Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-16 14:40:05 följande:
    Jag vill ha en bra omega-3 till min son som har epilepsi och autism. Han gillar inte flytande och inte tuggisar (kanske om man sväljer dem hela då) så kapslar blir väl bäst!
    Tips? 
    Jag vet inte, men jag vet att det är något med EP och Omega, så jag vill att du pratar med dins sons läkare innan du ger något, ok?
    Rent generellt sett så borde det inte vara något hinder, men Omega ökar inpulserna mellan de minsta nervbanorna i hjärnan. Och hur det hänger ihop med EP, om det blir mer eller mindre aktivitet i hjärnan. 

Tuggisar går bra att svälja hela, inga problem med det men de är onödigt dyra i förhållande till vanliga kapslar i samma sort. Så lite onödigt att ge tuggisar om det inte är viktigt för smaken.

Men innan jag tipsar om olika sorter så vill jag ha reda på lite om hur din son är. Aggressioner? Explosiva utbrott? Bara bli mer "med"? Koncentrationssvårigheter? Oro? Sömnproblem? Det är lite olika vad man ska ge för Omega beroende på vad man vill ha för effekt.
  • Little Ms Chatterbox

OK, inte GLA, det är Omega-6. Och att han har aggressioner så tror jag att PlusEPA kan vara bra. Annars kan du testa Pikasol eller MorEPA Smart Fats.
    PlusEPA innehåller enbart en del av Omega-3, EPA, medan Pikasol och MorEPA Smart Fats innehåller både EPA och DHA.
    Alla de här är smakfria i kapslarna, oljan smakar ju ren fisk och man kan ju tugga sönder dom om man vill. Kommer inte riktigt ihåg men jag tror att MorEPA Smart Fats är ganska långa så då kan det vara lite svårt att svälja för ett barn men testa om det går. Du kan skriva till distributörerna för MorEPA Smart Fats för att få ett smakprov. helapharma.se Det är samma distributör för PlusEPA som för MorEPA Smart Fats. 

• Little Ms Chatterbox
    EvaB skrev 2012-03-13 09:14:02 följande:
    Jag har en dotter med ADD och hon har nyss börjat med concerta. Har funderingar att även ge henne eye q. Att ge henne 6 tabletter om dagen skulle bli lite av en kamp så jag undrar vad händer om man tex ger henne bara 2 när hon tar sin andra medicin? Tar det bara längre tid innan de når effekt då eller?

Angående eye q och epilepsi så kan jag säga att jag har det och min läkare avrådde mig att äta det. 

//Eva 
    Hej
    Försök få i henne så många det går men 2 är bättre än inga om du förstår vad jag menar. På burken med Eye Q står det att det bara tar längre tid men min personliga erfarenhet är att de med tex ADHD behöver ha hög dos hela tiden. Kanske inte 6 kapslar men iaf 4 st om dagen.
    Annars kan du testa att ge PlusEPA, Det är bra en kapsel om dagen och skulle kanske spara en del i kampen.
    I PlusEPA är det bara EPA som är en del i Omega-3. I Eye Q är det EPA, DHA och GLA. DHA är den andra delen av Omega-3 och GLA är Omega-6. 

Det är bra du pratat med läkaren om Omega, jag är bara en privatperson som vet en del om Omega så det är viktigt att kolla med sin läkare. Förresten kan Epilepsi vara ärftligt? Jag är bara allmänt nyfiken så om du inte har lust att prata om det så är det helt ok.  
  • Little Ms Chatterbox
    strössel81 skrev 2012-04-21 20:39:41 följande:
    Vi har precis börjat ge Eskimo 3 kids till vår son (11mån) i förhoppningen att han ska bli lite lugnare och sova lite bättre. Men funderar lite kring detta med D-vitamin. Vet ni hur mycket extra D-vitamin man ska ge om man ger 5ml Eskimo Kids varje dag? På förpackningen står det att 5ml innehåller RDI av D-vitamin så betyder det att vi ska sluta med D-dropparna?

Tack för en väldigt informativ tråd!
    Man kan ge D-droppar några dagar i veckan. Du får räkna på det själv eller höra med tillverkaren för jag vill inte skriva fel här på nätet . Kan bli fel om någon annan går efter vad jag skriver till dig och ger sitt barn andra produkter eller det är olika åldrar.
    Men ju äldre barnet bli ju högre "dos" D-vitamin klarar (behöver) de så det är därför som det tex kan stå på Omegaförpackningen att en produkt är från en viss ålder. 

Jag vet att någon satte i en räkneformel eller  nåt sånt några sidor bak i den här tråden. Kan var för ca 6 månader sen. Om du kollar det så kanske det blir lättare att räkna efter hur ofta man ska ge D-vitamin.

Hoppas din son kommer sova bättre och skriv gärna hur det går.  
    Ha en trevlig dag {#emotions_dlg.flower} 
  • Little Ms Chatterbox
    avil skrev 2012-04-25 20:28:46 följande:
    jag ger mina barn omega 3 (med nå disneyfigurer på burken) o den andre får flytande omega 3 kids...
    är det okej att ge då??
    Om man har en överaktiv son? eller ska det vara nån speciell sort menar ni?  
    avil skrev 2012-05-13 18:59:16 följande:
    tips.vad är bäst?? ena sonen är antagligen ett adhd barn.......överaktiv,o väldigt impulsiv osv......
    Vad är bäst till honom? vad ska de helst innehålla.Orkar inte läsa hela tråden..... 
    Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag inte har svarat. Jag gör misstaget att läsa på mobilen och tänker att jag ska svara sen när jag sitter vid datorn sen tänker jag inte på det när det inte visas att det är ett nytt inlägg i tråden och snart försvinner det längre ner bland favoriter.

Personligen har jag inte testat de med Disney på. Jag har inte gjort någon stor sökning men jag kan inte hitta någon riktig innehållsdeklaration och om man kan spåra vad det är för fisk som oljan kommer från, var den är fiskad. En del vill inte ha gelatin från djur i sina kapslar tex. Men jag har inte hört något om just det märket, fast jag är inte allvetande.

Disney´s Omegakapslar innehåller endast Omega-3, EPA och DHA. Inte Omega-6 (GLA). Omega-6 kan också vara bra att ta om man har behovet av extra tillskott av Omega. Sen tycker jag nog att det skulle kunna vara lite mer, det är knappt att det täcker normalt dagsbehov och de flesta med tex ADHD har större behov eller så är det så att man inte kan ta upp/tillgodose sig Omega som andra kan. 
    Eventuella biverkninga av högre doser av Omega kan vara lösare avföring och Omega-3 är lite blodförtunnande så man kan säga till läkaren att de för in i journalen att man tar det. 
    Det jag har har märkt på mina barn så sover de bättre när de får Tillskott med både Omega -3 och Omega-6 i kombination, så har dina barn sömnstrul så kanske det skulle vara lämpligt att lägga till Omega-6, antingen, Tex Efamol eller Qarma. Annars kan du byta märka till Eye Q, Mor-EPA mini eller Eskimo kids. 
    Eskimo kids innehåller även Omega-9 och D-vitamin. Omega-6 och Omega-9 är väldigt bra för huden så om man har torr hud/eksem så kan det bli bättre. 

Sen har forskning visat att höga doser av bara Omega-3, EPA  har haft väldigt god effekt på bla aggressioner och ett explosivt humör. I tex PlusEPA är det 500 mg EPA (ingen DHA alls) För att komma upp i den dosen med Disney Omega-3 så behöver man ta 6-7 st om dagen. 
    Jag äter PlusEPA själv och jag tycker att jag får bättre minne, bättre tålamod, mer "go" i mig och känner mig spänstig. 

Det är lättare att ge lite råd om vad för sort Omega som du kan ge dina barn om man vet vad de har mest problem med. De olika märkena har olika sammansättningar mellan de olika Omegafettsyrorna och de gör skillnad på effekten, Vad man behöver lägga sitt krut på.

Är det något mer som du undrar över så fråga gärna, jag ska inte låta det gå så länge till jag svara nästa gång.
    Ha en bra dag{#emotions_dlg.flower} 
  • Little Ms Chatterbox
    avil skrev 2012-05-28 19:46:40 följande:
    tackar!!
    Tja,ena sonen tänker jag bara kan få nå extravitaminer för att det är bra?!

Den andre,7åringen ,har väldigt lätt att bli arg,överaktiv,impulsiv,o svårt att varva ner......  
    Jag vet inte hur mycket PlusEPA har för inverkan på impulsivitet och svårt att varva ner men mot just ilska, aggressioner så funkar den bra. Indirekt så kan det ju hjälpa hjälpa mot att varva ner för en viss stress kan visa sig som aggressioner så om man inte har någon stress så behöver man ju inte varva ner heller. Om du förstår hur jag menar.
    Om det förekommer en viss ilska, aggressioner men det inte är det största problemet tror jag nog att Eye Q eller MorEPA mini skulle vara bättre, kanske stor dos alltid. Enligt tillverkarnas text så ska båda vara bra mot det du skriver. De hjälper mot ilska också naturligtvis men kanske inte lika mycket som just PlusEPA gör. Det är den höga dosen av EPA som har den effekten på ilska/aggressioner.
    Binan skrev 2012-05-30 17:49:02 följande:
    Hej!
    Vad för sort rekomenderar du mot endast sömnproblem?
    Har en tvååring som gärna vaknar en del på natten.

Tack :)
     Min personliga erfarenhet är att om sömnen är påverkad så är den bästa effekten av Omega-3 i kombination med Omega-6. Så Eye Q, MorEPA mini eller Eskimo kids tror jag skulle vara bra. 
    Eye Q finns som flytande med citron eller vaniljsmak. Tuggisar med jordgubbssmak eller naturella kapslar. MorEPA mini är tuggvänliga kapslar med jordgubbssmak och Eskimo kids har smak av tutti-frutti.
    På grund av produktionssättet är flytande Omega dyrast per dagsdos sen kommer tuggisar/tuggvänliga. 
    Man kan sticka hål på kapslarna med en nål och klämma ut innehållet och ge på sked eller över mat.

Berätta gärna hur det går, om det har effekt på sömnen.  
  • Little Ms Chatterbox
    Zizzy skrev 2012-05-30 21:56:09 följande:
    Jag har ätit Eye-Q nu i ca 7 veckor. Jag började för jag läste att det kan hjälpa mot PMS. Jag har fruktansvärd PMS där jag gråter, blir rasande, tror att jag är gravid, skriker, svullnar mm.
    Efter första månaden märkte jag enorm skillnad!!!!
    Mina PMS-besvär är som bortblåsta!
    Det är magiskt!
    Den enda PMS jag känner av är ömma bröst och DET kan jag leva med!

Skrattande
    Vad skönt att höra! Låter underbart att inte bara jag som blev hjälpt av Omega för PMS.
    Sprid det vidare  
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)