• BlommyNess12

    Är dagispersonalen bättre på att ta hand om ditt barn än vad du själv är?

    Tycker du att dagispersonalen är bättre på att ta hand om ditt barn än vad du själv är, eftersom de har en högskoleutbildning?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 19:51
    Detta handlar om ifall ni tycker att dagispersonalen är bättre på att tillgodose era barns behov av omsorg, dvs mat, sömn, rena kläder, bytt blöja än vad ni själva är.

    Det handlar inte den pedagogiska biten.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är dagispersonalen bättre på att ta hand om ditt barn än vad du själv är?
  • Suri
    BlommyNess12 skrev 2010-04-08 21:28:19 följande:
    Ja men det är nog en ganska liten procent och de barnen hoppas jag omhändertas av myndigheterna ifall det är så att de inte klarar av att tillgodose sina barn basbehov.
    Ja, det kan man ju hoppas.
    Men det är bara en liten procent som blir omhändertagna och då är det ju förmodligen väldigt allvarliga fall.
    Att barn får en "dålig" uppväxt är ju inte så himla ovanligt. Bara kolla här på FL. Många kan ju berätta om hur dåligt de hade det när de växte upp. Föräldrar som dricker, är psykiskt sjuka, omogna, dåligt omdömme, osv. Vanligare är man vill veta.
  • Cloud Berry

    Absolut inte. Långt ifrån.

    Lärare är anställda att gå efter ett schema och synka alla barns behov samtidigt, de jobbar kollektivt och inte individuellt. På förskolan så får barnet anpassa sig efter pedagogerna  istället för som det är hemma att föräldrarna får anpassa sig efter barnet.

    Tror man att man inte är bättre på att ta hand om sitt barn än vad förskolepersonalen är så kanske det är läge för en föräldrautbildning eller liknande.

  • alexma
    BlommyNess12 skrev 2010-04-08 19:30:34 följande:
    Tycker du att dagispersonalen är bättre på att ta hand om ditt barn än vad du själv är, eftersom de har en högskoleutbildning?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 19:51Detta handlar om ifall ni tycker att dagispersonalen är bättre på att tillgodose era barns behov av omsorg, dvs mat, sömn, rena kläder, bytt blöja än vad ni själva är.Det handlar inte den pedagogiska biten.
    Mat, sömn att byta blöja är inget man "går igenom " på högskolan. Det är helt andra bitar ;)
    Självklart är föräldrar bäst på sina barn, men vi ska vara bra på vårt jobb på förskolan!
  • Flygfotogen

    Jag är förskollärare men inte förälder och jag säger bestämt nej. Visst, det finns undantag där föräldrar gravt brister i omsorgen runt sitt barn men det är, tack och lov, ganska sällsynt.

    Det jag skulle tro att vi kanske ofta är "bättre" på är att utmana barnen pedagogiskt och att vi kanske ibland snabbare ser om det finns några problem, samt att vi förstår vad vi ser. Dessutom lär vi ut ett samarbete och uppmuntrar och stödjer sociala färdigheter inom barngruppen som många barn kanske inte får hemma på samma sätt vilket egentligen säger sig självt då de flesta familjer inte innehåller ett större antal barn i samma ålder. Man lär sig också saker av att vara hemifrån och med andra.

  • neelliee

    Föräldrarna känner sitt barn bäst, så generellt nej - mamma och pappa är bättre än föreskolepedagogerna. Men förskolepedagogerna har så bred erfarenhet av barn att de ofta kan bidra idéer som jag själv inte kommit på och visst kan de vara bättre uppdaterade eller veta mer om t.ex. olika solskydd, medicinråd, galonkläder och annat. Ibland kan man ju också som förälder bli "hemmablind" för hur väl ens egna metoder egentligen fungerar, eller helt enkelt inte vilja inse att ens lilla bebis vuxit upp, eller inte alltid är en ängel i sociala sammanhang..

    Jag tror alltså att föräldern är bäst genrellt, men därmed inte att föräldrar har rätt i varje sakfråga eller inte kan ta emot och ha stor nytta av goda råd från förskolan. Och jag tror absolut att förskolepedagoger är bättre än föräldrar (genrellt sett nu då) på att komma på olika sätt att hantera t.ex. matsituationer, påklädning osv. eftersom de lägger så otroligt mycket tid på det jämfört med "bara" en förälder. Däremot är de ju inte experter på just MITT barns sätt att äta, sova eller klä på sig.

  • Erkegris
    Helene OSV skrev 2010-04-08 21:04:26 följande:
    Fast "mat, sömn, rena kläder, bytt blöja" har ju inget med utbildningen att göra!!
    det här säger det mesta som jag tänkte när jag läste tråden. Högskoleutbildningen är ju just pedagogik, så en sån här tråd känns rätt onödig om man inte ska räkna med pedagogiken.

    starta en ny tråd men inkludera pedagogiken så kan det nog bli en bättre diskussion. Med tanke på att det inte är höga betyg på förskolelärarutbildningarna så kan man ju diskutera huruvida pedagogiken de "lär" sig inte är något vem som helst kan plugga in själv eller om de faktiskt kan mer än medelsvensson. :/
  • Marma

    nej inte bara för att de e högskoleutbildade nej....men de har mer tålamod än jag däremot

Svar på tråden Är dagispersonalen bättre på att ta hand om ditt barn än vad du själv är?