Inlägg från: mamma smurfen |Visa alla inlägg
  • mamma smurfen

December Bebis 2010 :)

Här har Ellies feber övergått i en rejäl förkylning med förhöjd temp, en riktigt äcklig slemhosta, å massa snor som rinner

Natten har vart PISS, inte sovit mer än en timma, varken jag eller sambon, Ellie har sovit från å till, mellan host attackerna...

En fråga,

vet någon här om det kan vara oki att ge Ellie Bisolvon, den är ju från ett år, då kan man ge 2.5ml 3 ggr dagligen, just mot slemhosta...Hon är ju snart 10 månader...funderar på att ge henne halva lägsta dosen, bara för att underlätta, så  hon får lättare att hosta bort slemmet?

• mamma smurfen
    LokesMammi skrev 2011-10-05 10:48:37 följande:
    Prata med bvc, en läkare kan skriva ut! Det sa min bvc sköterska till mig

Har försökt få tag i henne på bvc, men bara telesvararen som går på, så tänkte om någon här visste, så man kunde känna sig äker med att ge henne....men får vänta tills de ringer upp då.

Tack för rådet iaf=)

• mamma smurfen
    LokesMammi skrev 2011-10-05 11:22:55 följande:
    Dom har väl bara tele tid på morgonen?? Iaf här. Bara mellan 8-9. Lite dåligt tycker jag!
    Så lite så! =)
    sama här, men tänkte att de iaf borde lyssna av å ringa upp när tid finnes.....får se vad som händer å fötter
  • mamma smurfen

Då har bvc ringt upp, och nej de rekomenderar inte att ge bisolvon, just för att hon är under året, men säger att det heller inte skulle vara farligt ATT ge...*hmmmm*

(kändes som att hon skulle kunna tänka sig att det va oki att ge men iom rekomendationerna FRÅN 1år så väljer hon "den säkra vägen" )

Dom rekomenderade istället att bada badkar i lite varmare vatten än vanligt, och ge ljummet vatten att dricka så ofta och så mcket det går att få i henne.

Skulle febern gå upp, eller att andningen blev  mer ansträngd, så skulle jag åka till östra med henne, annars så trodde hon att det var ett virus, så "bara" att vänta ut det hela.

• mamma smurfen
    Momalicious skrev 2011-10-05 22:06:29 följande:
    Vad kul angelique! Känner du av bebisen än?

Nej vad hemskt suzzy! Så sent i graviditeten :( jag var typ i v 28-29 såhär dags förra året :(

Min länk handlar om det programmet du pratar om persikans. Vill se det, får hoppas det går på repris. Sjukt ändå att barnmorskorna får sådan felinformation, inte konstigt att man inte tar det så allvarligt som man kanske borde om bebisen rör sig dåligt!

Programmet  i helhet går å se på tv3.se,

Tittade på det alldeles nyss, och blev väldans ledsen, vet inte om jag hade klarat att gå igenom en sådan sak själv.

Satt och gosa med en snori bebbe innan hon fick gå nana, mitt hjärtegryn.

• mamma smurfen

Grattis Lillsnurr!! Solig

Håller tummarna för att det ska bära hela vägen, kul för Agnes att lillsyskonet kommer så tätt{#emotions_dlg.flower}

Här hemma är Ellie lite bättre, febern är helt borta nu, men snorig som 17 e hon, å de rosslar sjukt mycke nr hon hostar, men hon äter å kissar, så bara att vänta ut det.

Istället e de nu jag som e kass, feber, ont i kroppen å halsen, å ja snorig oxå såklartRynkar på näsan

Bara sambon som inte blivit sjuk än, men det kommer väl....

Ang bebbar, så e vi klara med DEN verkstaden, JAG ha ju 3 å sambon tyckte tt graviditeten med Ellie var så jobbig, för mig iom fogarna och för att inte tala om förlossnngen där man sprack heeela vägen, så han vill INTE gå ignom det igen, förståerligt, men sammtidigt så...tja...jag skulle nog kunnat tänkt mig en till, men ska nog vara glad för att jag lyckats få 3 välskapta och välartade bebbar, med tanke på min ålder så ska jag nog vara nöjd som det är.

• mamma smurfen
    LokesMammi skrev 2011-10-09 15:58:37 följande:
    Slänger ut en fråga till er som har barn sen tidigare o kan mat o sånt. hehe
    Vi har köpt rimmad bog o sambon tänkte göra rotmos till det till honom o sonen, men såg att den innehåller nitrit. Kan han äta den då eller?
    Man får väl inte äta spenat pga nitritet? Eller?
    stämmer bra det, nitrit ska man undvika, finns även i typ jul skinka, så det är oxå nono.
  • mamma smurfen
    LokesMammi skrev 2011-10-09 22:37:55 följande:
    Tänkte bara om det var för salt! Sojan gör såsen brun! =)
    Men han tål inte soja, så kolorit o en nypa köttbuljong, kanske blir för salt!
    Åh, va jobbigt detta är! =)

Jag ger Ellie av mten vi äter, även brunsåsen med colorit i, igår åt vi fiskbullar i hummersås, hon älskade det=)

Jag tänker som så att "normalt salt intag nog inte är så farligt"....men man behöver ju inte xtra salta en massa, dvs...som ex brunsås, jag har i buljong å kolorit, men saltar inget utöver det.

Menar...JAG växte ju upp på vanlig husmansskost, där mamma inte hade en susning om att man inte ska salta.

Mina 2 grabbar är uppväxta på en blandning av burk och hemlagat, å för 12 år sedan fanns det ju inga restriktioner ang saltet, å dom e "normala"

Jessika82

I vanliga fall sover Ellie mellan 20 och 08 varje natt, men nu med förskylningn så sover hon inte så bra, vaknar en till 4a ggr/natt när hon  ligger i sin säng, får hon ligga mellan mig å sambon så vaknar inte HON på natten, medans jag inte sover av rädsla för att hon ska kana över kanten, eller att jag hamnar PÅ henne..

• mamma smurfen
    April barn skrev 2011-10-10 09:40:33 följande:
    Ang saltet, det är ju inte för att de inte "tål" salt utan de har sett att barn under 1 år inte klarar av att bryta ner saltet, det är därför man idag rekommenderas att vänta.

Jo klart att det finns en anledning till att inte ge för salt till sina bebbar, de skulle ju inte gåut med en sådan uppmaning om det inte finns ett skäl till det, men...

Tycker att man ska ta det med "en nypa salt" (ursäka men kunde inte låta bli  )

OM man ger vanlig mat, som de flesta av oss fick när VI var små, och om man vet om de nuvarnde riktlinjerna om salt, och TÄNKER på det när man gör maten, så TROR inte jag att det är någon fara, MEN jag skulle ju inte heller GE Ellie typ salta kex, salta pinnar eller liknande, men vanligt salt i maten tror (inte JAG iaf) är skadlligt, givetvis i måttlig mängd. (Dvs överkonumtion)

Men alla gör som dom vet bäst, med sina barn.Solig

• mamma smurfen
    April barn skrev 2011-10-10 10:49:20 följande:
    Mammasmurfen:
    Ja men det är ju klart, Marcus får ju lite mat med salt ibland också men vi försöker ju undvika det i så stor mån som möjligt. Nu saltar ju jag aldrig maten till oss heller men det finns ju ändå i tex smör och maten i sig Glad

exaktamento =)

Riktlinjer är just riktlinjer huvudsaken är ju att man tänker själv å inte överdriver åt något håll=)

Svar på tråden December Bebis 2010 :)