Inlägg från: Lejonninnan |Visa alla inlägg
  • Lejonninnan

    Göra abort pga "vinterbarn"?

    Är för abort, men emot missbruk av aborträtten.

    Att välja abort av ett sådant skäl (liksom av att abortera pga. "fel kön") är respektlöst mot livet självt. Hoppas de inte får fler barn om de genomför det.

  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 20:50:21 följande:
    Varför skulle det vara mer respektlös mot livet än en som aborterar bara för att de kânner för det?Och tycker du att alla som gör abort ska bli sterila?
    Förstår inte frågan, har inte jämfört med något annat. Jag tycker att det är oetiskt att göra abort enbart pga. "fel tid", "fel kön" mm. Barn blir till av många olika anledningar. Ska man verkligen ha rätt att välja bort barn med "fel" egenskaper?
    Och i förlängningen, ska man kunna vålja bort brunögda barn om man vill ha ett med blåa ögon?
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 21:04:24 följande:
    Du skrev att du tyckte det var respektlöst mot livet. Jag ville bara veta om du skulle tycka det var mindre respektlöst om man gjorde abort för att man bara inte ville ha barnet?Pa dina fragor svarar jag ja. Jag är för fri abort och det betyder att man ska fa gôra abort av precis vilken anledning man vill även om det är anledningar jag inte skulle göra abort fôr.
    Ja, jag tycker det är mindre respektlöst eftersom någon som "bara inte vill ha barnet" förmodligen inte kommer att ta hand om barnet på ett bra sätt och vara en bra förälder. Tveklöst är en abort i ett sådant fall ett mycket bra val.

     
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 21:04:24 följande:
    Jag är för fri abort och det betyder att man ska fa gôra abort av precis vilken anledning man vill även om det är anledningar jag inte skulle göra abort fôr.
    Får jag då fråga dig varför du inte skulle göra abort av de anledningarna?
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 21:15:30 följande:
    För att jag skulle vilja ha barnet? Och de som gör aborten för att barnet föds i fel manad etc vill ju inte heller ha barnet. Inte just detta barnet i varje fall.Jag ser ingen skillnad pa den nivån.Och jag ser verkligen inte hur ett beslut en annan person tar som bara berör hennes och hennes partners liv kan få helt okânda mânniskor att önska att paret aldrig ska bli gravida igen. Och detta baserat enbart pa att de gör ett val ni sjâlva inte skulle göra.
    Fast etik handlar om mer än bara personliga val. Det handlar om rätt och fel i den kultur man lever i.
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 21:30:08 följande:
    Ok, och hur skulle da detta vara mer fel än andra aborter?
    För att det är fel att välja barn helt enkelt.

    Exempel: barn 1 får födas, är ett sommarbarn eller har rätt ögonfärg mm. Barn 2 får inte födas, har fel ögonfärg mm. Barn 3 får inte födas, har inte gener för hög intelligens mm. Förstår du vad sådana val skulle kunna leda till? Vill vi ha ett samhälle där alla barn valts enligt föräldrarnas önskelista? Tänk om det skulle bli trednder och moden bland barnens egenskaper?
  • Lejonninnan
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 21:46:15 följande:
    Du målar upp ett scenario som inte är särskilt troligt, men även om så vore: Vad är farorna med denna selektering? (eller som du själv uttrycker det: Vad skulle det kunna leda till?)Barn med kromosomavikelser väljs redan bort, det resulterar i minskat lidande för såväl barn som föräldrar
    Farorna? Ser du inte likheter med sånt som inträffat i historien på 30-40 talet?
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 21:58:11 följande:
    Fel för dig att välja barn. Inte fel för alla att valja barn.Väljer barn gör vi ju redan då vi gör abort (oavsett anledningen) eller då vi vâljer bort barn med DS eller ryggmärgsbråck tex.Jag ser fortfarande inte skillnaden mellan att par A väljer bort barnet för att de inte vill ha det helt enkelt och att par B vâljer bort barnet för att de inte vill ha det för det föds i fel manad.I båda fallen är barnen oönskade. Det är vâl upp till var och varje individuella person att sjâlva få vâlja  vad de inte vill ha eller är det du och jag som ska bestâmma vad som ska vara accepterat?Inser du i sa fall vilka konsekvenser det kan få om andra ska få vâlja? Jag skulle tex kunna bestâmma att du maste göra abort och samtidigt bestâmma att 13-ariga Lisa utan inkomst och bostad ska föda sitt barn. Är det så vi vill ha det eller vill vi ha râtten att sjâlva bestâmma över våra kroppar?Sci-fi scenarion där vi sjâlva väljer ögonfârg, egenskaper är långt borta än sa lânge. Skulle vi komma så långt skulle det säkerligen finnas ett etiskt råd likt det socialstyrlesen har som reglerar hur långt och i vilka sammanhang vi skulle få styra över barnets egenskaper.Det förutsätter ocksa att de flesta skulle vilja styra dessa, vilket inte alls är säkert.
    Nu bestämmer ju varken du eller jag över paret i denna tråden. Det är åsikterna om detta vi luftar eller hur? Om man idag kan välja abort pga. årstid eller kön så är vi redan där, det är inte ens sci-fi.
  • Lejonninnan
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 21:59:32 följande:
    nej, gör du? Vilka likheter tänker du på?
    Selektering. Tror en 10 åring fattar.
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:03:59 följande:
    Abort ja, men jag pratar om ditt scenario om att välja ögonfârg.
    Och vad är det för skillnad på att välja efter ögonfärg och efter årstid?
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:02:41 följande:
    Mjölkchoklad- att du tycker det är etiskt fel âr en sak, men tycker du verkligen de förtjânar att aldrig mer fa barn och i sa fall varfôr?
    Det var min spontana åsikt. Har man valt bort ett barn pga. en sån trivial sak och vill göra ett nytt barn med rätt födelseårstid  så var min spontana åsikt att paret "förbrukat" sin "kvot" eller hur man ska uttrycka det. Fast inte önskar jag dem sterilitet egentligen, bara att e ska fatta att de gör abort av fel orsak. Som sagts innan, det finns inga garantier att de kommer att få fler barn.
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:10:39 följande:
    Nu pratar vi om helt olika saker tror jag.Nu för tiden kan vi veta vilken årstid barnet ska fodas. Däremot vet vi inte vilken ögonfärg barnet kommer få. Tror inte det kommer komma nagra tester snart som an visa det heller, men det vet man förstas aldrig. Skulle det göra det tycker jag fortfarande att man ska ha râtt att göra abort fôr fel ögonfärg.Jag pratade däremot om att tillverka ett barn som var blåögt fran bôrjan, en slags PGD. kanske skulle ha specificerat det. Där är vi langt ifran ett sant scenario.Mitt fel som inte förklarade bâttre vad jag pratade om.
    Tekniken finns. Alla människans gener är kartlagda. Ett enkelt prov och det praktiseras säkert på mindre nogräknade kliniker i länder med mer liberala lagar.

    Ja, då har vi helt olika åsikter. Gonatt!
  • Lejonninnan
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 22:25:49 följande:
    jag tror att de största skillnaderna är kunskapsmässiga, att utröna ett fosters exakta ögonfärg är inte en lätt sak att genomföra, framförallt inte på "mindre nogräknade kliniker"
    Nej, men det finns privata labb som gör DNA prov på beställning. Så det är bara att skicka in provet. Det går.

    Men nu var det etik vi diskuterade och jag menade skillnaden mellan abort pga. ögonfärg eller abort pga. årstid, etiskt alltså.
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:29:35 följande:
    Tror du det eller vet du det?Och om det prkatiseras pa kliniker i nagra lânder sa blir det vâl ändå inget större problem då den storamassan inte hittar dit. Eller hur?Hur utförs detta prov för övrigt? de jobbar ju stenhårt nu pa att ens kunna tyda stora fel pa fostren sa att de skulle kunna se ögonfärg enkelt verkar lite otroligt.
    Vilket då? Att människans gener är kartlagda? Ja, jag vet. HUGO projektet är avslutat sedan flera år.

    Stora fel på foster som kromosomavvikelser kan man se med en mycket enklare teknik men det görs inte ofta eftersom fostervattenprov medför risk för missfall. Sen är inte informationen önskad av alla blivande föräldrar. Andra analyser om det finns förekomst av sjukdom i släkten mm.
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:35:42 följande:
    Men ett DNA-prov är inte detsamma som att fa reda pa ögonfärgen.Jag har DNA-testat mina barn i magen i en del av ett forsjkningsprojekt men det betyder inte att de kan selektera ut det ena eller det andra.
    Inte den typen av DNA prov som tex fastställer faderskap. Det finns flera olika tekniker, tex microarrays.

    Återigen Gonatt!
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:44:26 följande:
    Nej, vet du att de screenar för ögonfärg? Resten kânne rjag vâl till. Jag ingar som sagt i ett forskningsprojekt som handlar om just fosterdiagnostik där de letar efter nya metoder, och har hittat nya metoder, som kommer ersätta FVP/MKP.
    Nej de screenar inte för ögonfärg. Skulle de vilja det så skulle de kunna, absolut, liksom de idag kan screena för vissa sjukdomar. Vet inte vad den nya forskningen handlar om som du ingår i, men det verkar som om de vill hitta nya metoder att ta prov, eftersom fvp är så riskfylld.
  • Lejonninnan
    My opinion skrev 2010-04-12 22:53:28 följande:
    Såg idag ett program på tv om gener och att bara för att man har exakt samma genuppsattning så får man inte samma utseende. Eftersom alla delar av dna inte är aktivt och att olika saker i omgivningen (både före och efter födseln) påverkar vilka som slåa på och vilka som stängs av. Man kom på detta när en man klonade sin älsklingskatt och klonen fick annan färg än den ursprungliga. Så ännu verkar det inte som att tekniken är där.
    Epigenetik kallas det. Just ögonfärgen (nu var det bara ett exempel) är fastställd från början och påverkas inte epigenetiskt. Men visst är det intressant! I försök har man sett att genetiskt lika råttungar som burits av olika mammor, får olika färg pga. vad mamman äter under dräktigheten. En speciell färg hade dessutom samband med en fetmagen och ungar med en viss färg utvecklade fetma.

    Men nu kom vi bort från TS ämne och blir väl avstängda snart....
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:58:39 följande:
    Men om de inte screenar förögonfärg sa förstar jag inte vad du menade med ditt första inlägg om klinikerna?Den nya forskningen är ett projekt för att kunna tyda fostrets kromosomer genom ett enkelt blodprov pa mamman (det funkar redan men är inte godkänt ännu för det saknas runt 50 prover) eller genom ett cellprov pa livmodertappen. Hur lang just den senaste metoden har kommit vet jag inte, men  den första fungerar och de samlar bara mer fall just nu.Och ja, det är för att ersätta FVP och MKP för att de är komplicerade ingrepp trots allt.Och vad menar du mer så riskfyllt?
    De screenar inte här eftersom de inte har anledning att göra det.
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 23:14:48 följande:
    Jag vet att de inte screenar men du insinuerade att det fanns inte sa nogaräknade kliniker som gjorde det. Vilka kliniker är det du syftar pa?
    Tekniken finns och allt kan köpas för pengar. Glöm inte att det finns en Italiensk klinik som påstår sig kunna klona människor.
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?