avil skrev 2012-04-25 20:28:46 följande:
jag ger mina barn omega 3 (med nå disneyfigurer på burken) o den andre får flytande omega 3 kids...
är det okej att ge då??
Om man har en överaktiv son? eller ska det vara nån speciell sort menar ni?
avil skrev 2012-05-13 18:59:16 följande:
tips.vad är bäst?? ena sonen är antagligen ett adhd barn.......överaktiv,o väldigt impulsiv osv......
Vad är bäst till honom? vad ska de helst innehålla.Orkar inte läsa hela tråden.....
Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag inte har svarat. Jag gör misstaget att läsa på mobilen och tänker att jag ska svara sen när jag sitter vid datorn sen tänker jag inte på det när det inte visas att det är ett nytt inlägg i tråden och snart försvinner det längre ner bland favoriter.
Personligen har jag inte testat de med Disney på. Jag har inte gjort någon stor sökning men jag kan inte hitta någon riktig innehållsdeklaration och om man kan spåra vad det är för fisk som oljan kommer från, var den är fiskad. En del vill inte ha gelatin från djur i sina kapslar tex. Men jag har inte hört något om just det märket, fast jag är inte allvetande.
Disney´s Omegakapslar innehåller endast Omega-3, EPA och DHA. Inte Omega-6 (GLA). Omega-6 kan också vara bra att ta om man har behovet av extra tillskott av Omega. Sen tycker jag nog att det skulle kunna vara lite mer, det är knappt att det täcker normalt dagsbehov och de flesta med tex ADHD har större behov eller så är det så att man inte kan ta upp/tillgodose sig Omega som andra kan.
Eventuella biverkninga av högre doser av Omega kan vara lösare avföring och Omega-3 är lite blodförtunnande så man kan säga till läkaren att de för in i journalen att man tar det.
Det jag har har märkt på mina barn så sover de bättre när de får Tillskott med både Omega -3 och Omega-6 i kombination, så har dina barn sömnstrul så kanske det skulle vara lämpligt att lägga till Omega-6, antingen, Tex Efamol eller Qarma. Annars kan du byta märka till Eye Q, Mor-EPA mini eller Eskimo kids.
Eskimo kids innehåller även Omega-9 och D-vitamin. Omega-6 och Omega-9 är väldigt bra för huden så om man har torr hud/eksem så kan det bli bättre.
Sen har forskning visat att höga doser av bara Omega-3, EPA har haft väldigt god effekt på bla aggressioner och ett explosivt humör. I tex PlusEPA är det 500 mg EPA (ingen DHA alls) För att komma upp i den dosen med Disney Omega-3 så behöver man ta 6-7 st om dagen.
Jag äter PlusEPA själv och jag tycker att jag får bättre minne, bättre tålamod, mer "go" i mig och känner mig spänstig.
Det är lättare att ge lite råd om vad för sort Omega som du kan ge dina barn om man vet vad de har mest problem med. De olika märkena har olika sammansättningar mellan de olika Omegafettsyrorna och de gör skillnad på effekten, Vad man behöver lägga sitt krut på.
Är det något mer som du undrar över så fråga gärna, jag ska inte låta det gå så länge till jag svara nästa gång.
Ha en bra dag