• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 23:14:48 följande:
    Jag vet att de inte screenar men du insinuerade att det fanns inte sa nogaräknade kliniker som gjorde det. Vilka kliniker är det du syftar pa?
    Tekniken finns och allt kan köpas för pengar. Glöm inte att det finns en Italiensk klinik som påstår sig kunna klona människor.
  • Lejonninnan
    My opinion skrev 2010-04-12 23:15:25 följande:
    Den infon vi fick var att man visserligen såg en ökning av missfall hos de som fick fvp men att man trodde att en stor del av dessa berodde på att man faktiskt kollar en högriskgrupp och att de flesta skulle blivit missfall i alla fall. Vore intressant att få se den undersökning du fått dina siffror från
    Nu handlade just det inte om en undersökning utan siffrorna jag fik presenterade för mig när jag rekomenderades göra ett fvp.
  • siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 23:18:04 följande:
    Tekniken finns och allt kan köpas för pengar. Glöm inte att det finns en Italiensk klinik som påstår sig kunna klona människor.
    Påstå är en annan sak än att göra. Allt kan köpas för pengar..tja kanske, men betyder det att då att det skulle bli ett problem om ytterst få betalar för denna dyra teknik som eventuellt kanske finns nagonstans eventuellt i nagot annat land?

Knappast vâl? Vad skulle det gôra om 3 par skulle välja denna teknik som finns pa kliniker ingen kânner till och som kanske inte ens finns? För jag antar att det handlar om illegala kliniker?
  • siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 23:20:34 följande:
    Nu handlade just det inte om en undersökning utan siffrorna jag fik presenterade för mig när jag rekomenderades göra ett fvp.
    Det är inte 10% risk för missfall. Vad var det för lâkare som berâttade det för dig?

Intressant att veta i sammanhanget är att det finns ett tredje test som gjordes pa navelstrângen men som medförde 5% missfallsrisk och dârför inte anvânds.
  • NKmamma

Annat: Det är hemskt och jag tycker att hon inte är riktigt riktig. Med MF bakom sig och försökt i ett år så fattar jag inte hur hon tänker.

• Kajsan
    tamate skrev 2010-04-12 22:40:52 följande:
     och vad säger dom som ska göra aborten, hon måste ju blåljuga för psykologen tycker man för annars skulle dom väll aldrig gå med på det.
    Nä, men självlart har hon rätt att göra abort, konstigt vore det annars.
    Oavsett dina, mina eller sjukvårdens personliga åsikter i frågan.
    Jo just det!
  • LyckligtSlut

Hon har ju i Sverige rätt att göra abort hur hon vill, men jag kan inte alls förstå hur man tänker om man försöker göra barn rätt länge, blir missfall, blir gravid igen och fortfarande vill ha barn men gör abort pga att det kunde bli mysigare på annat sätt. Spontant så tänker jag att så gärna kan de inte vilja ha barn så gärna när de känner så pga myshetsfaktor. Sånt här gör mig rätt upprörd faktiskt, men lagen ser ut som den gör och det får jag leva med.

• LyckligtSlut
    Posh suburban girl skrev 2010-04-12 19:18:33 följande:
    Det handlar nog om moral. En känsla av rätt och fel. Brist på respekt för livet.
    Precis. Nu önskar jag inte någon olycka själv, men jag skulle inte kunna umgås med dessa personer. Men önska andra olycka är moraliskt fel också. Jag önskar dem lite insikt och distans till sig själva.
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 19:19:38 följande:
    Snarare en önskan att bestrafa "omoral"
    Inget fel med det, enligt min mening.
  • Noiis

Det är ju fri abort i detta land så egentligen gör hon ju inget fel, det är jag fullt medveten om.
    MEN detta känns lika fjortis som dom tjejerna jag har hört flera gånger säga "blir jag gravid och det är en pojke gör jag abort för flickkläder är så mycket sötare"

Barn är en gåva inget man kan ta förgivet. Hade dom dessutom försökt så länge så känns det i mina öron bara helt sjukt! välja pga. årstid? Hur FN tänker man?
    I min familj och vännskapskrets så har vi många som fyller år i oktober, tror faktiskt inte att det finns en enda "ledig" dag. När jag fick veta att jag var gravid så sa jag hoppas den inte kommer i oktober!
    Men även om han hade födds i oktober så hade jag ju inte gjort en abort för det!
    Att ha en önskan om vissa månader är inte samma sak som att genomföra en abort pga. av det!

Nä jag är ledsen Kajsan! Men jag förstår inte din vän alls!

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?