• Dody

Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen

Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - flera kvinnor har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Självtestet
    Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas. Har du mindre än två fingar så har du inte DR.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut snabbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Konsekvenser
    Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

OBS!!!! Se inlägg 1 för exempel på övningar!

Bilder på mammakroppar
    :
    http://theshapeofamother.com/
    http://www.alltombarn.se/foraldraliv/shape-of-a-mother-1.5962

Här finns några tester med bilder:
    http://www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    http://womenshealth.suite101.com/

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:
    http://www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    http://www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    http://www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    http://physicaltherapy.about.com/od/?once=true&

Senaste tråden med länkar till äldre:
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m44368885.html
    Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen
  • Musse75

Hej mamas!
    Här är en till som lider oerhört av delade magmuskler.
    Skönt att man inte är ensam, samtidigt som det tyvärr inte är ngn större tröst...

Fick tvillingar för snart 6 mån sedan och magen ser fortfarande för jävlig ut! Jag var väldigt stor, gick 39 veckor och twinsen var stora (3775 g, 52 cm och 3335 g, 51 cm) Självklart är jag överlycklig över mina fina, friska och välskapta barn....och självklart är det viktigare än ngt annat...men mitt nuvarande mag- utseende gör mig ändå så ledsen.
    Inte nog med att man nu blivit helt skryklig av all överskottshud...men att se gravid ut när man inte är det är inte kul.
    Men man blir helt gråtfärdig varje gång man ser sig själv i spegeln. 

Jag har gått ner alla grav.-kg + lite till, mina ben och armar, ja hela jag är smalare än innan graviditeten och min (förut så fina) rumpa har blivit helt platt! Men magen står rakt ut!!
    Buken är skryklig, men något sånär platt, men putet börjar vid naveln och fortsätter uppåt. Ser helt konstigt ut till den annars smala kroppen. Men jag ser alltså ut till att var gravid i typ 5:e mån. Helt knäckande!

Har läst en massa om detta och gör övningarna som rekommenderas (plankan osv)...Vet också att man ska ha tålamod, men....det är hemskt att se ut såhär!!! Känns helt hopplöst.
    Har tänkt ge det ett år...alltså till aug...Har det då inte gått tillbaka vill jag undersöka operation.

Kanske vi stackare med detta gemensamt kan utbyta tankar, råd & tips...och ge varandra lite stöd och pepp...
    Kram Musse

• Längtandsfull

Här är en till med delade magmusklet.. (tror jag iallfall) Har alla tecken på det.

Fick det efter graviditeten med sonen för 3 årsen. Nu fick jag andra barnet för 2 veckorsen och är ju jätte pepp på att få snygg mage igen. Fick aldrig det mellan graviditeterna..

Längtar massor tills jag kan börja träna..

Är sugen på att börja nu men borde kanske vänta lite till.

• Dody

Jag är ju trådstartaren och väntar nu tvillingar, men magen den är helt klörd, så jag räknar med operation efter den här graviditeten. KÄnns ganska hopplöst med tanke på all hud som faktiskt inte går tillbaka och det lär det ju inte göra nu heller.

Ang Olgas blogg så har jag en del övningar därifrån jag har även avnänt hennes program till och från men huden är som den är ändå. Hoppas ni andra lyckas =)

• Camillis75

Jag ska till vc på torsdag, sen får vi se. Har fått frågan om jag är gravid två gånger den här veckan och jag vill bara gråta när jag får frågan :(

• Dody
    Längtandsfull skrev 2011-03-05 12:26:26 följande:
    Någon som vet om det finns en bildtråd för dom med delade magmuskler??

Hade varit kul att se och jämföra..
    Det är ju inte så att man direkt ser skillnad på en bild utan man måste palpera för att veta om man har Dr. Däremot så finns det många bra sidor på amerikanska sajter på hur det kan se ut då man har väldigt uttänjd mage.

Om magen putar mkt så ge det lite tid, med tiden går det tillbaka däremot så har man en diastas som man antingen får leva med eller träna upp eller om den är väldigt bred operera. Man ser oftast gravid ut länge efter en graviditet, på mig tog det nästan 3 år innan magen var ok. Däremot så har jag en grym delning som nu gör det hela svårt att ävnda sig i sängen med tvillingmagen.
  • Längtandsfull
    Dody skrev 2011-03-05 20:42:08 följande:
    Det är ju inte så att man direkt ser skillnad på en bild utan man måste palpera för att veta om man har Dr. Däremot så finns det många bra sidor på amerikanska sajter på hur det kan se ut då man har väldigt uttänjd mage.

Om magen putar mkt så ge det lite tid, med tiden går det tillbaka däremot så har man en diastas som man antingen får leva med eller träna upp eller om den är väldigt bred operera. Man ser oftast gravid ut länge efter en graviditet, på mig tog det nästan 3 år innan magen var ok. Däremot så har jag en grym delning som nu gör det hela svårt att ävnda sig i sängen med tvillingmagen.

Det skiljer 3 år på mina barn och mellan dom graviditeterna så blev magen aldrig platt utan den putade ut och jag såg hela tiden gravid ut.. Så jag gissar att det blir samma denna gång.

får googla lite...

• Dody
    Längtandsfull skrev 2011-03-05 20:51:42 följande:

Det skiljer 3 år på mina barn och mellan dom graviditeterna så blev magen aldrig platt utan den putade ut och jag såg hela tiden gravid ut.. Så jag gissar att det blir samma denna gång.

får googla lite...

Sökte lite på mummy tummies på google och fick upp en hel del bilder
  • Camillis75

Var hos läkaren idag och jag har tydligen navelbråck som börjar under naveln och fortsätter upp nästan hela vägen till bröstbenet. Det blev remiss till kirurgen och förmodligen operation. Så skönt att få träffa en bra läkare som förstod och förklarade på ett bra sätt. Jag som laddat med argument behövde inte förklara alls utan hon tyckte det var solklart.

• IBN

Fick mitt första barn för ca 2,5 år sedan och jag misstänker att jag också har delade magmuskler efter att ha gjort testet enligt ovan.

Tränade mycket före och under graviditeten men förlöstes med ett akut kejsarsnitt och efter det så fick man ju inte träna på några månader. Jag väntade i mer än ett halvår innan jag började tränade igen och gjorde inga övningar hemma.

Är inte alls tillbaka på samma träningsnivå som tidigare men väger mindre än vad jag gjorde innan jag blev gravid och min mage är ju helt sjukt stor. Jag gick bara upp 10 kg under graviditeten men min mage ser ut som jag är 5 månader på väg.

Självklart förstår jag att magen/ kroppen ändras efter man har fött barn.

Jag vet inte vad som är bäst nu att försöka göra övningar och försöka bygga upp dem eller söka hjälp.
    Har ont men är van att ha ont eftersom jag har IBS men nu har jag ont högre upp i magen / tarmarna.

Har ni några tips ??

Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen