• Emelle

December Bebis 2010 :)

Stoce skrev 2010-11-04 08:52:28 följande:
    Här är en som är på väg till förlossningen för att göra en ctg-kurva och kanske andra tester, fick tid vid kl. 11. Bebis har gått från att sparka så hela magen hoppar och känslan av att revbenen ska gå av, till att inte reagera då man buffar på den och vara ganska stilla. Känner fortfarande något litet fladder men inte alls så ofta och starkt som tidigare... en tiondel kanske... väldigt läskigt, fy...
    du ska se att det inte är någon fara. Vår bebis var helt sjövild i två veckors tid och sen plötsligt ändrades min magform och nu är hon MYCKET lugnare.
    Igår var vi hos BM och visst, lilla fröken liggen som hon ska med huvudet neråt och har nog lagt sig tillrätta nu.
    'Kanske det är samma för dig.
    Lycka till.
  • Emelle
    Stoce skrev 2010-11-04 18:16:46 följande:
    Det gick bra idag på förlossningen. Fick ligga med ctg i en halvtimme, bebis hjärta slog med 130-160 slag per minut, oftast över 150. Fick sedan också göra ett snabbt ultraljud som visade att den ligger med huvudet neråt och jag har normal mängd fostervatten. Jag bad honom beräkna födelsevikt då jag själv vägde 4440 g då jag föddes, men denna låg inom "normalvärdena" och han räknade på att den kommer väga ca 3500 g om jag går tiden ut. Nu ska vi hålla koll på rörelserna, och blir den inte mer aktiv (så att jag "känner igen" den) så ska jag in igen på lördag för ny kurva. Lade mig dock ner på soffan tidigare här hemma och fick mig några rejäla buffar på utsidan. Barnmorskan sa att de kan vara lugna de dagar då de verkligen lägger på sig i vikt och att det är helt normalt. Känns skönt att ha varit och kollat upp det i alla fall. Då kan man andas ut

Tror dock jag ska börja packa BB-väskan för tanken väcktes att jag kanske skulle bli kvar där, och planeringsmänniskan=jag, vill att allt ska vara klart så jag slipper fundera på något. Tror det blir att skruva upp väggskötbordet i helg också, resten börjar bli klart. Bäddade spjälsängen i tisdags, ååh så mysigt! Känns som dessa sista veckor kommer gå sakta! Börjar längta såå mycket efter bebis nu, var mysigt att få se den en snabbis idag i alla fall. Lilla handen var knuten framför ansiktet... Hjärta
    Skönt att det gick bra!!!
    Jag sa ju det
    MFJG skrev 2010-11-04 16:21:33 följande:
    Ska ni ha babyskyddet med er till förlossningen? :S
    Inte in till förlossningen men vi har det i bilen så sambon lätt kan hämta det när vi ska hem från BB.

Ansi- ang. epidural har jag inte kännt att jag behövt det mina tre tidigare förlossningar utan har varit hjälpt av rätt andning och lustgas.
    Därimot är jag inte negativt inställd till det om det  är så att jag känner att det absolut inte går att klara mer smärta.
    Man behöver ju inte bestämma sig innan man väl är där, som tur är! Men det kan ju vara bra att ha lite alternativ som man är öppen för vid behov.
  • Emelle

Hej på er.
    Grattis i efterskott Ondar.
    Vi har haft släkten här idag och firat två av barnen som fyller år nu i veckorna.
    Fullt ös mao.
    Sen i em var vi en tur ut till kyrkogården och tände ljus på min farmor och farfars grav.

Igår var sambon på sin årsfest på fotbollen. Det är 6,5 mil härifrån och det var evigheter sen jag var upp så sent som jag var i går när det behagades åka hem för honom (jag hade tjej kväll men en annan fotbollsfru)
    Starxt efter två var vi hemma. JAg sov till över tio idag vill jag påpeka.

Jag har börjat få fler och starkare SD men annars mår jag bra och iiiinga tecken på att vår bebis skulle vara på G. Alls. Hon lär nog ligga kvar ett bra tag till därinne!

HA en härlig LÖrdagskväll!

• Emelle

Vakande i natt efter ca en timmas sömn med SJUK värk i hö fot.
    JAg grät så onte gjorde det. Som om jag stunkat den riktigt rejält.
    JAg vart helt hypokondrisk och var säker på att jag fått en propp...
    Nu på morgonen är det bättre... Men känns verkligen inte bra och jag vill helst inte stödja på foten. I natt var det en omöjlighet.
    Massage, panodil, lindning och tigerbalsam hjälpte inte ett skit...

Någon som haft likadant...??

MrsHelgesson skrev 2010-11-07 08:34:48 följande:
    Åkte in till förlossningen igår med, andra gången denna veckan. Hade mycket jobbiga magsmärtor som visade sig bero på att bebisens huvud ligger så långt ner det bara kan. Huvudet är pyttelite ruckbart men läkaren sa att det i stort sätt var fixerat. Fick åka hem med Dexofen som faktiskt hjälpte väldigt mycket mot smärtan men den kom tillbaka under kvällen. Lyckades ändå sova gott inatt, vilket jag inte har gjort sen natten till onsdagen. Bebisen har varit väldigt lugnat ner sig en hel del de senaste dagarna, men den är ju inte helt stilla alltid. Idag har det gått 36 fulla veckor.
    Det måste vara jobbigt som satan, men liiite avis är jag allt. Verkar ju som om den bebis kommer inom en rel snar framtid...*längtar*
  • Emelle

Hej.
    Härligt att höra om alls krämpor...
    Skönt att man inte är ensam om att tyck att det är lite olidligt nu i slutet...
    Sen min bebis la sig tillrätta ligger hon stilla mycket mer. Man känner att hon knälar och bökar men inte så hysteriskt som innan.

Håll tummarna nu för att min natt blir bättre än den förra. Är galet trött nu dela efter missad sömn förra natten + att vi har kommit in i värsta "boa"stadiet sambon och jag och har rensat föråt och garderober som galningar idag. men GUD så sknt det är nu efteråt....trötta dock

Moma- Det närmar sig...´Du vet ju att jag håller tummarna för att du ska få ditt körkort!!

• Emelle
    Willes Mamma 08 skrev 2010-11-07 23:03:44 följande:
    Ni som har syskon......hur ska ni göra med barnvakt när det är dax?? Sambon fråga hur vi skulle göra idag och jag har faktiskt knappt tänkt på de!
    Hahha--kanske e dax o planera de nue

Har ni lämnat dem hos barnvakten o sen åkte till förlossningen, El de har kommit hem till er?? Tänk om man inte hinner,så syskonet får följa med till förlossningen??
    Hur gör man...??? och hur har ni andra gjort/ska göra???
    Vi har en kompis till mig som back up om det skulle vara akut eller att vi skulle åka in nattetid.
    Sen kommer våra mammor (mormor/farmor) komma hit och avlösa henne så snart dom kan.
    Barnen kommer sen att följa med dom hem och vara där tills vi är hemma igen.
    Skulle allt detta ske på julafton så ser upplägget lite annorlunda ut, men i stort sett det samma...

Förhoppningsvis är vi ju hemma till jul med en liten bebis.. *wishful thinking*
    MFJG skrev 2010-11-08 06:22:31 följande:
    Min sambo börjar ta ut pappaledighet dem förste dec. Svärföräldrarna kommer hit när det är dags och är här hemma. Här finns ju alla grejer osv. sem vill jag hem så fort jag kan och får från förlossningen. Kan man skippa bb?;)
    Nej nej, skippa inte BB.
    Har gjort misstaget 2 ggr att åka hem efter 6 timamr (man får inte åka hem tidigare här, eller fick inte då iallafall) och det ångrar jag sååå.
    Man tänker att det ska vara såå skönt att vara hemma men man kastas in i vardagsbestyren så fort även om man har en hjälpsam sambo osv.
    Landa, lär känna bebisen och LÄK lite inann du åker hem. Det är mitt bästa bästa råd.
    Hemma kommer du vara jättemycket sen ju!
  • Emelle

Jaaaa!!
    Jag fick tag på en röd POP skötväska!!
    Tjohoo!
    Perfekt.
    Nu har vi inte en endaste lite pryl kvar att skaffa!!
    Och sambon fick lite färg med på vagnen, precis som han ville...jag röstade ju såklart på svart väska med...men man får ju vara lite snäll ibland!

• Emelle
    Willes Mamma 08 skrev 2010-11-08 12:10:33 följande:
    Men din BM kan ju dra lite i tappen osv på dig??....hinnsvepning får man väl bara om man gått över tiden?? och då e de ju läkare som gör de!
    Inte om man är en tjatmoster som har en snäll BM...!
  • Emelle
    Mysmamma70 skrev 2010-11-08 14:13:21 följande:
    Är det bara vi som vet könet? Vi väntar en flicka .-D
    Vet vet. Liten flicka här med...Liten tjej här med! Hjärta
    Hej hej! har varit här inne och kollat och läst lite. Jag är gravid i v 37 (36+1) och verkligen LÄNGTAR efter bebisen. Vi vet att det är en pojke som ska komma och vi har bestämt att han ska heta Joel. Vi har varit inne på ett extra ul och ska på ännu ett extra onsdag nästa vecka. De extra ul beror på att jag har lite fostervatten samt att vår gosse är lite liten. Hoppas verkligen att allt fortsätter att hålla sig stabilt så han får komma av sig själv och inte med igångsättning.

Slutade jobba vecka 38 då jag gick på mammaledighet med vår son Filip som är 2,5. Hade då väldigt ont av foglossning och det har ju inte blivit bättre med tiden direkt. MEN jag fick godkännt på min ansökan om havandeskapspeng och har varit hemma på det i 6 veckor nu.

Just nu är jag så vansinnigt trött om dagarna...vill bara sova men det är ganska svårt med en vilding =0) som vill hålla igång,

Det är väl bara till att hålla ut några veckor till...sen ska vi vara hemma alla 4, ända tills januari börjar. Jag tar mammaledigt på Joel och min man tar pappaledigt på Filip....Mys!
    Välkommen!
    Hur fick du veta att du hade lite vatten. (jag har haft det under en tidigare grav nämligen) Mitt SF mått är ok nu så dom vill inte göra ett extra UL, men jag undrar lite över det där...
    Ni som fortfarande har sex hur reagerar er kropp efteråt?
    Faktiskt reagerar min kropp rel. lite efter sex nu. Det var mycket värre för ett par månader sen...
    Fast sen kanske vi tar det väldigt mycket lugnare nu med ...
    Som Moma skrev- Så lugnt sex har jag nog aldrig haft
    Japp spec mödra har nu bokat in mig på ul på måndag och för säkerhets skull ska jag vara fastad för ligger den fel så vänder som den samtidigt!

Lycka till!!

• Emelle
    ÄlskarNova skrev 2010-11-08 19:13:42 följande:
    och jag mätte också idag bara för att se...114cm-v.35+5..haha! smalis där!

förresten..du som också tillhör V-vik, ni andra två också förresten Ludicrus och Emelle; ska ju på läkarbesök på MVC på torsdag och ska då träffa Margareta Falk (får man förresten namnge läkare såhär som jag gör?). Hur är hon när det gäller att lyssna och tillgodose mig? 
    Vill nämligen väldigt gärna få ut denna bebisen snart om vikten skenar såhär på honom. Borde väga 3,8kg på torsdag enligt sin kurva (+32%) och är ju då bara i v.36+1. Vill inte försöka mig på att få ut en över 5kg-pojk efter BF! 
    Skulle vilja få hinnsvepning/igångsättning alt. planerat snitt. Undrar om hon lyssnar på mig?Obestämd 
    GRATTIS. Jag skulle vara helt nöjd med att få henne!
    Man kan nog ha delade åsikter om henne.
    Hon är rätt hård och inte så känslosam. men vet man vad man vill osv så tycker jag hon är kanon.
    Är man lite känslig och vill ha en förstående mjuk läkare kanske inte hon är optimal.
    Hon gjorde hinnsvepning på mig sista graviditeten och ut kom Maximilian inom ett dygn.
    Hon lär nog vara den bästa läkaren i V-vik på just hinnsvepning. Men sen ska du ju vara mogen för det rent fysiskt...
    Jag skulle vilja träffa henne om jag hade ett läkarbesök...men som sagt. Jag är kanske lite annorlunda
Svar på tråden December Bebis 2010 :)