• Stoce

December Bebis 2010 :)

Har nog precis känt bebis för första gången. Gick in i v. 17 idag, och nu låg jag och vilade här på kvällen. Då kände jag något som "svepte förbi" lite nedaför naveln, som att den vände på sig och drog ryggen mot insidan av min mage. Hur mysigt som helst!!!!

• Stoce

Vad jobbigt för er som mår illa än! Hoppas det ger med sig snart...

Jag har sedan igår nästan ihållande molvärk, det kommer och går hela tiden men är ganska konstant. Gick in i vecka 17 igår, har läst att det är vanligt för den här tiden... men så är man ju så löjlig så man kan inte undvika att oroa sig lite ändå...

• Stoce

Malaki - så skönt att höra av dig. Har tänkt massor på dig! Håller alla tummar för att ni ändå ska ha en skön sommar, och kunna plussa till hösten. Stora kramar till dig!

TheUnknown - det är väl ett framsteg att ni bor tillsammans igen? Han kanske behöver tid att smälta det här med barnet. Håller tummarna för att det ska gå bra.

Jag har en blogg, men skriver inte så jätteofta där. Finns lite bilder på tennarmband som jag tillverkar också     zon8.blogspot.com

• Stoce

Jisses vad ni skriver tjejer! Jag hinner inte med, fast jag har sommarlov

Ska ringa min BM imorgon. Höll på att svimma förra veckan, och är yrslig hela tiden nu känns det som. Kanske blodtrycket som spökar... skulle vara skönt att få kolla det i så fall. Mina bröstvårtor har börjat ömma som tusan igen, och det bubblade lite i magen igår igen. Tror det var bebis! Samtidigt så ser jag knappt gravid ut, och jag går in i v. 18 på lördag... Är ju stor sedan tidigare, men när man ser era bilder så har ni ju jättefina magar... nåväl, bara barnet mår gott så får man väl gå och se aningens extra tjock ut ett tag. UL på onsdag - spännande!

• Stoce

Vecka 18 idag, tjoho

Har köpt Amelias gravidyoga-DVD på Tradera, och körde ett första pass idag. Kändes som lagom ansträngningsnivå, och man är verkligen stel! Jösses, vad man fick töja ut och tänja. Mycket bra, det kommer jag fortsätta med. Fanns även ett speciellt spår för bäckenbottenövningar. Har också köpt en "avslappning för blivande mammor"-CD på Tradera. 25 minuters avslappning där man verkligen får en stund för sig själv, och den har bra affirmationer inför förlossningen. Jag körde yoga först, och lade mig sedan och lyssnade på avslappningsskivan. Då kom det en liten knuff inifrån, undrar om det var en protest eller gillande?

Min käre sambo tycker att jag läser väldigt mycket om graviditet, och följer alla nödvändiga, och kanske mindre nödvändiga råd ( :-O ) . Hängde upp en lista över fisk man får/inte får äta, på kylskåpet. Som den fiskälskare han är har han tolkat "2-3 ggr i veckan" till absolut MINST tre gånger i veckan, så nu äter vi fisk så det håller på att komma ut genom öronen tror jag. "Du kan ju inte bara följa vissa rekommendationer. Denna ska vi hålla stenhårt på" tycker han. Min mamma säger att det nog kommer komma ut en liten Einstein

• Stoce

Lycka till alla som ska RUL. Såå spännande! För oss är det dags på onsdag. Ska bli så skoj, samtidigt som jag är lite orolig. Förhoppningsvis ser allt bra ut! Har ju sett bebis i v 13 och i v 14, och då såg allt bra ut och den var väldigt livlig. Har känt något därinne några gånger nu sista veckan, inte varje dag men det verkar vara någon där

Och äntligen äntligen!! har jag börjat få lite bebismage. Det putar ut! Min sambo tittade igår och trodde att JAG putade ut själv, men när han upptäckte att så inte var fallet kom han och smekte magen. Blir nog än mer verkligt för honom på onsdag

Jag har fått klartecken att leva som vanligt igen, efter att ha fått ta det lugnt efter blödningen jag hade för en månad sedan. Gravidyogan har gett mig träningsvärk i armar/axlar, härligt
    Ska nog ge min på ett nytt pass strax. Har varit ute på morgonpromenad med en kompis, det är så skönt att komma ut direkt på morgonen. Ska verkligen försöka röra på mig så mycket som möjligt.

Ang. de "underbara" hemorojderna så har jag också fått påhälsning av dem (en, men det räcker!). Inte trevligt alls! Gjorde riktigt ont i början, men har minskat i storlek nu. Kan man bli av med dem? Hur ska man göra isåfall?

Läste att ni diskuterat det här med att vara svårstucken. Hittills i mitt liv har ingen lyckats få blod i armvecket på mig, utan de har alltid fått ta i handen. Blev stucken 13 ggr vid ett tillfälle, innan de gav med sig... men så på inskrivningen så frågade BM om hon fick prova EN gång i armvecket, och hon träffade rätt direkt och kunde ta de rör hon behövde. Det var riktigt bra, hoppas att fler nu lyckas hitta det kärlet!

• Stoce

Jag har försökt leta, men hittar inte riktigt min livmoder. Finns en del "stoppning" ovanpå livmodern så det är kanske därför.

Ett tips till er om ni är "shoppingsugna". Jag registrerade mig som gravid på Goboken, och fick världens finaste välkomstpaket. Det är en liten pekbok, en annan om hur man kan "leka" med/aktivera sitt barn ända från nyfödd till mer verkliga lekar och aktiviteter uppåt i åren. Man fick också en vagnsleksak/dekoration - men sen det bästa! En "Boken om dig". Som tårarna skvalade när jag tittade igenom den!!! Man ska dels skriva i den under graviditeten, vad man drömmer om och hur man tror barnet ser ut, vad mamma absolut ville äta/inte kunde äta osv. Namn man pratat om, hur mamma och pappa träffades...  och SEN, då kommer dessa sidor med födsel, första leendet, favoritlek... ja, allt som brukar ingå i såna böcker, men nu är det ju på riktigt. Jag kommer att få fylla i denna, för vår bebis, som faktiskt ska bli en helt egen person. Det är knäppt att säga, men igår, när jag satt med lyckotårarna rinnande nerför kinderna, så insåg jag på ett helt annat sätt att vi faktiskt ska få en helt egen liten människa att ta hand om och få se växa upp... det är ju något enormt stort! Själva boken är så fin i sig, med plats för foton, men också att skriva väldigt mycket.

Ultraljud imorgon, hoppas få se en liten livlig en därinne som växer precis som den ska och att vi kanske får BF liite tidigare. Den är beräknad den 10:e, men jag fyller den 8:e och hade varit lite skoj om bebis kommer då. Världens bästa present! I och för sig inte alls säkert med BF-dag, men ändå. Lite skoj att kunna säga att den är beräknad på sig egen födelsedag

• Stoce

Jag har haft en underbar dag i solen, förutom min ständiga huvudvärk som har hållit mig sällskap från det att jag slog upp ögonen imorse. Jag måste ligga helt fel för det kommer från nacken. Känns klart och tydligt... är massageterapeut, men det är svårt att massera sig själv... har köpt en nackkudde, men kan inte sova med den. Börjar bli lite tungt att ha ont i huvudet var och varannan dag.

Jag cyklade iväg till affären som ligger ca 4-5 km bort, så det blev nästan en mil på cykel, härligt! 23 grader varmt och strålande sol. Har sedan suttit ute och stickat lite på en overall till bebis, och läst lite gravidbok. Det verkar som att man lättare blir brun när man är gravid, kan det stämma? Har då inte märkt av några pigmentfläckar än, så det verkar vara lugnt.

Imorgon är det äntligen dags för RUL, ser så mycket fram emot det, samtidigt som jag är SÅ rädd att det skulle vara något galet. Att bebis inte lever, eller att något skulle vara galet. Vi har ju sett den i v 13 och v 14, och då hade den två armar och två ben och allt verkade vara som det ska... jag tror det livslånga oroandet bara precis har börjat... Skäms

Lägger förhoppningsvis in en bild på en väldigt fin bebis här imorgon

• Stoce

Ojoj, today's the day! Kunde inte somna förrän efter kl. 02.00 någon gång, och sedan ringde sambons klocka 05.00. Han hade glömt att stänga av den, då han har lite sovmorgon idag istället för att åka på jobbet. Han somnade gott om, det gjorde inte jag! Så, tre timmars sömn, kommer nog bli trött under dagen här. Ultraljud kl. 09.00. Kan inte låta bli att vara lite orolig, även om jag intalat mig själv att jag inte SKA oroa mig längre.

Ang. människor som inte kan glädjas över ens graviditet... har en svägerska som uppmanar mig att absolut inte handla en pinal innan bebis är här, för "det kan mycket väl gå fel, och så står ni där med en massa saker utan bebis, INGENTING är säkert". Har valt att inte umgås med henne så mycket under denna tid. Jag behöver inte höra såna saker.

Idag ska vi på ultraljud, och få se vår sprattlande, sparkande bebis som mår så gott så, eller hur?!

• Stoce

RUL gick jättebra! Bebis var jättelivlig och BM skrattade när hon fick jaga runt efter den. Vi blev flyttade 3 dagar, så BF 13 december. Jag själv var beräknad till Lucia, lite häftigt

Bebis vinkade till oss då vi tittade på handen. Den ville dock inte visa ansiktet riktigt, och när det var dags för fotografering så gömde den sig bakom moderkakan, så inga bra bilder. Kan knappt tyda dem. Huvudsaken allt såg bra ut, och att den var livlig. Alla organ såg ut som de skulle, och ryggraden var hel och fin. Vi tog inte reda på kön, men jag har hela tiden känt att det är en tjej. Försökte kika lite ändå, men såg ingen snopp i alla fall. Att vi blev flyttade ännu mera, gör att den blev till ca. 1 vecka efter sista sex - vilket borde resultera i tjej. Vi får väl se

Det känns helt underbart att ha sett vår älskade bebis - den lever och mår gott, och var så fin så! Hjärta

Svar på tråden December Bebis 2010 :)