Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Glass skrev 2011-09-24 13:09:02 följande:
    Jag har inte orkat sätta mig in  i de olika oljorna för barn, men vi kör eskimo kids ochgilar hon. V vad finns det mer för bra alternativ?
    Tja.... om ditt barn verkar gilla Eskimo kids ska du nog fortsätta med det. Eskimo kids innehåller Omega-3, -6 & -9 och D-vitamin. Några andra bra märken är Eye Q och MorEPA mini men de har inte Omega-9 och D-vitamin så Eskimo kids har "mer". 
    Eye Q finns också i flytande,med smak av vanilj eller citron, tuggisar med jordgubbsmak och vanliga neutrala kapslar. MirEPA mini finns bara med kapslar med jordgubbsmak men det går bra att tugga på de kapslarna.
    Priset per dagsdos kan jag inte med när det gäller flytande så är den dyrast pga en produktionskostnad och tuggisar är också dyrare/dagsdos än vanliga neutrala kapslar.
    Bobbylina skrev 2011-09-25 10:03:38 följande:
    Hej! Behöver lite råd om vilken olja jag ska ge till mina pojkar, de är 3 och 4 år och väldigt bråkiga,visst det hör säkert till åldern men skulle vilja prova om det går att dämpa lite. vi äter extremt lite fisk hemma, det dom får i sig är fisken på dagis 1ggr i veckan i princip. Båda vaknar alltid på natten och kommer in till oss o trängs. Den äldsta har extremt dåligt tålamod o kan explodera för minsta lilla, och har inte ro att tex lägga ett pussel. Så vad rekomenderar ni att jag ska ge dom. Samt vilken tid på dygnet?
    Min personliga erfarenhet är att om sömnen ska bli bättre så behövs det Omega-6 tillsammans med Omega-3, om det inte är nattskräck, då räcker det med Omega-3 men tror inte att det är nattskräck i det här fallet. 
    Så för att få lite lugnare skulle jag tro att MorEPA mini skulle hjälpa er. Men om det är just att de är explosiva och aggressiva så kanske det skulle vara bättre med PlusEPA, men då kommer det här med sömnen...
    Testa först med 2 st morEPA mini på morgonen och om ni får bra effekt men inte helt tillfredsställande så lägg till PlusEPA på morgonen och flytta MorEPAn till eftermiddagen, kvällen.
    Förstamaj79 skrev 2011-09-25 21:17:08 följande:
    Hejsan.

Skulle behöva era råd.
    Min 11-åring ska får börja med MorEpa för hjälp med koncentrationen.

Frågan är om vi ska välja Mini eller Smart Fats? 
    Undrar om dosen verkligen räcker med mini.
    Vi har testat Eye-Q när han var yngre.    
    MorEPA mini innehåller Omega-3 OCH Omega-6. Smart Fats innehåller BARA Omega-3.
    Det är visserligen lite mer EPA och DHA i MorEPA Smart Fats men då får man inte någon av Omega-6 posetiva effekter.
    Som medelvägen skulle kunna vara att ge 3 MorEPA mini för att komma upp i lite högre dos om man vill det. Bieffekter av att ge lite mer Omega kan vara lösare avförning och att Omega-3 är blodförtunnande. Säger man till sin husläkaren att man äter Omega-3 och ber hen att fylla i det i journalen så är det inte så farligt. Vid planerade operationer underrättar man aktuell läkare och uppehåller iaf 3 veckor innan. 

När ni gav Eye Q tidigare, hur mycket gav ni då? Om du kommer ihåg

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag brukar köpa Omega från vitaminvaruhuset.se

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte har svarat förrän nu. Jag hade totalt glömt bort att det var frågor här. Jag brukar läsa på mobilen ibland men brukar inte svara med den för det går inte göra radbryt och cetera men tråden blir noterad som läst och när jag sen sätter mig vid datorn så glömmer man bort att läsa gå in i en tråd som det inte är nya svar i. Förlåt, förlåt.

Ha en bra dag alla!  
  • Little Ms Chatterbox
    Medusan skrev 2011-10-11 10:35:06 följande:
    Nu har min vilda 4-åring (blir 5 om några månader) ätit MorEPA mini i ca 2 veckor och jag tror att det gjort honom något lugnare faktiskt

Funderar nu på om jag ska ge min 1-åring något tillskott också.

Vi är laktovovegetarianer (med undantag från att vi äter fiskolja då förstås) så vi får inte i oss så bra med omega3 via maten, däremot får vi i oss mängder med omega6 via maten så jag funderar på om  det kan bli lite för mycket sådant för oss om det omegatillskott vi tar innehåller mycket omega6?
    När det gäller vegomat och kost överhuvudtaget kan jag väldigt lite. Vad innebär just laktovovegetarianer? Äter ni mjölk och ägg eller äter ni det INTE?

Det här med överskott av Omega-6 har jag själv inte märkt något, alltså antingen ingår inte vår familj i den gruppen som äter för mycket Omega-6 i kosten eller så kanske vi behöver mer, jag kanske steker sönder det iaf så märker jag att när jag ger Omegatillskott som innehåller Omega-6 så får jag bättre effekt än om jag ger bara Omega-3 tillskott.
    Jag själv äter kapslar med bara Omega-6 i, Efamol. Min psoriasis blev mycket bättre när jag började med det. Jag har ingen stor, svår psoriasis men det är där det är och blev inget nämnvärt bättre med kortison men när jag började med Omega-6 så blev det stor förändring, en del småfläckar läkte ut och nu har jag bara lite i hårbotten och på knäna. En stor parentes

Vad bra att ditt barn har svarat på Omegan ni ger alltid kul att se förändringar. Om man vill ge bara Omega-3 så finns det ju MorEPA Smart Fats, fast det kommer från fisk. Men sen finns det ju även kapslar som är från växtriket. Fisken gör inte Omegan själv utan den får den från sin kost, alger som är mycket Omegarika. Så finns det alger att äta så skulle det kunna vara något. 

Din 1-åring, känner du att det skulle behövas? Har den (usch, låter illa att skriva "den" men tror inte att jag har sett om du har skrivit han eller hon någonstans så får bli så) tex sömnstörningar eller humör som är utöver vad ni önskar eller är det just för att du vill att det ska vara hälsosam kost? 

Jag känner att det här om ni ska ta Omega-6 eller inte kan jag inte råda om, alla gör som man själv känner. Personligen så tror jag inte riktigt på det här att man får i sig för mycket av Omega-6 om man äter som medel-Svensson i övrigt. Du som vegetarian som säkert äter extra mycket av de sakerna som innehåller mycket Omega-6 är det nog skillnad på men jag tror att man inte hade reagerat med positiv effekt på Omegatillskott om inte behovet hade funnits i kroppen i så fall. 
    Det är ju livsmedelsverket som håller i rekommendationerna och de kan inte veta hur vi alla lever, även om de säger att man ska äta si och så, så är det faktiskt inte alla som gör det och då faller ju en del av deras beräkningar. Det är ju samma med omega-3 och alla andra tillskott, det säger ju dom att man ska klarar sig utan, OM man äter en allsidig kost. Men då är det ju som tex med min son och många andra med diagnoser inom NPF, där behovet av Omega ÄR större, det finns det forskning på.
    Om vi istället skulle välja att ge min son fet fisk så det skulle taäcka upp hans behov av Omega så skulle han behöva äta 10-12 portioner i veckan för att få i sig samma med tex EPA. Och jag tycker inte det är genomförbart att ge honom så mycket fisk, och sen så skulle han nog tröttna efter bara någon dag, även om han faktiskt gillar fisk. Här och nu är det inte möjligt i vårt liv. 

Hoppas du inte tar det som kritik på hur du väljer att göra, det här är min personliga uppfattning och alla gör som de själva vill. förhoppningsvis så kommer rekommendationerna hos livsmedelsverket att ändras framöver, vem vet när men det tar tid för kvarnarna att mala. Det är inte längesen som man rekommenderade gravida att inte ta Omegatillskott, fast forskning visade att det är väldigt viktigt för fostrets hjärna med DHA. 
    Men nu har livsmedelsverket kommit ikapp med det iaf.

Aaah... så fort jag börjar skriva så blir det en roman
    Ha en trevlig dag!  
  • Little Ms Chatterbox
    Mamma0311 skrev 2011-10-22 23:19:16 följande:
    kan man ge 7månader eye-Q lr eskimo kidz? har en son som vaknar var 15:e minut hela nätterna=(
    Jo, det kan du nog men om du ger flytande så får du vara beredd på att smaken kan vara rätt så stark. Kanske inte så litet barn gillar men man vet ju aldrig. Annars så kan man ge MorEPA mini eller Eye Q kapslar. Stick hål på kapseln och kläm ut på en sked eller över mat. Det smakar ju givetvis fisk men det är inte som de smaksatta flytande Omega.
    Annars så finns det Eye Q baby, men inte här i Sverige utan man får skicka efter det från utlandet. Amazon.com eller var det .uk (?) skickar till Sverige. Om du ammar så går det över i modersmjölken om du själv äter Omega. Men vet inte hur det funkar om man delammarObestämd

Hoppas något hjälper för er, kan inte vara kul att barnet vaknar så ofta. Har ni kollat upp reflux på övermagmunnen och födoämnesallergi som tex mjölkproteinallergi?

Om du testar med Omega men det inte går att få i barnet så hör av dig igen så får vi klura ut någon annan lösning. Nått måste ju gå för att få bättre sömn. hur har ni delat upp nätterna? Hur kan ni sova annars?

Lyckat till! {#emotions_dlg.flower}
  • Little Ms Chatterbox
    t0va skrev 2011-10-23 17:05:20 följande:
    Nu är det jättemånga som skrivit om omega till barnen så de bla. ska sova bättre. Jag vill veta mer. 

Har en 14månader son som är multiallergisk och vi har haft hemska nätter. Nu tror jag att vi kommit fram till vad han tål och inte men han sover ändå oroligt och har gjort så större delen av sitt liv. Både pappan och jag har ADHD och endel säger ju att omega kan hjälpa till då, ingen av oss har testat, sånt är ärftligt så vi funderar ju på om sonen också har det. Fast än har vi inte sett några direkta tecken på det. 

Eftersom vi misstänker att sonen kan vara allergisk mot viss fisk så kan det bli svårare att hitta något som funkar men jag vet andra som äter som är fiskallergiska. Han har inte reagerat kraftigt utan "bara" dålig i magen och orolig/kinkig. 

Men vad gör omegan egentligen? 
    Ja-aa du... Jag vet knappt själv.

Jag har gjort ett inlägg tidigare i tråden, # 491
     www.familjeliv.se/Forum-24-95/m51815479-50.html   Det förklarar lite. Fast jag ser att jag har gjort ett stavfel Det ska vara DENDRITER och hittade en intressant sida med information
    http://cns.sahlgrenska.gu.se/goude/nsd/structure_85

Det här du skriver om att er son kanske är allergisk det måsten man ju ta i beräkning men sen så finns det ju även vegetabilisk Omega. Fisk är inte Omegarik utan det får den från sin föda som är plankton som är Omegarik. Sen man man även utvinna Omega från sälar, sälolja. Har inte testat det själv. I reklamen står det att eftersom det är från en animalisk produkt så har vår kropp lättare att ta upp det än om man äter från tex olivolja. Hur det ligger till med det har jag ingen aning. 
    Här är några fiskfria Omega produkter:
    http://www.helapharma.se/se/kvinna-gravid/produkt/id/121
    http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/udos-choice
    Jag har inte jämfört några priser så kolla det och den från Hela Pharma, veganDHA är det inte någon EPA i så jag vet inte vad för effekt den har på sömnen. 
    Om ni får redan på vad för allergi han har, kanske just vilken fisk det gäller så kanske det är lättare att veta vad man skulle välja. 

Det är svårt att säga något när det finns med allergi, vad är det bästa att han sover bra eller blir knorrig av överkänslig (men inte allergi) av mat. Pest eller kolera?

Hoppas du har fått lite svar. Annars får du fråga mer.  
  • Little Ms Chatterbox
    Rigmor Mortis skrev 2011-10-28 11:03:53 följande:
    Jag brukade köpa Eskimo Kids men sist jag var på apoteket trodde de att den hade utgått. Istället fick vi tuggtabletter men de uppskattades INTE av barnen (och jag förstår dem, förutom den kemiska jordgubbssmaken kunde jag inte skaka mig fri från känslan av att ha tuggat på en fästing när kapseln smällde i munnen) Kräks
    Dessutom äter vi vegetariskt (jag lakto, övriga lakto-ovo) även om det händer att vi fuskar med gelatin och så med fiskoljan så gelatinfritt är att föredra.

Förresten, en väldigt bra sak med Omega 3 som jag inte tror har tagits upp här i tråden: för oss som inte tål NSAID-preparat kan omega 3 dämpa inflammationer. Min rygg gick från att jag bara kunde stå upp eller ligga på rygg med 90 graders vinkel i höften och ändå ha ont, till att nästan kunna fungera normalt. Det ligger fortfarande nerver i kläm men de är inte inflammerade längre.
    Jaa, det verkar lite konstigt:-/ Men jag hittade Eskimo 3 pure kids på apoteket, tuttifrutti smak. Det är en annan tillverkare, GreenMedicine men båda tillverkarna ingår i A Bringwell Company som tillverkare (Eskimo kids, Cardinova) och har Hela Pharma som distributör här i Sverige.
    Jag hittade Eskimo kids på vitaminvaruhuset.se . Nu finns det ju hundratals olika apotek i Sverige så man vet väl inte hur det kommer vara. 
    Länk till Eskimo kids, tyvärr bara på engelska
    http://www.cardinova.com/products.asp?productId=3
    Länk till Eskimo 3 kids 
    http://www.greenmedicine.se/eskimo-3kids.html (med Omega-6 & -9) 
    Länk till Eskimo-3 pure
    http://www.greenmedicine.se/eskimo-3pure.html BARA Omega-3 i den
    Ingen  produkt från A Bringwell Company har satt ut riktig ordentlig innehållsförteckning så det går inte att jämföra om det är helt likvärdig produkt men jag ska maila tillverkaren och se vad jag får för svar. 

Kul att du har blivit bättre i ryggen, har du testat att öka dosen lite till och sett om du har blivit ännu bättre? 
  • Little Ms Chatterbox
    Rigmor Mortis skrev 2011-10-28 11:57:18 följande:
    Nej, jag tror inte det gör någon skillnad på den bråkande disken, jag nöjer mig med att inflammationen försvann Tog tredubbel dos och trodde jag skulle förblöda när jag hade mens så jag skulle inte våga höja mer, haha
    nej, låt du bli det Men kul att du har blivit lite bättre iaf.
  • Little Ms Chatterbox
    Bobbylina skrev 2011-11-15 21:21:12 följande:
    Little ms chatterbox: Skrev till dig tidigare,( tack för svaret) angående mina pojkar 3 och 4, när jag läste ditt svar hade jag redan hunnit köpa eye Q för det var det enda dom hade på hälsokosten här, och jag märkte effekt på deras humör, de blev lite lugnare samt att äldsta började sova hela nätter i sin säng.

Men så tog tabletterna slut för några dagar sen och pg av ekonomin så köpte jag en billigare omega på apoteket till dom och man märker direkt skillnad på dom, framförallt 3 åringen som förvandlats till ett monster, han skriker så grannarna måste tro att vi misshandlar honom vid läggning =( Så nu har jag beställt MorEpa från vitaminvaruhuset, hoppas på snabb leverans för det är olidligt just nu.

Men nu till min fråga, har en 6 månaders tjej som sover rätt dåligt med många uppvak, så jag funderar på att ge omega till henne oxå, såg att du skrivit till nån med 7 månaders att det gick att sticka hål på dem, men jag undrar det måste väll räcka att sticka hål på en tablett om dagen till en sån liten eller ska man ta 2? och är det morEpa som är bäst för sömnen?  
    Effekten av Omega beror även på hur mycket det är i och vad. Om det var så att man behöver ta 10-15 stycken av de kapslarna för att komma upp i samma mängd som Eye Q med EPA, DHA och GLA så kanske man får likvärdig effekt men då är det inte det billigaste alternativet längre. Sen beror det på vad det var i i de kapslarna som du köpte. Kanske bara var Omega-3, i Eye Q är det både Omega-3 och Omega-6 (GLA) och i så fall blir kapslarna billigare och en annan effekt om det bara är Omega-3 i dom.

Nu till din fråga, Testa att ge henne bara en kapsel, om det blir tillräcklig effekt så kanske det räcker med det. Men så som jag ahr fått förklarar för mig så är det så att ju mindre barn desto mer Omega behöver de i förhållande till kroppsvikt. Det beror på att deras hjärna utvecklas enormt mycket under deras första tid så behovet av Omega är större. Dvs. det är inget konstigt med att ge lika mycket Omega till ett litet barn som en vuxen tar.
  • Little Ms Chatterbox
    sagofröken skrev 2011-11-17 17:17:27 följande:
    Här verkar det finnas experter, hoppas att någon har tid och lust att svara på mina funderingar!

Min dotter är 10 månader och vaknar (nästan) varje natt och gråter, gråter, gråter, ibland upp till tre timmar hur mycket man än försöker trösta. Vi har funderat oss blå här hemma: utvecklingssprång, separationsfaser, mattider, dagsovtider, "har hon ont?", "är hon sjuk?", "allergisk?", ja, you name it...

Hon är en frisk, VÄLDIGT aktiv liten tjej som alltid varit extremt rörlig och tidig med allt fysiskt (kröp innan 5 mån, gick innan 9 mån osv.) Vi upplever det som att hon har - och alltid har haft - svårt att varva ner och komma till ro.

Idag efter BVC-kontroll med rådet "skaffa hörselkåpor och låt henne skrika" gick jag till Apoteket i ren frustration och köpte en flaska Eskimo Kids, eftersom jag hört om andra som blivit hjälpta av det. Men det är ju rekommenderat från 1 år, så då vågar man väl inte ge.

Snälla, är det någon som har några råd att ge?
    Låter min nattskrikande, superaktiva lilla tjej som ett barn som behöver omegatillskott? Och är Eskimo Kids ett bra val isf?
    Se även mitt tidigare svar till Bobbylina. 
    När det står från 1 år är det vissa regler som gäller för tillverkarna med tillskott till barn. Grunden är att i Eskimo kids är det D-vitamin och eftersom man ger rekommendationer om D-vitamin från BVC så får det inte bli för mycket för barnet. Om du ger D-dropparna ordentligt kan du minska lite på dom de gånger som du ger Eskimo kids.
    Jag kan inte siffrorna utantill och det är bäst att du räknar på det själv. Jag vet att det diskuterades tidigare, tror det var här i tråden så om du kollar några sidor bak så var det en uträkning om det där.  (kan vara i en annan tråd så jag ljuger om det här. )

Hoppas att den som räknade ut det hojtar till och länkar till sitt svar. 

Förutom att Eskimo kids kan vara lite stark i smaken, en del barn gillar det, en del inte Men annars tror jag att Eskimo kids är ett bra val. 
  • Little Ms Chatterbox
    Bobbylina skrev 2011-11-20 14:54:31 följande:
    Tack för svar! har gett lillan Mor Epa nu i 3 dagar (1kapsel) men än har inget resultat visats, hoppas att det ska ge effekt!
    Måste bara fråga om det är MorEPA mini eller MorEPA Smart Fats du ger? MorEPA Smart Fats innehåller inte Omega-6, GLA.
  • Little Ms Chatterbox
    Bobbylina skrev 2011-11-22 09:51:24 följande:
    åh nu vet jag inte vad jag ska göra, har gett 3 åringen MorEPA mini sen i fredags och tycker att hans sömn blivit VÄRRE, han har börjat vakna vid 22 och vaknar så mycket att det tar 1-2 timmar att somna om,(innan kom han alltid in till oss vid 00 och la sig o somna om direkt) så nu funderar jag på att sluta ge honom dessa, eller ska jag hålla ut? vad jag förstått kan det ta upp till 4 veckor innan man ser något resultat?

lilltjejen började ju oxå få morEPA i fredags och på henne märker jag att hon blivit lättere att få att somna på kvällen, förut skulle hon alltid skrika,gnälla till och från en stund tills hon somnar, nu lägger jag bara ner henne så somnar hon utan ett ljud. Sen har hon även börjat sova över det första uppvaket som var efter 30minuter förut så det är ju positivt, men önskar att hon ska börja sova bättre resten av natten oxå och INTE vakna varannan timme o skrika efter tutten Skrikandes  
    Får han det på morgonen eller kvällen? Eller uppdelat? Han har väl ingen fisk/skaldjurs allergi? Det är ju ett smakämne i, även om det är naturligt så skulle man ju kunna vara allergiskt/överkänslig mot det. 

Det kan ta lite tid att se resultat (har jag hört, inget som jag har märkt med mina barn) Men ett tag när vi höll på att ställa i dosen för sonen så fick han 4 st MorEPA mini fick han en reaktion med prickar, det kilade inget eller så men en del klasskompisar tittade på jympan och han tyckte det var lite pinsamt. 
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)