Fridayyy skrev 2012-06-06 10:49:00 följande:
Går det äta tillräckligt med omega 3 och 6 och slippa piller???
Det beror ju på vad för piller du äter och hur mycket du tar av dom, jag antar, bara gissar nu men tror att med piller som du skriver så menar du SSRI och/eller p-piller.
Jag kan ju inte lova att det funkar på dig med Omega men om jag var du så skulle jag verkligen testa. Jag blev verkligen hjälpt mot min PMS när jag började ta Omega och kände mig klarare i huvudet, inga sega grötiga tankar. Får mycket bättre tålamod med barnen, kan vara den där pedagogiska pysselmamman som enkelt fixar allt kiv och bråk mellan barnen.
Om Omegan inte hjälper dig fullt ut så kanske det iaf gör att man inte behöver ta så stora doser av tex SSRI och bara det kan vara en fördel.
Om man skulle skriva någon slags fördel/nackdelsslista så:
SSRI
biverkningar -
ingår i högkostnadsskyddet +
Lång in och utsättningstid -
p-piller
hormoner -
ingår i högkostnadsskyddet +
Omegatillskott
kan bli dyrt över tid -
mycket få kända biverkningar* +
de flesta märker effekt ganska fort +
inga hormoner +
ingår i normal kost så beprövat sen urminnes tider +
Om du ska äta Omegarik mat för att komma upp i samma nivå av Omega som finns i tex PlusEPA (500 mg EPA) så får man äta ca 10 portioner fet fisk i veckan. Gillar du fisk?
*De biverkningar som man kan få med Omegatillskott är lösare avföring, fisksmakande upprapningar och Omega-3 är blodförtunnande.
Meddela din VC att de ska skriva in det i journalen att du äter Omega och avbryt Omegaintag inför planerade operationer. Inför en förlossning bör man avbryta med Omega senast i v.35-36 om allt hittills gått bra. (Onödigt att riskera att blöda mer än nödvändigt under förlossningen.)
Det jag har märkt att ju dyrare Omega desto bättre kvalité, man får vad man betalar för. Har aldrig haft några fiskupprapningar av varken Eye Q kapslar, MorEPA mini eller PlusEPA.
OM det är så att man känner fisksmak så finns det ett knep som brukar funka. Man tar kapslarna till mat, se till att det är i slutet av måltiden, ta kapslarna när det bara är en eller två tuggor kvar, se till att rapa

och sen ta den sista tuggan. Då finns det inte någon (eller mycket lite) luft kvar i magsäcken som kan ta åt sig fisklukt och som man kan råka rapa upp.
Sen finns det även Omega kosttillskott som enbart är från växtriket, har inte testat dom själv men vet att de är ganska dyra.
Några tips om lösare avföring har jag inte att ge men tja... Inte alla som märker av något om det och jag har läst någonstans att hos de flesta går det över efter ett tag.
Berätta gärna hur det går för dig, om det hjälper med Omega mot PMS, dåligt humör och nedstämdhet. Och för det vidare till alla dina medsystrar med PMS
Ha en bra dag