Inlägg från: Jenni78 |Visa alla inlägg
  • Jenni78

December Bebis 2010 :)

Grattis Moma och Nikka! Hjärta

• Jenni78
    Mama Jessie skrev 2010-12-26 17:28:18 följande:
    Jag låg sen fastklistrad vid lustgasen i en halvtimme tills det var dags för krystning och då var det bye bye till lustgasen :(. 
    Hm... läser att Moma fick lustgas vid krystvärkarna och du fick inte det. När jag fick krystvärkar tog de bort den också - kom bara syrgas ur den då. I efterhand har jag funderat över varför. Kan det ha och göra med att lilla hade navelsträngen runt halsen och hjärtslagen/syresättningen gick ner, men det är bara en gissning. Någon som vet?
  • Jenni78
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-26 21:13:03 följande:
    Jag fick lustgas fram till hon va ute och hennes hjärtslag gick ner + 2 varv runt halsen ..
    och mer ökat lustgas på början tappade kontrollet sen.
    Jaha... hm... ska fråga på BVC nästa gång om de har någon aning varför. Var ganska jobbigt när de plötsligt tog bort lustgasen, min kompis, men tänkte ju inte på varför när hon väl var ute. 

Moma: Fint namn, Elliot!

Nu blir det nog strax matning och sen ska en trött mor gå till sängs. 
  • Jenni78

Grattis till alla fina barn! Hjärta

Idag var vi till BVC. Hon hade gått upp 300 g sen i onsdags, matmonstret. I natt sov hon mellan (23 och 1) 1 och 5! och 5-8. Min an kände sig så utvilad att han började möblera om sovrummet klockan 5 i natt. :)

Amningen går bättre och bättre, men hon tar inte riktigt rätt tag ändå. Det visar sig eftersom att hon får en blåsa på överläppen. Att det ska vara så svårt att amma. Och, ja, jag tycker det borde finnas mer info om det under graviditeten. Det är inget som går på automatik. 

• Jenni78

Jaha... från flytningar till bajsprat då... Flört

Hur ser era bebisars bajs ut? Min lilla har väldigt vattnigt senapsgult bajs. Första dagarna var det mer grynigt. Jag antar att det beror på att mjölken är mer fet och proteinrik i början? Lillan har dessutom fått mycket gaser och det gör så ont i mammas hjärta att se när hon har ont i magen. Jag provade kolikmassage i kväll och då kom det ut ett par blötfisar och senare en full blöja vilket ju var bra. Har även börjat ge Minifom så vi får väl se hur det går. Jag borde väl även skärpa mig med vad jag äter och dricker. Det har blivit en hel del chokladpraliner såhär i jultid vilket jag förstått kan ge magont. Vill verkligen inte att hon ska få kolik så jag sätter in hela artilleriet. 

Ang. sugblåsa. Jag tycker att hon får bra sugtag för det mesta. Om hon inte har det så försöker jag pilla ut läpparna - ändå får hon blåsan. Grrr...

Bindor efter förlossning: Gick åt 2 paket nattbindor (med vingar), 2 paket vanliga bindor (med vingar) och har trosskydd nu (4 veckor på fredag).

• Jenni78

Åh, måste bara berätta innan jag sover lite till. Vanja sväljer inte luft längre vilket inte heller ger någonting. Läste på amningshjalpen och fick hjälp där. Så skönt. Någon mer med samma problem hjälper jag gärna till. Nu sover hon sött i sin säng. Godnatt och godmorgon och grattis till alla nybakta som man säger i Norge.

• Jenni78

Magont skulle det stå istället för någonting.

• Jenni78
    Mysmamma70 skrev 2011-01-04 08:21:51 följande:
    Har haft en riktig lyxnatt där Cornelia sov 00.30-08.00
    Åh, vilken lyx! Jag får vara glad om vår lillskrutt inte vill äta varannan timme. Men inatt fick jag sova lite längre - tror jag. Vet knappt vad jag heter på nätterna, men jag känner mig inte överkörd av ångvält så det kan vara så. 

Ang. deppighet som har diskuterats. Jag har också haft mina dystra dagar. Det är väl framför allt när man inte får sova som de dystra tankarna kommer fram. Tack och lov att jag är gift med världens bästa man som tål mitt värsta  humör och som accepterar att jag tycker det är skitjobbigt vissa dagar. Jag har inte lika rikt känsloliv som han har. Han är lycklig varje sekund han får vara med vår dotter. Jag älskar såklart både min man och min dotter Och den lycka han känner ofta känner jag ibland. Vissa stunder som i morse när inte lillan ville sova, spydde upp i vår säng, fick världens hicka och jag kände att "Nu orkar jag inte mer", låg hon bara och log med hela ansiktet och tittade på mig med sina mörka, blå ögon - då känner man lycka. Hjärta

Styrka till alla mammor. Fan va vi är bra! (Och vi gör så gott vi kan, OK?!)
  • Jenni78
    Haligh skrev 2011-01-04 12:45:09 följande:
    Annars är hon så himla nöjd av sig, inte svårtröstlig utan gos eller mat hjälper bra. Ett problem vi haft det är att blöjorna läcker i grenen, benen är liksom för smala så det har gått åt MÅNGA plagg... Vi hade Pampers minsta modell men nu har vi testat med Huggies (läste att de var bra för smala bebisar) så vi håller tummarna att de funkar bättre

Magen är det en sjujäkla fart på! KOmmer gärna en fontän senapsbajs när man byter, trodde att spädisar inte alls bajsade ofta men här är det väääääldigt många gånger om dagen. Kanske för att mjölken just kommit igång ordentligt så att det blir en stor omställning för magen..?
    Vi köpte prematurblöjor i början då Vanja var liten när hon kom (2778g). Köpte dem på Apoteket (fick fråga efter dem, låg inte framme). Nu har hon lagt på sig lite så nu kör vi med Libero 1. Tyckte Pampers luktade kemiskt. Vi har två paket Coop också men de var lite större i storleken så de får vänta. Huggies har vi inte provat. Du får rapportera hur de funkar.

Oj, ja... igår höll min man i skruttan utan blöja. Senapsfontän kom ur baken. Ha, ha! Vi byter blöja och kläder konstant då hon kräks dessutom det lilla kärlekslivet.
Svar på tråden December Bebis 2010 :)