• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:02:41 följande:
    Mjölkchoklad- att du tycker det är etiskt fel âr en sak, men tycker du verkligen de förtjânar att aldrig mer fa barn och i sa fall varfôr?
    Det var min spontana åsikt. Har man valt bort ett barn pga. en sån trivial sak och vill göra ett nytt barn med rätt födelseårstid  så var min spontana åsikt att paret "förbrukat" sin "kvot" eller hur man ska uttrycka det. Fast inte önskar jag dem sterilitet egentligen, bara att e ska fatta att de gör abort av fel orsak. Som sagts innan, det finns inga garantier att de kommer att få fler barn.
  • Bling1975

Personligen så tycker jag att det låter ganska stört. Men abort är för mig något man gör som en sista utväg om man inte har möjlighet att ta hand om ett barn. Jag upplever det som att föräldrarna inte är så intresserade utav barn utan mer intresserade av att vara lediga när det passar dem. Att samtidigt planera för ett barn och göra abort är för mig helt jäkla obegripligt och fruktansvärt otacksamt.

Stitch längtar efter Lilo
  • siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:13:27 följande:
    Det var min spontana åsikt. Har man valt bort ett barn pga. en sån trivial sak och vill göra ett nytt barn med rätt födelseårstid  så var min spontana åsikt att paret "förbrukat" sin "kvot" eller hur man ska uttrycka det. Fast inte önskar jag dem sterilitet egentligen, bara att e ska fatta att de gör abort av fel orsak. Som sagts innan, det finns inga garantier att de kommer att få fler barn.
    Men det är ju bara fel orsak för dig. De tycker ju de har rätt orsak.

Det är ju ändå deras foster, deras liv och hennes kropp. Borde inte deras åsikt väga tyngre ân din i just detta fallet?
  • Gladabarnensmamma

Det later verkligen helt stort. Speciellt eftersom dom redan HAR barn... da vet man ju verkligen vilken underbar gava det ar att kunna bli gravid OHT - det kanns helt hjartlost att gora abort pga arstider. Sa korkat jag knappt tror det ar sant.

• Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:10:39 följande:
    Nu pratar vi om helt olika saker tror jag.Nu för tiden kan vi veta vilken årstid barnet ska fodas. Däremot vet vi inte vilken ögonfärg barnet kommer få. Tror inte det kommer komma nagra tester snart som an visa det heller, men det vet man förstas aldrig. Skulle det göra det tycker jag fortfarande att man ska ha râtt att göra abort fôr fel ögonfärg.Jag pratade däremot om att tillverka ett barn som var blåögt fran bôrjan, en slags PGD. kanske skulle ha specificerat det. Där är vi langt ifran ett sant scenario.Mitt fel som inte förklarade bâttre vad jag pratade om.
    Tekniken finns. Alla människans gener är kartlagda. Ett enkelt prov och det praktiseras säkert på mindre nogräknade kliniker i länder med mer liberala lagar.

Ja, då har vi helt olika åsikter. Gonatt!
  • Selfish Geene
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:20:39 följande:
    Tekniken finns. Alla människans gener är kartlagda. Ett enkelt prov och det praktiseras säkert på mindre nogräknade kliniker i länder med mer liberala lagar. Ja, då har vi helt olika åsikter. Gonatt!
    jag tror att de största skillnaderna är kunskapsmässiga, att utröna ett fosters exakta ögonfärg är inte en lätt sak att genomföra, framförallt inte på "mindre nogräknade kliniker"
  • siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:20:39 följande:
    Tekniken finns. Alla människans gener är kartlagda. Ett enkelt prov och det praktiseras säkert på mindre nogräknade kliniker i länder med mer liberala lagar. Ja, då har vi helt olika åsikter. Gonatt!
    Tror du det eller vet du det?

Och om det prkatiseras pa kliniker i nagra lânder sa blir det vâl ändå inget större problem då den storamassan inte hittar dit. Eller hur?

Hur utförs detta prov för övrigt? de jobbar ju stenhårt nu pa att ens kunna tyda stora fel pa fostren sa att de skulle kunna se ögonfärg enkelt verkar lite otroligt.
  • LadyM

Hur dumt jag än tycker detta pars resonemang verkar, så känner jag att min inställning FÖR den fria aborten innebär att jag inte har rätt att lägga mig i folks anledningar.

*** Liten kommer i juli! ***
  • Lejonninnan
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 22:25:49 följande:
    jag tror att de största skillnaderna är kunskapsmässiga, att utröna ett fosters exakta ögonfärg är inte en lätt sak att genomföra, framförallt inte på "mindre nogräknade kliniker"
    Nej, men det finns privata labb som gör DNA prov på beställning. Så det är bara att skicka in provet. Det går.

Men nu var det etik vi diskuterade och jag menade skillnaden mellan abort pga. ögonfärg eller abort pga. årstid, etiskt alltså.
  • happy 78

men varför skyddar inte människan sig då under de perioder som hon inte vill bli gravid på? rikspucko!!!

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?