• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Anonym (irriterad) skrev 2010-04-13 22:07:02 följande:
    Jag tycker det är sniket att gnälla på att 500kr är mkt pengar när man går bort på bröllop. Frågor på det?
    Jag tycker det är sniket att ordna bröllop och sedan vara tvungen att tigga hos vännerna om pengar till resan, eller till och med till själva bröllopet. Men det verkar ju vara olika. . .
  • Anonym
    Anonym (irriterad) skrev 2010-04-13 22:09:59 följande:
    Nej, här på FL verkar alla ha precis för att gå runt.
    Och det ger dig inte en hint om att många helt enkelt har det så?

Vet inte varför du blir irriterad, men du önskade dig väl själv pengar och fattar först nu att så många tycker att det är sniket och trashigt. . .
  • Anonym
    Anonym (assyr) skrev 2010-04-13 22:20:52 följande:
    Tycker själv inte att 500 kr är mycket att lägga som present på bröllop men det är upp till var och än.I vår kultur så är 500 kr lite för ett par. Man brukar ge 500 per pers. De bröllopen som vi har varit bjudna på är stora och påkostade. (runt 200 000)När vi hade det som tuffast och var bjudna på ett bröllop så köpte vi en present för 500 kr fast de önskade sig pengar.Vårat bröllop gick på ca 130 000 kr. Vi önskade oss pengar och var glada för oavsett summa.  Är man normal så vet man att alla inte har det bra ekonomiskt och det viktigaste är att man får dela med sig av sin dag!!
    Jo, fär ett par tycker jag också att det är lagom.
  • Anonym

Hur tycker ni man ska göra om man måste resa långt och bo dyrt för att kunna gå på bröllopet? Vi var på ett bröllop utomlands förra året och jag vågar inte räkna efter vad det gick på med kläder (hade inga passande och köpte billigt), flyg, tågresor, hotell, mat osv. Vi hade en underbar minisemester men ändå, det blev mycket pengar. Presenten fick bli väl uttänkt och bra men kostade bara några hundralappar, kanske 200.

Det är ju så olika från gäst till gäst. Tänk en barnfamilj på fyra som måste resa med flyg och bo på hotell, plus att barnen kanske måste ha nya finkläder. Dyrt, det blir konstigt att vänta sig mer pengar från dem för att de är fyra personer och kostar mer som gäster!

• Anonym
    Anonym (j) skrev 2010-04-13 23:23:04 följande:
    Jag har en kompis som gifte sig för några år sedan, de önskade pengar till en resa. Tyckte också det var svårt och ville hellre köpa något. Men gav sedan 500 kr (var själv, hade ingen partner) Det dumma med detta var att de sedan aldrig åkte på någon resa! Jag frågade flera gånger om de skulle åka...hon bara "nä vi har inte råd, bröllopet kostade så mycket" Kan inte riktigt släppa det, att mina pengar gick till deras bröllop, eller till annat efter bröllopet. Ångrar massor att jag inte köpte ett fint minne istället! Och att hon ännu ids säga det utan att skämmas!
    Men vad skumt, då var de antingen väldigt dåliga på att hålla i pengarna när de planerade eller så hade de räknat med att få in pengar av gästerna till både resa och bröllop!
  • Anonym

När vi gifte oss önskade vi oss pengar eftersom vi redan har det mesta dvs vi är över trettio och slog ihop två treor till en trea när vi flyttade ihop, så det mesta hade vi tom dubbelt av..
    Det tyckte de flesta gästerna var bara skönt dvs de slapp jaga presenter och kunde bara lägga pengarna i ett kuvert i en låda på brölloppet. Som vi öppnade först efteråt. Sen fick vi oxå lite annat, men jag tror att det var klokt att inte önska prylar för redan nu fick vi tillräckligt mycket, men dock var de mesta helt ok saker..

Och jag förstår faktist inte vad det är för skillnad att önska sig presentkort eller ha lista som gästerna ska gå efter mot att önska sig pengar ? Det är ju iprincip samma sak...

• Anonym

Många brudpar skriver i inbjudan att dom äger väldigt mycket redan, och i meningen efter skriver dom sitt bankkontonr. för att dom vill ha pengar! Det vore trevligare om paret bad en sätta in en gåva till välgörenhet om dom lever i överflöd, tycker jag. Har paret föräldrar som vill sponsra tex en resa tycker jag det är skillnad. Vill man nödvändigtvis ha pengar känns önskebrunn som enda seriösa alternativet, så att gästerna kan lägga i frivillig summa anonymt.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället...jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    Förstår de som tackade nej, verkar ju helt sjukt att gästerna ska betala för sina kuvert OCH så att det blir pengar över till er. Och minimumbelopp??? Nej, vilka jäkla fasoner. Pinsamt!
  • Anonym

Men shit vad pinsamt..inte nog med att man önskar sig pengar, man skriver h u r mycket med..

• Anonym
    pyttipanna skrev 2010-04-13 20:56:19 följande:
    vadå ohyffsat att inte ge något?? Varför tycker ni att det är så? Varför har man ett bröllop? För att få saker/pengar..? Är det ingen som tkr som jag?
    Ja, det är ohyfsat att inte ge bort någon present om man går på bröllop :D

Skulle aldrig falla mig in att gå på ett bröllop utan present! Inte för att folk gifter sig för att få presenter, utan för att man oftast vid bröllop blir bjuden på stor middag och fest - vilket iallafall jag vill tacka för (och samtidigt lyckönska brudparet) med en gåva.
  • Anonym
    Anonym (ej snål) skrev 2010-04-14 10:13:09 följande:
    Instämmer verkligen i det!Retar mig på den totala bröllopshysterin som har kommit tillSverige. Vad tror man egentligen och vad tänker man på när man kanske bränner 250 000 på en fest som ingen egentligen tycker är rolig utan bara vräkig och jobbig!Vad tänker man på ?Hellre en liten billig fest om det passar plånboken i goda vänners lag, som ärligt kan glädja sig åt vår kärlek vi vill visa då vi gifter oss. Om de vill ha med en present eller ett minne, blir vi glada att de tänker på oss, annars kan det vara! Bara festen blir kul och glad!Det är skönt att slippa gäster som sitter på festen och grubblar hur de skall få månaden att gå ihop framövers, bara för att de ansträngt sig för mycket för att inte verka snåla, hur kul är det som värdinna att veta att familjen Andersson bara har råd med havregrynsgröt och makaroner resten av månaden?
    Jante i en lite ask :D
    En dyr fest är inte automatiskt tråkig, lika lite som en billig fest automatiskt är rolig. Jag älskar att ge bort saker och när mina närmaste har gift sig har jag med glädje gett dem en present. Ni som vägrar ge folk presenter är pinsamma! Bli bjuden på middag och fest, men inte vilja ge något tillbaka av ren princip.
  • Anonym

men snälla.. inga som helst fel och önska pengar för sjutton!

• Anonym

Vi önskade oss pengar till bröllopsresan men av vissa gäster fick vi presenter istället.

• Anonym

vi lever inte på 18-19 hundra talet...

• Anonym

Jag och min sambo blev bjuden på bröllop nu i sommar till min faster. Hon skickade ut en inbjudan om att hon ville ha 300kr/person, ALDRIG i livet var min första tanke, hur i hela helvete tänker man där?! Alla sitter inte inne med en god ekonomi och kan inte betala den summan, skulle vi gått på detta bröllop skulle det kosta oss runt 2000kr om inte mer efetrsom vi bor en bit ifrån där bröllopet ska hållas, vilket betyder övernattning, bensin eller tåg, mat, nya kläder osv. Tycker det är ritkigt skamligt att göra på detta vis. Hade jag varit dig hade jag inte gått alls! Så sparar du de pengarna du inte har egentligen. För det tänker vi göra iallafall. Har man inte råd så har man inte helt enkelt!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 19:37:31 följande:
    Hatar bröllops som vill ha pengar, det är så ruskigt sniket att jag inte finner ord. Ge en present och en liten summa, i synnerhet om ni inte umgås så mycket längre.
    varför e det sniket? du måste ju ändå lägga pengar på en present..om brudparet kan åka på sitt livs resa  är det en skitbra grej att kunna bidra till det..bästa presenten ever liksom.
  • Anonym

vi var på bröllop för ett tag sen hos en bekant som jag inte alls umgås med. Vi har däremot många gemensamma vänner så i taxin dit lade vi ihop alla pengar. Vi lade 400, nån annan 300, nån annan 200 beroende på vad man kände för. Sen lade vi allt i ett kort och skrev våra namn så vet ingen hur mycket alla gav. Det beror ju på sin ekonomiska situation helt och hållet.
    Du ska inte trotsa deras vilja utan vill dom ha pengar ska dom få det. ta pengarna du hade tänkt att lägga på presenten och lägg i ett kuvert
    jag skulle bli glad för vad jag än fick, speciellt om jag vet att personen i fråga har det svårt ekonomiskt..då skulle jag förresten inte förvänta mig något alls

• Anonym
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-05-26 23:49:46 följande:
    Snobbig är jag då inte. Att önska sig en bestämd summa pengar är snålt tycker jag. Brudparet har ingen aning om hur gästernas ekonomi ser ut och det kanske leder till att inte alla kan komma, vilket väl i alla fall borde vara det viktigaste.
    Håller med
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 20:19:20 följande:
    Min syster kommer gifta sig nästa år och det kommer vara ett DYRT och mycket sk överklass kommer att komma på bröllopet. Jag frågade henne vad som är rimligt att ge i present.Hon har fått lära sig att priset på gåvan/ summan man ger ska vara i relation till hur mycket bröllopsfesten kostat.Jag frågade henne eftersom jag ska på bröllop i september och hon fick veta bvad festen kostade. Hon sa att med den budgeten ska vi inte ge mer än max 200 kr. Och det har vi som riktmärke.
    Så fel du och din syster har!! Inte ska man ge present efter vad man ska äta el. dricka!! Ska du sitta och räkna då eller? "Jaha, jag tog tre glas vin, men bara en halv portion av buffén, ingen tårta, men extra mjölk till kaffet". Idioti. Skulle ett spartanskt sommarbröllop ge en present för 50 spänn, medan ett påkostat får 500? Sanslöst! Man ger efter tycke o smak, oavsett vad paret lägger ut.
  • Anonym
    NizzY skrev 2010-04-13 23:46:49 följande:
    vi planerar ett bröllop till nästa sommar och efter 9 år tillsamans vill vi verkligen inte ha massa prylar... så som det är just nu hoppas vi på att vårat 4 ivf försök  lyckades men om inte...tänker vi be gästerna om pengarna som kommer gå till adoption.Jag har läst genom tråden och förstår att det där med att be om pengar är ett känsligt ämne men jag hoppas våra gäster kommer att förstå vad det är de i så fall hjälper oss med.( men i första hand, så hoppas jag på att vi har en knodd på g och i så fall, kan jag få pappers blommor, bara de kommer och bara det bli en "jäkla fest"
    Ska jag vara med på att köpa ett barn? Nej tack. Av mig får du en present, jag ger bara pengar till behövande, tex hemlösa.
Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.