MsFundersam skrev 2012-01-13 17:50:48 följande:
Mycket intressant tråd! Blev en hel del klokare. Men undrar ännu om ni kan rekommendera någon passlig tuggtablett åt en icke-fiskätande tjej som hoppas bli gravid småningom?
Har köpt fiskolja i flytande form men den smakade så grymt illa, plus att jag rapade upp den hela kvällen. Stora/normalstora tabletter har jag svårt att svälja. Är inte allergisk mot fisk men blev tvungen att äta det som liten i skolan o mådde så otroligt dåligt. Kan ännu idag inte med varken lukt eller smak men förstår att jag borde få i mej någon form av fisk speciellt om jag blir gravid. Har dessutom haft problem med ångest efter att ha varit utbränd och efter att ha läst här kanske Omega kan hjälpa mej lite med det också...
Det brukar vara såhär att de produkter som kostar lite mer har bättre kvalitet, inte lika mycket eller inte alls någon efterrapningar av fisk.
Efterrapningar kan man delvis undvika (iaf med kapslar) genom att ta kapslen/kapslarna före sista klunken morgon kaffe/te/juice. Sen ser man till rapa direkt efteråt och sen tar man en sista klunk eller tugga mat. Då finns det inte någon luft kvar i magen som kan ta åt sig fisksmak. Det här är en metod som har hjälpt iaf mig. Men jag har aldrig tagit flytande Omega så jag vet inte hur det funkar på det.
När man väl är gravid och efteråt när man ammar så är det bra för barnets hjärna med just DHA, det finns speciella Omegaprodukter med högre halt av DHA för just gravida/ammande.
Mumomega, MorDHA är 2 produkter som jag vet om. Själv så har jag inte testat det som gravid/ammande för jag visste inte så mycket om Omega på den tiden

.
MorDHA är smaksatt med naturlig citron.
Förmodligen så kan du tugga på "alla" kapslar om man har lust men de som finns som tuggisar är lite lättare att tugga på. Eye Q och Efalex har tuggisar och MorEPA mini är tuggvänlig. Det är ett smaksatt gelatinskal med Omegaoljan i, (så man behöver inte svälja själva kapseln om man inte vill bara man lyckas tömma den.)
Det här med Omega som ångestdämpade vet jag inte så jättemycket om, så jag kan bara svara lite generellt och vad
jag tror skulle hjälpa.
PlusEPA innehåller bara Omega-3 delen EPA, Andra delen heter DHA, som är extra mycket i Mumomega och MorDHA. Så som tillskott för gravid/ammande så kanske PlusEPA inte är det bästa, men när jag tar PlusEPA känner jag mig mycket klarare i huvudet och är det en sak som jag kommer ihåg från iaf amningsperioden så var det "gröt i huvudet", hade verkligen behövt haft PlusEPA då, men man kanske får fram det klar i huvudet med MorEPA/mumomega också, det kan jag ju inte uttala mig om eftersom jag inte har ätit Omega under aktuell period.
Eye Q och
MorEPA mini är ganska lika i sin sammansättning men jag tror att MorEPA mini är lite mer inriktad på humöret och harmoni och det skulle ju kunna vara en fördel om man har ångest tänker jag så det kanske skulle vara den rätta för dig.
Eye Q finns som tuggis med jordgubbssmak och som neutral kapsel, tuggis är dyrare än neutral.
MorEPA mini är smaksatt med jordgubb.
Eye Q är lite mindre och mer äggliknande i formen och MorEPA mini är oval.
Brukar vara en bild på förpackningarna med kapseln i verklig storlek om det kan vara till någon hjälp.
Sen finns det en produkt som heter
Omega Lin som är helt vegetabilisk och inte borde smaka fisk alls. Men om den smakar lin vet jag inte. Inte heller hur det är med förhållanderna mellan de olika Omegaoljorna. Det är även Omega-9 i den, som är främst en "hudomega" Så man kanske sover bättre om inte huden är torr occh kliar och om man får optimalt med sömn så kanske ångesten lättare går att hålla i schack. Men det känns lite långsökt så gå inte bara efter det och det är ju bara min lite hemmasnickrade teori.
Om du bara ska ta Omega för din egen skull så försök hitta någon som passar dig och du gillar, sen om du blir gravid/ammar så kan du ju ta de för gravida men det är inget "måste" Det är bra med Omega för både dig och barnet i de vanliga produkterna också, de för just gravida/ammande är lite reklam, må-väl-hysterin som företaget vill rida på. Ett foster i magen tar vad de behöver så om du tar extra mycket DHA så blir det mer över till dig. Så ta Omega först och främst och om du hittar någon Omegasort som du gillar under gravid/amningsperioden så ta det men inget måste.
Jag brukar beställa från
vitaminvaruhuset.se de är bland de billigaste och är snabba i leveransen.