• Kajsan

    Göra abort pga "vinterbarn"?

    Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?


    Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:33:25 följande:
    Nej, men det finns privata labb som gör DNA prov på beställning. Så det är bara att skicka in provet. Det går.Men nu var det etik vi diskuterade och jag menade skillnaden mellan abort pga. ögonfärg eller abort pga. årstid, etiskt alltså.
    Men ett DNA-prov är inte detsamma som att fa reda pa ögonfärgen.

    Jag har DNA-testat mina barn i magen i en del av ett forsjkningsprojekt men det betyder inte att de kan selektera ut det ena eller det andra.
  • tamate

    har bara läst ts,


    jag ville inte ha barn i dec jan då jag tycker det är så mycket då så barnkalas blir mycket och så är det lite synd om barnet som inte får ett riktgit kalas så vi gjorde helt enkelt ett uppehåll i bebisverstaden.
    om det var så viktigt för din vän att inte ha barn under en viss period, varför fortsatte dom försöka?
    konstigt också när man gått igenom et missfall att man orkar gör aen abort, man borde var aextra känslig för en sådan sak då tycker jag och vara mer rädd om barnet men alla är vi ju olika.
    tycker det är ett väldigt skumt tillväga gångsätt. och vad säger dom som ska göra aborten, hon måste ju blåljuga för psykologen tycker man för annars skulle dom väll aldrig gå med på det.
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:29:35 följande:
    Tror du det eller vet du det?Och om det prkatiseras pa kliniker i nagra lânder sa blir det vâl ändå inget större problem då den storamassan inte hittar dit. Eller hur?Hur utförs detta prov för övrigt? de jobbar ju stenhårt nu pa att ens kunna tyda stora fel pa fostren sa att de skulle kunna se ögonfärg enkelt verkar lite otroligt.
    Vilket då? Att människans gener är kartlagda? Ja, jag vet. HUGO projektet är avslutat sedan flera år.

    Stora fel på foster som kromosomavvikelser kan man se med en mycket enklare teknik men det görs inte ofta eftersom fostervattenprov medför risk för missfall. Sen är inte informationen önskad av alla blivande föräldrar. Andra analyser om det finns förekomst av sjukdom i släkten mm.
  • HemmaHosSofi
    happy 78 skrev 2010-04-12 22:35:23 följande:
    men varför skyddar inte människan sig då under de perioder som hon inte vill bli gravid på? rikspucko!!!
    Precis min tanken också. Vi "planerade" såpass att vi inte hade oskyddat innan vi ville ha. Funkade super, 2ggr
    Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:41:37 följande:
    Vilket då? Att människans gener är kartlagda? Ja, jag vet. HUGO projektet är avslutat sedan flera år. Stora fel på foster som kromosomavvikelser kan man se med en mycket enklare teknik men det görs inte ofta eftersom fostervattenprov medför risk för missfall. Sen är inte informationen önskad av alla blivande föräldrar. Andra analyser om det finns förekomst av sjukdom i släkten mm.
    Nej, vet du att de screenar för ögonfärg?

    Resten kânne rjag vâl till. Jag ingar som sagt i ett forskningsprojekt som handlar om just fosterdiagnostik där de letar efter nya metoder, och har hittat nya metoder, som kommer ersätta FVP/MKP.
  • Bedan

    Schysst, det är ju inte samma unge i nästa graviditet. Känns lite som ett slit och släng-beteende med barn! Ok om man inte vill ha barn, men vill man fattar jag inte varför man ska göra abort! Att ungen föds i fel månad är ju en urlöjlig anledning. Jag är själv född i december så jag får väl vara tacksam att alla inte resonerar på det sättet. Har inte heller lidit en sekund av min födelsedag, nu är det dessutom bara roligt då alla mina polare är "ett år äldre" än jag ett bra tag :D Extra roligt blir det nästa år när de är 30 och jag fortfarande är i 20årsåldern!

  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:35:42 följande:
    Men ett DNA-prov är inte detsamma som att fa reda pa ögonfärgen.Jag har DNA-testat mina barn i magen i en del av ett forsjkningsprojekt men det betyder inte att de kan selektera ut det ena eller det andra.
    Inte den typen av DNA prov som tex fastställer faderskap. Det finns flera olika tekniker, tex microarrays.

    Återigen Gonatt!
  • siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:47:05 följande:
    Inte den typen av DNA prov som tex fastställer faderskap. Det finns flera olika tekniker, tex microarrays. Återigen Gonatt!
    Nej,det är inte den typ av DNA-analys jag talar om heller.

    Och som sagt jag kânner till deolika metoderna. Det jag undrar är om de screenar efter ögonfärg och vilka kliniker i vilka lânder det var som gjorde det?
  • FannyGioia

    Jag tycker att det är helt sjukt, men fri abort är fri abort och den ifrågasätter jag inte.

  • evaoregon
    Bedan skrev 2010-04-12 22:45:42 följande:
    Schysst, det är ju inte samma unge i nästa graviditet. Känns lite som ett slit och släng-beteende med barn! Ok om man inte vill ha barn, men vill man fattar jag inte varför man ska göra abort! Att ungen föds i fel månad är ju en urlöjlig anledning. Jag är själv född i december så jag får väl vara tacksam att alla inte resonerar på det sättet. Har inte heller lidit en sekund av min födelsedag, nu är det dessutom bara roligt då alla mina polare är "ett år äldre" än jag ett bra tag :D Extra roligt blir det nästa år när de är 30 och jag fortfarande är i 20årsåldern!
    Ja, det finns ju fördelar med allt!  {#lang_emotions_wink}

    Vi har två barn som är födda i maj resp augusti och jag kan inte påstå att det enbart skulle vara toppenbra.  Den sommaren då vårt majbarn var baby så var det supervarmt och jobbigt.  Nu hade jag tur och det var en sval sommar då jag väntade augustibarnet, men annars är det ju inte så skoj att vara gravid på sommaren.

    Det kan vara svårt att pricka in barn vid "rätt årstid" om man har svårt att bli gravid (har man försökt bli gravid i drygt ett år så låter det inte lovande).
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?