Inlägg från: Momalicious |Visa alla inlägg
  • Momalicious

December Bebis 2010 :)

MajMamman08 skrev 2010-08-14 22:08:54 följande:
    Vi ska göra ett UL den 24/8 o kolla kön.....ska göra de på mvc! Ser vi inget kön så har vi bokat ett 3D den 25/8,hehe dagen efter

Men e de farligt o göra så täta UL`?????
    Nej det är inte farligt. :) Det är väl mer antalet ultraljud som är "farligt", men det är ju inget som är bevisat liksom. 
    MajMamman08 skrev 2010-08-14 22:06:56 följande:
    Ser det diskuteras avnavling
    Jag ville att de skulle vänta med o klippa navelsträngen när ja väntade min första, de på förlossningen blev som frågetecken o  undrade varför, va tydligen inte så vanligt att man ville klippa den sent.
    De e ju annars så himla snabba på o klippa av den.
    Denna gången ska jag be om det med.

Sen födde jag på sidan (va egentligen inte meningen men orkade inte ligga på rygg,hehe) och jag sprack inget
    så det vill jag gärna göra igen,samt att BM håller emot där nere på bebisens huvud o tänjer ut. som de med gjorde

Hade en drömförlossning....o hoppas ju på en till,men e skita rädd denna gången då ja vet vad man kommer o gå igenom! Men de ska gå bra;.) hihi!
     Det lät fantastiskt bra det där! Hoppas på att det blir lika bra för mig!

• Momalicious

Åh tjejer, jag har fått sån ångest nu! Det här med körkortet som spökar för mig...

Vet att det kommer vara jobbigt och kämpigt att ta körkortet men det kommer vara minst lika jobbigt och kämpigt att INTE ha det utan behöva förlita sig på busstrafiken (som suger här för övrigt). Det hade väl varit en sak om man bodde i stan och det gick bussar var femte minut men här är det liksom skitsällan och det är usla förbindelser så man måste ofta vänta 40 minuter utomhus och hur kul är det på vintern med en liten bebis?

Är heeelt kluven över hur jag ska göra.  

• Momalicious
    delifi2 skrev 2010-08-14 23:03:36 följande:
    vet precis hur du känner det, jag har egentligen bara teorin kvar eftersom jag har kört så mycket, alla frågar hur jag ska klara av 3 barn på bussen, vet ju hur det är med småbarn även om busshållplatsen bara ligger 1 minut härifrån så måste vi redan nu gå 15 min tidigare hemifrån eftersom det ska ner för trappan, nån som har glömt nåt, barnvagn som ska upp från källaren,det ska få plats med väskor under vagen, det ska sättas fast och sen så ska man gå, tar mycket längre td än vad man tror. Men samtidigt tycker jag det är skönt med buss, man sitter i lugn å ro och tittar ut, slipper bekymmra sig för p-plats.

Magnus sa för en liten stund sen att det bara är ca 3 1/2 månad kvar, jag trodde knappt på det, tror fortfarande att jag är i vecka 18 typ :)

jag ska oxå bara skriva ner punkter så som jag vill ha det.
    * Sen avnavling
    * livrädd för snitt
    * halvsitta upp vid krystvärkar
    * endast lustgas om det inte drar ut på tiden typ 24 timmar
    * Vill inte att nån ska prata med mig när jag har värkar
    * Vill ha en spegel så jag kan se när huvud börjar komma ut

Förra gången så hade jag "lätta" värkar om man nu kan säga så och det tror jag beror på min andning, jag kunde ligga ner och andas igenom  alla värkar tills dom var uppe i ca 120 på ctg sen var ju  tvungen att ta lustgasen till hjälp
    Kan tänka mig det! Min mamma vill verkligen låna ut i alla fall majoriteten av kostnaden för körkortet, om inte hela, men jag avskyr att låna pengar även om det bara är tillfälligt och så. Hon är i Berlin nu min kära mor så får ta det med henne när hon kommer hem, men hon ringde förut och verkade väldigt positiv.
    Det där med spegeln är jag med helt inne på! Kanske inte aaaaalls kommer vilja det under själva förlossningen, men som det känns nu vill jag se/känna när huvudet börjar komma ut. Skitfräckt ju!
    Emelle skrev 2010-08-14 23:42:29 följande:
    Heeej!

Har  varit i 10 och en halv timma på Gröna Lund idag så jag lovar att både jag, sambon och abrnen är rätt möra...  
    Ville bara kika in och säga godnatt!!

Momalcsious- JÄTTEbra punker...i god tid med ju  Aldrig för tidigt att börja fundera på sånt tycker jag! 

Ni har skrivit mycket annat bra med...såklart, men nu ska jag umgås med de mina, och vi får höras mer i morgon!

Hoppas ni alla har en trevlig helg! 
    Känner det också, att man kan aldrig vara ute i för god tid. Då har man ju tid att fundera på om man glömt nåt eller om man vill ändra/ta bort något också! :)
    Hoppas ni hade det trevligt på Grönan. Här har det varit superfint väder hela dagen så hoppas ni fick det också!  
    MFJG skrev 2010-08-14 09:14:46 följande:
    Hej Allihopa!
    Är så kass på att hänga med allt ert skrivande. Men jag hoppas alla mår bra, även ni med foglossningar osv?
    Tack för era gratulationer ang mitt körkort. Nu ska jag bara övertala mannen om att vi ska köpa oss en bil. Han vill inte (han har inte körkort). Någon här som kan ge mig en ungefärlig summa på vad det kostar i månaden om man köper en bil utan lån?

Har dessutom kommit på att vi nog inte ska ha en syskonvagn. Maybe I am crazy! =) Har skrivit om det på min blogg. Om någon av er orkar får ni gärna gå in och läsa och ge mig lite av era åsikter. Hur ni hade gjort?

Det beror ju helt på vad du vill ha för slags bil och vilken prisklass och säkerhet osv.
    Vi har tre bilar men ska sälja en, två om inte det blir körkort för mig.
    Vi har en Saab 95 automat diesel (tror jag, har ingen koll), den kostade 50 000 men det var vänskapspris eftersom han köpte den av sin chef. Kostar mer än så annars.
    Sen har vi en Volvo 945 automat bensinare, kommer sälja för ca 10-12 000 spänn. 
    Och sen har vi min lilla Skoda, köpte den för 5 000 (av min mormor), den är också värd mer egentligen då den är så välskött. Hade väl fått närmare 10 000 för den om vi sålde den.

Min bil kostar i princip inget i månaden. Försäkringen är skitbillig eftersom det är en gammal bil så vi har bara trafikförsäkring tror jag det heter. Skatten ligger på 1000 spänn om året. Den drar lite bensin osv.

Vår saab kostar 8000 i skatt om året, och då står ändå sambons pappa på den för att det ska bli billigare. Det är alltid dyrare med diesel tydligen. Dieseln är dock billigare än bensinen och dessutom drar den stora automaten lika mycket som min lilla lilla skoda. 

Nu svamlar jag nog bara och hjälper inte alls dig med din fråga haha
  • Momalicious

Min kära sambo är på larm. Seriöst, en båtkollision NU?! Vem fan är så dum att man är ute och kör racer på natten liksom? ÅH, korkskallar. Hoppas allt är bra med alla bara.
    Men det suger lite, det kan ta hur lång tid som helst i princip, eller så kan det gå skitfort!
    Himla trist bara, vi som hade en så mysig filmkväll! Och nu är jag fast med all tvätt i tvättstugan ensam med min väldigt onda rygg, buhu  

• Momalicious
    MFJG skrev 2010-08-15 00:17:13 följande:
    Oj va snurrigt det blev nu haha..
    Jag vill mer ha en månadskostnad med skatt+försäkring+genomsnitt bensin ;)
    Då beror det helt på vilken slags bil du ska ha, skatten diffar ju väldigt mycket på både bil och hur gammal försäkringstagaren är Samma sak med försäkringen, skiljer ju mycket där.
    Hur mycket tror du att du kommer köra? Du kan ju lätt räkna på bensinen själv.

• Momalicious
    FÖRRESTEN! Kommer ni ihåg att jag berättade om min mamma och att hon skulle träffa sin gamla kärlek från förr för några veckor sedan?
    Well, det hela slutade precis som i en film också!
    Han kom och de satt uppe hela natten och pratade. Han stannade två dagar längre än det var tänkt och de hade det hur trevligt som helst. Det var INTE svårt att se hur himla kära de var när vi kom för att hämta lite grejer inför vår camping semester, de kunde inte hålla händerna ifrån varandra! Hjärta

Mannen är ju som jag berättade från Holland så i torsdags åkte mamma till Berlin för att möta upp Martin som han heter. De är där nere på kärlekssemester och har det så mysigt så berättade hon via sms. När vi var hos mamma förra veckan så visade hon mig till och med snygga underkläder som hon köpt. 

Aldrig sett min mamma så glad så det är helt underbart! Hon är så himla värd det. Mamma var ensam med mig från början i princip och har aldrig varit med någon under min uppväxt. Är så jäkla glad att hon träffat någon, även om de inte kan ses så himla ofta eftersom de bor i olika länder.

Sagor händer fanimej i verkligheten, helt sinnes! Hjärta 
  • Momalicious
    Karttikeya skrev 2010-08-15 00:58:28 följande:
    Skatten diffar INTE beroende på vem som äger bilen. Det är enbart försäkringen. Och den går utefter hur länge man har haft körkort. Däremot är det stor skillnad på skatt om bilen är en diesel eller bensinare. Speciellt gamla dieselbilar, fy sjutton.

Jag kör själv bara diesel och skatten är HÖG.. Det suger. Däremot drar den väldigt lite så det kanske jämnar ut sig när man kör så mycket som jag gör.
    Ursäkta, blev lite fel när jag skrev ;D Men skatten diffar på bilen iaf, det var det jag ville få fram haha.
    ondar skrev 2010-08-15 08:24:27 följande:
    Å va underbart! Jag satt precis o tänkte på det o tänkte fråga hur det gick:). SÅ glad för din mamma skullHjärta.

Tack för det du skrev om sen avnavling också:). Skriver jag ett brev jag med så blir det definitivt med där också, du hade många bra punkter får jag säga:). Vilken tur att familjeliv finnsTungan ute
    Ja jag med
    Ja ibland är faktiskt familjeliv bra att ha
    Karttikeya skrev 2010-08-15 09:21:36 följande:
    Alltså, jag mår så dåligt.. Somnade halv fyra i morse och vaknade sedan halv nio.. YAY! Sitter o hostar och snörvlar och tycker jättesynd om mig själv Tungan ute
    Usch din stackare! Jag lider med dig! Hoppas du slipper vara sjuk lika länge som jag, kan säga att det börjar bli ordentligt tröttsamt nu Hoppas du får se på film och mysa med te och allt du vill ha dig! Krya på dig!
    MFJG skrev 2010-08-15 09:53:55 följande:
    Som nybliven körkortstagare tycker jag du ska göra slag i saken nu! Det underlättar så mycket! Tro mig! Jag vet inte hur många gånger sen Wincent föddes som jag förbannat mig själv för att jag inte haft körkort. Bussar som kommer för sent i snöstorm/bussar där det inte finns plats till barnvagnen i ösregn osv. DO IT säger jag! 
    Karttikeya skrev 2010-08-15 09:21:36 följande:
    Alltså, jag mår så dåligt.. Somnade halv fyra i morse och vaknade sedan halv nio.. YAY! Sitter o hostar och snörvlar och tycker jättesynd om mig själv Tungan ute
    KRYA PÅ DIG! Hoppas du har möjlighet att decka i soffan framför TVn ? =)
    Ja, jag känner detsamma. Har åkt buss ensam till skola osv i många år så vet ju hur busstrafiken är. Visst, det blir ett par jobbiga intensiva veckor men sen är det ju färdigt. Och skulle det nu vara så att jag inte klarar uppkörningen innan bebis kommer så har jag ju BARA den kvar sen, och hellre det än att ha hela körkortet kvar så att säga.

TACK för peppen, mycket behövligt! Hjärta
  • Momalicious

Idag är sambons sista dag på semestern! Gud vad trist att återvända till verkligheten måste jag säga. Men samtidigt ska det bli skönt med lite rutiner i alla fall! 

Imorgon ska jag på min handledarkurs för körkortet. Alltså, jag har redan gjort den en gång när jag var 16 och det var den tråkigaste, mest onödiga grej jag varit med om. Förhoppningsvis har de gjort den lite mer intressant än det var då för fy bövelen för att sitta och lyssna på den där gubben i tre timmar i ett litet rum utan syre, när han dessutom bara försöker lära oss trista saker. Kom inte ihåg en enda sak ett halvår efter den kursen haha.
    Himla onödiga grejer de inför måste jag säga!

Jag längtar SÅ efter bebis nu! Helt galet mycket! Hoppas det är som folk säger att det börjar gå långsammare senare i graviditeten för jag tycker det går hyperfort nu, man hinner ju inte med!

Nu ska jag försöka väcka sambon för jag har gjort en smarrig frukost dagen till ära! Ikväll ska vi bannemej mysa med räkor!  

• Momalicious
    MajMamman08 skrev 2010-08-15 12:57:03 följande:
    ah ok ja har gjort 3 st VUL o sen 1 st RUL o sen nu då 1 till UL o om de inte går o se kön,blir de 1 3D. Så sammanlagt om jag gör alla blir 6 st.....e de för mycket o skadligt???
    Alltså nej, det tror jag verkligen inte. Det är ju fortfarande inte bevisat att det ÄR skadligt med ultraljud. Det man tror kan hända av väldigt många ultraljud är att barnet KAN få inlärningssvårigheter senare i livet, men det är som sagt inte bevisat. 
    Dessutom så gör man väldigt lite ultraljud här jämfört med t.ex. USA där man gör flera stycken vanliga ultraljud hos sin doktor.

Jag skulle inte oroa mig om jag var du! :)
    '
    SaraKlippan skrev 2010-08-15 14:42:30 följande:
    Aha visste inte att de var så att det blev bättre efter vecka 26... 
    visste bara att man inte kunde göra 3D innan vecka 24... då kanske ja ska vänta några dagar till då.... 

Om ja väntar o gör det i slutet av veckan i stället så är ja ju inne i vecka 26 iallafall! 
    Mycket längre än så vill ja inte vänta! Längtar sååå!

Tack för tipset :)
    Det är ju bara ett generellt tips och det är ju inte alltid det stämmer. Anledningen att de skriver det på sin hemsida är ju för att oftast så är det mycket fostervatten i förhållande till hur stort barnet är, och det är då lättare att få bättre bilder. Men som de också skriver så är mängden fostervatten individuell och det kan därför gå bra att få bra bilder både tidigare och senare i graviditeten! :)
    Jag kommer nog göra mitt könsbestämmande i vecka 24 ändå. Fanns inga bättre tider för isf måste sambon ta ledigt från sitt jobb och det är dumt. Bättre att göra ett till, stort ul senare då :) Men vi får se :) 
  • Momalicious
    Karttikeya skrev 2010-08-15 16:06:37 följande:
    Vad har hänt med 2barnsmamma 84 förresten?
    Hon sa väl att det kontot blivit spärrat eller nåt, så gjorde hon ett nytt och sen försvann det också verkar det som.
    Hon kanske kommer tillbaka :) 
Svar på tråden December Bebis 2010 :)