• niiile

Pojke vill ha en klänning

En tre (3) - fyra (4) årig pojkes kommer underfund med att han vill prova att ha klänning, en speciell klänning som är "jätte fin".

Från butik till butik vandrar den lilla, han frågar artigt och snällt butikens personal efter klänningen - den som finns i hans drömmar.

Äntligen kommer vi till rätt butik och en klänning i passande storlek finns. Barnet hinner knappt betala klänningen förens den sitter på :) en nöjd och belåten unge som vill visa allt och alla sin nya fina klänning.

Hur tänker du kring att ditt barn bär detta efterlängtade och fina plagg? Hur agerar du, får barnet ha plagget eller ej?

Aktuella klänningar i vår familj;
    Pippi Långstrump - gul, prickar, hästen och pippi.
    Bamse - grön, lilleskutt,hunden och katten Jansson

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojke vill ha en klänning
  • Dorian Ertymexx
    castillo skrev 2010-05-16 18:58:45 följande:
    rent vetenskapligt så har kvinnan mycket mer hormonsförändringar en en man . hormonsförändringarna påvärkar ens känsloliv och deras humör, så joh vi är mer ostabila i vårat känsloliv och kan gråta för absurda saker när vi har en hormonsförändring ,mens,klimateriet,grav osv. det gör inte en man., men det menas itne att en man blir mindre berörd en en kvinna vid exemepl dödsfall eller barn som svälter.
    Fel. Män har precis lika mycket hormonsvängar, det bara pratas inte lika mycket om det.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Veladis
    castillo skrev 2010-05-16 18:50:21 följande:
    du är du . helt rätt. men tyvär måste jag säga det till dig att rent genetiskt så är kvinnan känsligare pga av hormoner ,. kvinnan blir bland annat känsligare vid mens, ÄL, graviditet , när man ammar. helt naturligt då kroppen är så. en man födder itne barn ammar itne och har inte mens eller klimateriet alltså utsätts inte för dem ständiga hormonsförändringarna i kroppen och därför stabilare i sina känslor. då vi påvärkas av våra hormoner. fakta. att kvinnan är bättre på att sköta barn är fakta inte en teori. finns alltid dem som inte är det men som ett exepel. majoriteten som skadar sitt barn med shaik syndrom (vet itne hur det stavas) när man skakar sitt barn till hjärnskador är män och inte kvinnor. rent statiskt. rent fakta messigt. kvinnan bör vara hemma minst första 6 mån . eftersom hon ammar och inte manen barnet ska ha mat var 3 tim. nu har man gjort så att man pumpar elelr väljer att inte amma men rent naturligt och hur vi är skapta är det fel , annars hade manen också ammat och fått mjölk och hormoner i kroppen. eftersom kvinna då är hemma rent naturligt eftersom hon ammar och är gravid är det manens ansvar att försörja fam , eftersom kvinnan ska inte behöva belastas mer. alltså eftesom kvinnan är hemma är det hon som sköter hemmet. men detinebär inte att manen inta ska hjälpa till. så ser jag livet.
    Rent genetiskt så finns det många kvinnor som inte kan få barn. Rent genetiskt så finns det kvinnor som kan få barn, men som inte kan amma. Rent genetiskt så finns det kvinnor som kan få barn, men inte vill. Rent genetiskt så finns det kvinnor som av olika orsaker, bl a de ovan uppräknade, inte har eller inte reagerar något nämnvärt på dessa hormonsvallningr du beskriver.
    Är de inte kvinnor då?
  • castillo
    SaramedM skrev 2010-05-16 18:46:14 följande:
    varför i hela friden är det viktigare att din dotter lär sig det?
    eftersom jag anser att det är kvinnans huvudansvar. pga kultur och religion.

presic som jag kommer att lära min son att när han har en tjej så måste han betala och inte låta henne betala han ska även följa med henne hem och inte låta henne gå men själv.

könsroller. eller som jag igentligen kallar det uppfostran ,

skamligt att en kille låter sin flickvän gå hem själv sent på kvällen , inte för att hon skulle vara svagare eller förutsatt att hon ska bli våltagen men det är manens ansvar att ta hand om kvinnan.
  • castillo
    SaramedM skrev 2010-05-16 18:46:54 följande:
    Något säger mig att det inte är Jonas Gardell som mommii har som förebild för sin son...
    haha nej inte direkt.
  • Aminah
    Dorian Ertymexx skrev 2010-05-16 18:59:49 följande:
    Män KAN ge bröstmjölk. Det är, med tanke på hur stor mödradödligheten torde varit innan modern medicin, en rätt fiffig liten grej av naturen det. Jasså? Då kanske du kan förklara för mig hur "män" är, hur "män" "beter sig" som du säger.
    Om du inte vet hur en man beter sig så tycker jag faktiskt lite synd om dig. En man innefattas inte i en beskrivande mening utan en man är en man så som män har varit män i alla tider. Bara för att det går någon sorts hippie-trend i Sverige just nu sedan de senaste typ fem åren betyder inte det att alla måste haka på vänster trenden och tro att skillnaderna suddas ut bara för att män blir som kvinnor och kvinnor blir som män... absurt!
  • castillo
    SaramedM skrev 2010-05-16 18:52:08 följande:
    du vet mycket väl att det inte var det jag menade Nej det är inte mannens ansvar att försörja mig! det klarar jag själv tackOch nej min man HJÄLPER  inte till, jag htycker jämställdhelt är betydligt seexiagre
    din åsikt.

jag klara mig själv också men det intebär inte att min maninte ar det ytersta ansvaret. vi har valt att leva hur vi tycker och vi uppfostrar vår son efter våra värderingar och inte någon annans.
  • castillo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-05-16 18:53:17 följande:
    Aha. Så kvinnor som inte kan bli gravida är män?
    kvinnor som inte kan bli gravida har en missbildning eller skada på sin livmoder.

man kan juh inte säga att män som skutter lösa skott är kvinnor, :P
  • Veladis
    Aminah skrev 2010-05-16 19:05:52 följande:
    Om du inte vet hur en man beter sig så tycker jag faktiskt lite synd om dig. En man innefattas inte i en beskrivande mening utan en man är en man så som män har varit män i alla tider. Bara för att det går någon sorts hippie-trend i Sverige just nu sedan de senaste typ fem åren betyder inte det att alla måste haka på vänster trenden och tro att skillnaderna suddas ut bara för att män blir som kvinnor och kvinnor blir som män... absurt!
    Men hur menar du att män varit "i alla tider"? nu saknar du defintivt historisk förankring.

Vad som räknas som manliga respektive kvinnliga egenskaper har ju varierat över tid och rum genom historien. På 1700-talet var det manligt att ha lockigt hår och visa känslor genom att gråta. Rosa och rött var manliga färger. På 1200-talet var det manligt med fotsida dräkter och att skriva poesi. I det gamla grekland var det manligt att ha en ung älskare...
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-16 19:04:03 följande:
    eftersom jag anser att det är kvinnans huvudansvar. pga kultur och religion. presic som jag kommer att lära min son att när han har en tjej så måste han betala och inte låta henne betala han ska även följa med henne hem och inte låta henne gå men själv. könsroller. eller som jag igentligen kallar det uppfostran ,skamligt att en kille låter sin flickvän gå hem själv sent på kvällen , inte för att hon skulle vara svagare eller förutsatt att hon ska bli våltagen men det är manens ansvar att ta hand om kvinnan.
    Dumheter och inskräkthet mao

Tragiskt, men förhoppningsvis så får barnen annan input också på förskolan och i skolan
    och lär sig att kvinnor inte behöver tas om hand eller att det är skamligt att gå hem med sin tjej!
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-16 19:04:46 följande:
    haha nej inte direkt.
    varför skulle det vara fel? Vad gör du om din son visar sig ha Jonas som förebild?
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning