och den här killen o jag tänker väldigt olika ibland:)..
    Så han föreslog iaf att han skulle ta ut pappadagar även när han är ledig för det har han läst att man får, "lite extrapengar är ju bra". När jag då sa att han bara har tio dagar och att han borde spara dem så sa han att han ju har sextio.
    Så jag förtydligade mig o sa att han bara har tio dagar som han kan ta ut samtidigt som mig o att det inte är så mkt pengar att tala om så det e bättre att han tar ut dagarna så som det behövs än att se dem som "extrapengar" för så kommer det inte vara.

Då sa han att hans arbetskompis får ut 1200 om dagen, det kan väl inte stämma???
    Skulle han då vara hemma i trettio dagar så skulle ju han ha en _enorm_ pappapenning, Pappan måste väl ha missförstått nånting? Eller har jag det?

Han tyckte dessutom att det då är bättre att han tar ut dagarna som tjänar mer än mig o jag försökte förklara att det är min enda inkomst och att jag behöver ta ut mina mammadagar för att klara _min_ hyra och _mitt o bebisens_ levende. "vi löser det på nåt sätt" var svaret.

Oj vad vi har mkt att prata om till december Drömmer
    Först och främst vill jag bara säga att du är tuff och stark som går igenom detta näst intill ensam. Jag lovar att du kommer få ett mycket speciellt band till ditt barn! Hjärta
    ska du sen ha ensam vårdnad om barnet kommer du ha rätten till alla 480 dagarna själv. annars är det så att 60 dagar är låsta till pappan och han kan inte överlåta dem till dig.
    Tror INTE att någon får ut 1200:-/dag dock. Men kolla upp allt du undrar direkt med FK för att vara på säkra sidan!
    Momalicious skrev 2010-08-16 09:13:15 följande:
    Bestämde mig väl igår när mamma sa att jag får låna hela beloppet till körkortet av henne på obestämd tid. Då kändes det lättare för då blir det ingen extra kostnad just nu, är ju en del ändå med tanke på bebisen! Och sambon blev positivt överraskad också, eftersom han inte lyssnat på vad jag sagt när jag sagt att jag räknat på det och det kommer kosta ca 10 000 hela altet. Han trodde det bara var intensivkursen som kostade det, men den kostar i själva verkat 6700, så han tyckte allt var jättebra haha. TACK! Känns super!

Det där med FP är jag rätt mossig på, men gissar att hans kompis har en jäääkla bra inkomst om han får ut så mycket om dagen. Jag kanske har helt fel nu, men om han får ut 1200 om dagen som är skattade så borde hans lön vara skyhög! Känns rätt saftigt mot minimibeloppet på 180 kronor om dagen INNAN skatt Tycker ni ska gå på såntdär infomöte på FK. Bara att gå in på deras hemsida och leta reda på länken. Hittar du inte kan jag länka! Annars kan ni ju boka möte med en handläggare på FK som kan förklara och hjälpa er.
    Lycka till nu och sätt fart med kortet. Du kommer inte fatta hur du kunde klara dig utan när du väl har det. Även att man verkligen gjorde det utan problem tidigare...
    jinxy skrev 2010-08-16 08:39:16 följande:
    Första dagen på jobbet för mig med idag. Idel kommentarer om att magen växt. Visst är det roligt att den syns men det blir lite tjatigt med alla kommentarer :(

Eller hur tycker ni andra om det?
    Jessika82 skrev 2010-08-16 05:02:12 följande:
    Hej på er. Är snart på väg till jobbet. Känns lite jobbigt att börja igen efter 4veckors ledigt.... Klockan är 5 på morgonen och jag har inte sovit bra... Först levde bebisen rövare i magen (det var mysigt) sen när man väl somna så vaknade man stup i kvarten... Hoppas alla har det bra. Kram från mig
    Blääää, jag börjar på Torsdag. Fattar INTE hur jag ska orka jobba!!
    Ska skicka in mina papper om HP så fort jag får mitt moderskapsintyg i veckan!

Stefanie- Jag tog med min sambo till en barnvagns affär och så fick han välja på tre vagnar jag valt ut. Brio Go, Brio Sing och Crescent Diva.
    Vi valde gemensamt Singen, men jag lovar att det är lättare att få som man vill om du har vagnarna framför er!! Lycka till
  • Emelle
    linasmama skrev 2010-08-15 21:12:52 följande:
    Jag mår så dåligt så jag orkar inte vara gravid längre, jag mår så dåligt att jag inte ens glädjs åt att bebis sparkar och har sig hela tiden, jag ser utanpå magen hur han lever om. Vi har kommit överens om att inte skaffa några fler barn fast vi egentligen vill ha ett till. Det är inte värt att vara helt handikappad i 9 månader.
    Jag orkar inte ens rabbla upp alla fel men det värsta som kommit nu är ångestanfall, ska ringa om att få prata med en psykolog/kurator, kanske känns bättre efter det?! Kan iaf inte bli mycket sämre.
    Har knappt sovit alls på en hel vecka så är helt slut nu Har en läkartid i morgon em, får se vad hon har att säga.. 
    NhjärtaD skrev 2010-08-15 21:34:56 följande:
    Igår suprisade min sambo mej med konsert juh

Var så trevligt & roligt att se dem, hade tur med vädret med!

Men idag är en skit dag...han är så sur & hjälper inte till med nånting....jag är med deppig juh, så han orkar väl inte mer han heller....men det är han som ska stötta upp mej juh   

inget känns kul nu....
    Usch, era stackare...
    Förstår att det är tufft nu, jag känner ofta likadant!
    Jag tycker också att det här är den värsta ggn jag varit gravid.
    Nu väntar ju jag iof min fyra, men jag har också sagt att ALdRIG mer nu. Här blir det då ALDRIG fler barn!

Jag har världens finaste sambo som stöttar och hjälper till och allt, men visst är det så att det är VI som är gravida rent fysiskt och dom kan leva (tex fotbollsträna 6 dagar i veckan) helt som vanligt i princip...ORÄTTVIST!
  • Emelle
    ondar skrev 2010-08-16 09:47:12 följande:
    Då är det precis så som jag trodde och har läst mig till:) tack.
    Ska bara få _honom_ att förstå det här också, har upprepat detta i ett halvår nu men det är som att prata med döva öron:). Han ser bara pengars värde känns det som, tänker inte på bebis och bebis bästa.

Är själv skiljsmässobarn så det där om vårdnad vet jag tyvärr lite för väl.
    Vi har redan fått papper till familjerätten från BM och ska dit innan bebis är född just för att fixa allting, jag vill ju att han ska ha halva vårdnaden. Kan man ha en bra pappa i sitt liv så ska man ha det också, jag hade det inte så tycker det känns extra viktigt att mitt egna barn får chansen till det:/
    Måste bara få säga en sak...
    Jag har ju delad (gemensam) vårdnad till min tre äldsta barn som jag har med mitt ex. han är INTE delaktig alls i dotterns liv och träffar pojkarna ca 4 dygn i månaden.
    Hade jag vetat vad jag et idag skulle jag aldrig velat ha gemensam vårdnad, särskilt inte om vi inte varit i ett förhållande då barnen (barnet) fötts.
    Det är mycket som kan komma till att ändras i ditt och hans  liv i många år framöver och om du väljer att ha ensam vårdnad har ingenting alls att göra med umgänge.
    han kan ha bebisen halva tiden osv trots att du har vårdnaden själv...
    Skulle du dock vilje flytta, byta dagis, lägga till ett efternamn eller byta (om du träffar någon och så småningom gifter dig) på barnet. Känns nog lååångt borta nu, men belive me, det är många år framöver...
    Så kan han lägga sig i ALLT sånt vilket kan vara rktigt jobbigt.
    Självklart finns det jättemånga som har delad vårdnad där allt fungerar kanon, men jag vill bara peka på sakerna som ensam vårdnad kan göra enklare.
    kanske är jag lite "skadad" men jag skulle välja ensam om jag vore du, han är ju fortfarande barnets pappa på papper och i biologin, han har fortfarande samma umgängesrätt, det hör INTE ihop med vårdnaden alls.

Som någon annan sa så verkar du väldigt klok och du kommer ju bli en fantastisk mamma, men jag skulle gärna velat ha hört lite från båda sidaor om jag var i din situation.
    Även om man tänker att allt ska vara rosenrött och fifty/fifty så kasnke inte det alltid är jätteenkelt...

{#emotions_dlg.flower}
  • Emelle
    ondar skrev 2010-08-16 14:31:28 följande:
    Tack så jättemkt för det du skriver!
    Du har absolut rätt i att det här är väldigt viktigt o tänka på.

Han tänkte mest på pengar och bidrag i början och frågade tom om vi skulle kunna tjäna på att jag inte hade någon pappa till barnet så att han slapp betala för det kontrollerat utan kunde göra upp med mig som han ville.
    Jag blev helt bestört o sa att då har ju bebis ingen pappa om det händer mig något, eller om jag vill göra något så kan jag göra vad som helst. PLUS då att det inte är så enkelt att bara skriva att bebis inte har någon pappa o stanna där. Alla vet ju att han är pappa till barnet o det är rätt lätt att bevisa.
    Dessutom förklarade jag för honom att betalningsbiten kan vi göra som vi vill med ändå.
    Och blir det så att barnet bor hos honom varannan vecka så behöver han ju inte betala något mer än sådana saker man självfallet delar på efter överenskommelse.

Nu när han har börjat fatta att han ska bli pappa tror jag att han tänker annorlunda och jag tror också att han mer kommer propsa på en delad vårdnad. Speciellt av den anledningen att han då kan hålla större koll och ha mer att säga till om.
    Men ska prata med honom om det, lägga fram lite olika exempel och se vad han säger och även säga det du skrev, att det hindrar ju inget umgänge eller varannanvecka boende.

Känner att vi måste få till ett möte hos familjerätten rätt snart också så att man har fått prata med dem också om vårdnad osv och hört vad de kanske kan ha att säga.
    Pappan lyssnar mer på auktoriteter än någon annan, speciellt mer än mig;).

--

Vi messade nyss om att vi två ska ses snart och prata om allt. Han skrev att han har bestämt lite saker angående oss två nu när vi ska ha bebis.
    Jag anar att det är att vi inte ska ses mer på det "sexuella planet" utan bara vara vänner.
    Vet ju inte hundra men det gör ändå ont, vi har ju aldrig vart tillsammans men ändå har det känts så eftersom det har varit bara vi i tre år nu i december och han är min livs stora kärlek. Att helt plötsligt bara vara kompis och till hundra procent veta att han numera är fri att träffa nya tjejer kommer göra grymt ont.Gråter
    Men förr eller senare kommer vi ju sluta där iallafall, det har jag ju alltid vetat.
    Ja det måste vara supersvårt att "släppa taget" och gå vidare när man iallafall måste ha en relation pga av barnet när ni inte vill riktigt samma sak (upfattar det som om du kan tänka dig en partnerrelation med honom..?)
    Tycker trots allt att DU ska fundera på hur DU vill ha det och gå mycket på det!
    Självklart ska han ha del i barnets liv och stå som fader på pappret. För det ÄR han ju.
    Men det är lättre att ge en vårdnad senare när barnet är större och du verkligen vet att han finns där och ser till ditt och barnets bästa, än att försöka få till ensam vårdnad då det inte alls fungerar pga olika omständigheter.
    Jag önskar dig ALL lycka och hur som helst kommer ni bli de BÄSTA föräldrar till just ERT barn!

KRAM
Svar på tråden December Bebis 2010 :)