Bröllp. De önskar pengar.
skit i och gå på bröllopet!Tycker man ska gifta sig för sin egen skull INTE för gästernas!
skit i och gå på bröllopet!Tycker man ska gifta sig för sin egen skull INTE för gästernas!
Gud, så trashigt att be om pengar! Varför inte fixa ett bröllop man har råd med och slippa tigga av folk man inte ens umgås med länge?
Någon skrev att 500 var lagom. Det tycker jag låter väldigt mycket för en person man inte ens umgås med längre.
Några ifrågasätter varför vi ska gå. Visst stämningen mellan oss är spänd nu av orsaker som inte har med frågan att göra, men vi tycker om varandra och har varit viktiga för varandra. Jag bjöd henne när vi gifte oss trots att det var som det var mellan oss och jag blev glad att hon kom. Nu bjuder hon oss och vi har tackat ja. Det pratade vi om när vi var små, att vi skulle bjuda varandra när/om vi skulle gifta oss-oavsett vad som hänt. Ja och nu är det bröllop och jag kommer gå. Problemet är att jag skäms över att inte kunna ge den summan som anses respektabel...
Jag tror att problemet är att folk vill ha en fest och en bröllopsresa som de inte har råd med. Personligen skulle jag antingen spara i flera år tills jag hade råd att bjuda på exakt det flådiga bröllop jag ville ha (ev med hjälp från våra föräldrar) ELLER välja att ha ett litet/enkelt och billigt bröllop.
Det blir ju så fel om person 1 fixar en dyr fest som hon inte riktigt har råd med, och räknar med att person 2, 3 och 4 ska bidra med pengar i gåva, och sedan har inte person 3 och 4 råd att ge pengar utan ger något billigt och roligt som person 1 inte alls vill ha, och som inte hjälper person 1 ett dugg med den dåliga ekonomin. OBS att det är person 1 som har gjort fel från början!
Om jag var TS så skulle jag se om det går att komma billigt undan med kläder osv och ge bort de pengar jag kan avvara, istället för att köpa en present för samma pengar. 100 kr i kontanter hjälper brudparet, 100 kr i form av en oönskad present hjälper inte. När jag köper presenter så blir det ofta rätt dyrt ändå. Man kommer på att man ska ha nått fint kort eller extra fin papper, plus at man kanske lägger tid, busspengar och fikar på stan för att hitta nått. Slår man ihop summan och avrundar uppåt till jämn hundralapp så är det kanske inte fy skam ändå?
I vissa länder (England?) är det tradition att alltid ge pengar även om brudparet inte har bett om det.
Inbjudan kom exakt en månad innan b-dagen. Vi har inte hunnit spara något tyvärr.