Inlägg från: mamma smurfen |Visa alla inlägg
  • mamma smurfen

December Bebis 2010 :)

linasmama skrev 2011-03-22 13:13:06 följande:
    Sixten har nästan vuxit ur sitt babyskydd nu.. Han kan sitta i det om han bara har vanliga kläder, alltså varken jacka eller overall och det är alldeles för kallt än för att vara ute så.. Han är ju bara 3½ månad, är det inte egentligen lite tidigt att byta?
    Man brukar ju säga att man ska byta från babyskydd till annat när babyns huvud vuxit ovanför kanten på skyddet..

Hur lång e han nu? 
  • mamma smurfen
    linasmama skrev 2011-03-22 13:18:45 följande:
    Han är 68 cm tror jag. Det är ett par cm kvar upp till kanten bara.. Men bältet i stolen är så kort att han får sitta ihopklämd om han ska ha overall på sig..
    Ojdå, ja så ska det ju inte behöva vara...Konstigt me så korta band tycker jag, den vi hyrt från NTF har 30 cm extra att ta av då hon växer...

det finns ju bilstolar som har insatts för baby vet jag, kanske kan köpa en sådan, så får han forfarande de stödet han behöver innan han sitter mer "riktigt" själv? å så slipper ni byta engång till sedan.
  • mamma smurfen

Ang smakisar så ska vi vänta tills Elie är iaf 6 mån...
    känner inte att det är någon brådska med sånt, ev börja med gröten då vid 5mån, å med "vanliga" smakisar vid halv året,
    så länge hon går upp i vikt så funkar ju ersättningen super bra , skulle hon dippa/stå still mer än vanligt i vikten, så får vi omvärdera antar jag.

Rekomendationerna är ju amning/ersättning upp till 6mån, så håller nog på det. 

• mamma smurfen
    Momalicious skrev 2011-03-22 15:08:18 följande:
    Ja men gissa hur det gick hos doktorn? Jag är frisk (enl alla tester hon tog). Bra läkare och noggran men fan vad less jag blir! Har ju så jävla ont i halsen! Hon sa iaf att om det inte gått över om två veckor skulle jag ringa så skulle jag få en remiss till ÖNH. Suuuuuck!
    Va???
    Men om du har så ont, så e du ju inte frisk heller!
    Antar hon kolla i halsen å kände utanpå oxå, svabba med? 
  • mamma smurfen
    Momalicious skrev 2011-03-22 15:16:40 följande:
    Mammasmurfen: ja, hon kände, klämde, kollade med lampor och speglar och grejer. Alla tester var normala. Så jäkla störigt! Vill komma till ÖNH och få tittat på det NU men nä. Vill ta ut dessa jäkla halsmandlar som bara dummar sig.
    Usch va jobbigt, när de är så, känna att man inte är frisk, men inte veta VAD de e som spökar....

Ang "sit ups" så gör Ellie så med..fast hon kommer ju givetvis inte upp, hon "tippar över" på sidanHjärta men duktig "träning" är de=)
  • mamma smurfen

Appropå något heeelt annat...

Någon här som funderar att gå på mässan här i Gbg den 15-17 april? Baby/barn mässa är det 

• mamma smurfen
    Mama Jessie skrev 2011-03-22 16:41:24 följande:
    Jag funderar på att gå, lät kul :)
    har du varit på den innan?
    Nope, inte vart intressant innan Ellie behagade dyka upp i familjenSkrattande

Killarna är ju 10 å 12 i år, och det verkar ju som att den mässan är mer för gravida, å nyblivna föräldrar, föräldrar med små barn...men är som NhjärtaD så fint uttryckte de...SUGEN på att gå*ler*
  • mamma smurfen
    Jenni78 skrev 2011-03-22 20:39:54 följande:
    Vår stackars katt blev tydligen skadad så jag fick åka till veterinären. Kom hem med drogad, rakad och tratt på huvudet. Rädd är han fortfarande. Det är tydligen en galen kärring som vägrar kastrera enligt grannen. Blir nog anmälan. Medicinering i nio dagar framåt. Usch och blä. Jättekul att konka bebis och katt själv till veterinären för övrigt... Var så arg och skärrad.
    Stackars  pissen, å din plånbok....
    Tycker ni ska ring kommunen å snacka med någon där, tror inte polisen kan göra så mycket åt det tyvär....

Om du å den andra personen som blivit anfallna av monsterkatten vågar, så ring på hos henne, visa kort på hur din katt ser ut å säg at du VET att det var hennes katt, var bestämd, å "lagom" arg, kankse det biter på henne då?

Är det hyresrätt eller villa område? Annars kan ni ju ta upp det med hyresvärden eller bostadsrätts föreningen, dom kan ju trycka på ganska mycke, hot om  vräkning/uteslutning kan ju fungera...
  • mamma smurfen
    Mysmamma70 skrev 2011-03-23 08:47:18 följande:
    Cornelia har fått RS-viruset

Lilla gumman har det så jobbigt med andningen och hosta. Igår var vi på barnakuten hela dagen, hon blev undersökt, testad och fick inhalera.

Inatt har hon sovit i babysittern och min man har suttit bredvid henne och övervakat andningen. Jag väckte henne kl fem för mat. Nu hoppas vi att hon blir bättre snart!

Hon väger 5,2 vid 3 mån och har dippat på viktkurvan (vägde ju 3,9 vid födelsen). Vaccinationen får vänta tills hon blir frisk.
    Stackars snuttan...hoppas hon blir bättre snart.
  • mamma smurfen
    AnnaCL skrev 2011-03-23 09:27:50 följande:
    krya på er! Hoppas lillan hämtar sig snart..

Vi vaccinerade elsa i torsdags, då var hon 3 mån och 5 dagar. hon vägde då 6 kg och var 61 lång.  En dunderklump numera. vad väger era vid tre månader?

kram på er mammor!
    *ler*
    Ellie vägde oxå exakt 6kg, å var 62 lång=)
    Börjar bli tung att bära, så tur hon gillar att ligga i gymet å dona en massa=) 
Svar på tråden December Bebis 2010 :)