• Dody

Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen

Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - flera kvinnor har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Självtestet
    Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas. Har du mindre än två fingar så har du inte DR.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut snabbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Konsekvenser
    Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

OBS!!!! Se inlägg 1 för exempel på övningar!

Bilder på mammakroppar
    :
    http://theshapeofamother.com/
    http://www.alltombarn.se/foraldraliv/shape-of-a-mother-1.5962

Här finns några tester med bilder:
    http://www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    http://womenshealth.suite101.com/

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:
    http://www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    http://www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    http://www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    http://physicaltherapy.about.com/od/?once=true&

Senaste tråden med länkar till äldre:
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m44368885.html
    Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen
  • Tvillingar11

Jag ska be läkaren skicka en ny remiss då, denna gång till kirurgen och inte gyn! Man kan tycka att sådant borde kontrolleras efter kejsarsnittet redan innan man lämnar BB.  Hur många månader bör man ge det en chans att läka naturligt innan man tar det på allvar?

Nino- Grattis till tvillingar helt underbart, våra är nu två månader och det är full rulle Sa BB att det bekostas av landstinget och att det inte går ihop naturligt?

jag får in fyra fingrar mellan mina muskler under naveln när jag ligger ner och spänner magen. Det står upp som en limpa och när jag står upp hänger allt och det är så tungt. Fick höra på gyn att det är träning som gäller för jag är lite rund efter graviditeten om lår och rumpa också! jaha, tack sa jag, vad trevligt att få det bedömt också!!!

• Tvillingar11

jag försöker hitta bilder på nätet för att jämföra min mage med, men de jag hittar på diastasis har faktiskt någorlunda platta magar, allt är relativt. Min mage är faktiskt stor, ser riktigt gravid ut.

• Betty2

Hej! Jag är oxå tvillingmamma o hade en stor diastas efter mitt kejsarsnitt. Gynläkaren som gjorde efterkontroll 6v efteråt var helt säker på att jag behövde opereras. Men otroligt nog så blev det mkt bättre under de kommande månaderna medan jag väntade på tid hos kirurg så efter ett nytt besök hos gyn bestämde vi att avboka. Det är inte helt bra men ngt mindre än 2 fingrar brett under naveln o ngt mer över naveln, nu 4 år senare. Den stora fotbollsmagen jag hade försvann under de första månaderna (4-5 tror jag).

• Tvillingar11
    Betty2 skrev 2011-08-12 23:15:13 följande:
    Hej! Jag är oxå tvillingmamma o hade en stor diastas efter mitt kejsarsnitt. Gynläkaren som gjorde efterkontroll 6v efteråt var helt säker på att jag behövde opereras. Men otroligt nog så blev det mkt bättre under de kommande månaderna medan jag väntade på tid hos kirurg så efter ett nytt besök hos gyn bestämde vi att avboka. Det är inte helt bra men ngt mindre än 2 fingrar brett under naveln o ngt mer över naveln, nu 4 år senare. Den stora fotbollsmagen jag hade försvann under de första månaderna (4-5 tror jag).
    Vad skönt att höra, det ger hopp. Har en enorm fotbollsmage just nu och inga kläder passar! Jättejobbigt. Gick dina ihop naturligt eller tränade du? Hur länge efter kejsarsnittet såg du gravid ut? Problemet är den stora magen och jag får in fyra fingrar mellan mina muskler. Konstigt att jag blev nekan operation, men ska be läkaren skicka en ny remiss till kirurgen.
  • pseudonym1

Någon som gjort en bukoperation här? Jag har 3-4 fingrar mellan och ett "typiskt put" från brösten o neråt...
    Tränade 6 dagar i v hård träning mellan mina 2 graviditeter men det gick inte tillbaka även om det blev lite bättre.
    Kommer att göra en bukplastikoperation nästa höst där de får sy ihop musklerna samt lite fettsugning o borttagning av skinn.
    Är smal o har inte mkt att ta bort men vill iinte ha en sån mage när jag e så träningsinriktad som jag är....
    Någon som gjort det här o kan berätta? Eller ska göra?

• Dody

Jag tänkte göra...men ha rinte fått remiss ännu. Hur har du gått tillväga?

Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • Tvillingar11
    pseudonym1 skrev 2011-08-13 09:33:01 följande:
    Någon som gjort en bukoperation här? Jag har 3-4 fingrar mellan och ett "typiskt put" från brösten o neråt...
    Tränade 6 dagar i v hård träning mellan mina 2 graviditeter men det gick inte tillbaka även om det blev lite bättre.
    Kommer att göra en bukplastikoperation nästa höst där de får sy ihop musklerna samt lite fettsugning o borttagning av skinn.
    Är smal o har inte mkt att ta bort men vill iinte ha en sån mage när jag e så träningsinriktad som jag är....
    Någon som gjort det här o kan berätta? Eller ska göra?
    Ska du bekosta det själv?

Jag vill också göra det, men får se om läkaren vill skicka en remiss till rätt avdelning.
  • pseudonym1

Jag har faktiskt inte tänkt tanken innan jag läste här om att försöka få det beviljat via landstinget utan tänkt bekosta det själv.
    KÄnns som att var o varannan har detta så är det verkligen ngt de bekostar?

Efter 2 barn samt lite viktuppgång o nedgång sen tidigare så vill jag göra ett bröstlyft med litet inlägg + bukoperation o har varit i kontakt med en kirurg i gbg.
    Han sa att det är bra om det gått ca 6 mån efter avslutad amning innan man gör brösten och det blir någon gång till nästa höst kan jag tänka mig.
    Jag frågade då om de gör magen samtidigt men han behövde titta på mig innan han kunde avgöra det...
    Jag är ensamstående med den lille och måste även tänka på att det är svårt o lyfta osv i början så jag behöver lite hjälp osv som måste fixas innan jag kan göra det...

Men 49 000 går det på med bröst o samma för buk.
    Jag väger 64 och är ganska vältränad så det är inte mkt hud/fett som ska bort men vill ändå ha bort det då det är omöjligt o träna bort.
    Tror ni man kan få det beviljat (buken alltså) via landsting enbart för att det är brett mellan?

• Betty2

Pomperipossa: fotbollsmagen försvann på ca 4-5 månader utan jag "tränade", dvs jag gjorde inga särskilda övningar men rörde ju mig mkt med bebisarna, barnvagnen osv. Tyvärr dröjde det länge innan jag fick kontakt med en bra sjukgymnast som kan detta. Jag gick sedan hos henne i ca 2 år o fick hjälp med bra övningar som passade allt eftersom musklerna gick ihop mer o blev tränade. Inte helt bra över naveln än som jag skrev men inte så att det syns...

Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen