• niiile

Pojke vill ha en klänning

En tre (3) - fyra (4) årig pojkes kommer underfund med att han vill prova att ha klänning, en speciell klänning som är "jätte fin".

Från butik till butik vandrar den lilla, han frågar artigt och snällt butikens personal efter klänningen - den som finns i hans drömmar.

Äntligen kommer vi till rätt butik och en klänning i passande storlek finns. Barnet hinner knappt betala klänningen förens den sitter på :) en nöjd och belåten unge som vill visa allt och alla sin nya fina klänning.

Hur tänker du kring att ditt barn bär detta efterlängtade och fina plagg? Hur agerar du, får barnet ha plagget eller ej?

Aktuella klänningar i vår familj;
    Pippi Långstrump - gul, prickar, hästen och pippi.
    Bamse - grön, lilleskutt,hunden och katten Jansson

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojke vill ha en klänning
  • JuliaåRonjasmammis
    castillo skrev 2010-05-16 17:35:40 följande:
    jag är inte rädd för nått jag bara anser att en pojke är en pojke och flicka är en flicka. vi är lika värda och lika betydelsefulla men vi är inte genetisk lika. därför anser jag att man uppfostrar pojkar på ett sätt och flickor p¨å ett sätt. som du skrev lägnst ner. pojkar fixar bilen ska vara starka och uppvakta kvinnan och försörja sin familj ,medans kvinnan har huvudet ansvaret för hemmet, föder barn inte kan en man det iallfall :P,  manen ska exemepl ta dem tyngsta kassarna varför ska en kvinna det,. räker det inte med att hon ska bära barnet i magen i 9 mån. ett annat exempel . oftas kvinnans om intreder hemmet, inte mannen knappas att mannen åker iväg med sina polare till ikea för att kolla på gardiner :Pvi ser genetisk olika ut och därför har olika uppgifter i livet ,inget konstigt alls. om du tycker det e så konstigt borde du vägra födda barn eftersom mannen inte kan det. eller så vägra amma för att mannen ska juh göra det,. alltså vi är inte genetisk lika , alltså olika inte olika värda bara olika kroppsbygnad. jag vill inte att man son växer upp och beter sig som en tjej. och inte tillrättavisar jag min son om han leker med en docka son du påstog.
    castillo skrev 2010-05-16 17:51:23 följande:
    jag uppfostrar inte min son till en människa han är en människa. inte så att man ger maten på golvet och ber han kissa i kattlådan. jag föder inga djur jag föder människor. sen uppfostrar jag han till pojke. det innebär pojkkläder,om han hamnar i bråk med barnen på gården får han klara sig själv inte s¨å att jag springer fram och gör han till en mes.uppfatta det hur du vill. :P 
    Men hjälp!{#lang_emotions_surprised}

Av ren nyfikenhet, vilka begränsningar har du för en ev dotter? Får hon använda byxor? Får hon leka med vilka saker hon vill och med kompisar av motsatt kön? Får hon plugga vad hon vill och ta ett arbete, eller måste hon bli hemmafru? Kommer hon att få gifta sig/ha ett förhållande med vem hon vill när hon blir äldre eller kommer ni att bestämma sånt?
    Don't mess with my integrity!
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-16 13:08:11 följande:
    jag skulle inte köpa en kläning till min son. jag hade förklarat till min son att han e en pojke och att pojkar har inte kläning. han kan få en arabisk tunika som arabiska män bär om han vill (hans pappa är arab). men en flick klänning hade han absolut inte fått. jag anser det som är flickit är flickit och pojkigt är pojkigt. jag väljer att uppfostra min son till en pojke, och då inte som flicka. inte så att jag skulle ta ifrån han en docka om han likte med den på dagis eller någon stans men inte så att jag köper en till honom. min son föddes med manligt kön och då ska han bli en man inte en kvinna. inte så att jag skulle vilja att min man skulle gå ut med en klänning och smink. däremot om tankarna om flickkläder ,flicklekar osv håller i sig till tånåren och min son bliar deprimerad pga av sitt kön och känner att han inte tillhör sitt kön så hade jag tagit honom till proffesionel vård för att kolla så att det inte är nått fel med honom. exemepl att han har kvinnligt på insidan och manligt utifrån. alltså en missbildning . eller som visa kallar det född i fel kön
    Du har alltså redan bestämt att barnet ska in i urgamla och omoderna könsroller som är skapade av samhället

Ang dockor, så är det ett sätt att öva att ta hand om barn, men du kanske inte vill se din son som pappa heller?
  • SaramedM
    jag uppfostrar inte min son till en människa han är en människa. inte så att man ger maten på golvet och ber han kissa i kattlådan. jag föder inga djur jag föder människor. sen uppfostrar jag han till pojke. det innebär pojkkläder,om han hamnar i bråk med barnen på gården får han klara sig själv inte s¨å att jag springer fram och gör han till en mes.uppfatta det hur du vill. :P 
    vad skulle du göra annurlunda med en tjej?

Får din son också lära sig det rent vidriga att pojkar inte gråter?
  • castillo
    linas fina skrev 2010-05-16 17:51:49 följande:
    Logiken i ditt resonemang är briljant. Eller inte. Mig veterligen har inte alla män samma intressen. Och du ska inte tala om för mig och andra kvinnor att de är dem som ska ansvara för hemmet och bli försörjd av sin man. 
    jag tallar inte om hur andra ska leva sitt liv. jag svarar på ts fråga hur jag som person hade reagerat och med det kom det fler frågor ag svara hur jag ser på livet och könsrollerna.
    ber ingen tycka som jag men jag har rätt att ha min åsikt , ytrande frihet. annras skule vi leva i diktaturen.
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-16 18:08:44 följande:
    jag tallar inte om hur andra ska leva sitt liv. jag svarar på ts fråga hur jag som person hade reagerat och med det kom det fler frågor ag svara hur jag ser på livet och könsrollerna. ber ingen tycka som jag men jag har rätt att ha min åsikt , ytrande frihet. annras skule vi leva i diktaturen.
    din sons rätt till sina känslor då?

Och rätt till sin kropp? att bestämma kläder? det hör också till en demokrati
  • Helene OSV
    Jaja fel ordval av mig då, jag kom på att jag borde skrivit INDIVID men i min enfald så trodde jag att folk skulle fatta det!

Hur skulle du göra om din dotter (om du skulle ha nån) hamnade i bråk?

Jag behandlar INTE mina barn olika, hamnar de i bråk får de oftast hantera det själva, så långt det går. Gråter de och vill ha tröst så tröstar jag. Osv.
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • castillo
    SaramedM skrev 2010-05-16 18:08:09 följande:
    vad skulle du göra annurlunda med en tjej?Får din son också lära sig det rent vidriga att pojkar inte gråter?
    min son är 2 år och får självklart gråtta. men när han blir lite äldre så kommer jag inte acceptera att han gråter för minsta lilla. inte heller att en tjej gör det.

hade jag haft en tjej så hade jag haft tjej klädder och troligen dockor och dock servise osv. och exemepl låtit henne sminka sig när hon leker om hon vill. inte nått jag låter min son göra eller köper till. däremot har han gjort det någon enstaka gång när han skulle vara påskkäring med sin kusin och när min syster sminka mig så skulle han också göra på sig själv. men då tog jag den ifrån honom och sa att bara mamma har smink inte han.
  • Dorian Ertymexx
    BängtRagnhild skrev 2010-05-16 17:57:10 följande:
    Kan bara instämma. Ska vi spy i kors? ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-16 18:12:12 följande:
    min son är 2 år och får självklart gråtta. men när han blir lite äldre så kommer jag inte acceptera att han gråter för minsta lilla. inte heller att en tjej gör det.hade jag haft en tjej så hade jag haft tjej klädder och troligen dockor och dock servise osv. och exemepl låtit henne sminka sig när hon leker om hon vill. inte nått jag låter min son göra eller köper till. däremot har han gjort det någon enstaka gång när han skulle vara påskkäring med sin kusin och när min syster sminka mig så skulle han också göra på sig själv. men då tog jag den ifrån honom och sa att bara mamma har smink inte han.
    Sminka småflickor *hua*
    Så små flickor ska späka ut sig som dockor

Usch vilken hemsk människosyn

Barn är individer i första hand, inte ett kön

hur skulle du uppfostra ett barn utan klar könsbild? eftersom att kön verkar vara så viktigt för dig?

Kommer dina barn att hjälpa till lika mycket hemma? med samma saker? kommer din son att tvätta,städa etc?
    Är det ok om han vill jobba med vad som helst?
  • castillo
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-05-16 18:07:17 följande:
    Men hjälp!Av ren nyfikenhet, vilka begränsningar har du för en ev dotter? Får hon använda byxor? Får hon leka med vilka saker hon vill och med kompisar av motsatt kön? Får hon plugga vad hon vill och ta ett arbete, eller måste hon bli hemmafru? Kommer hon att få gifta sig/ha ett förhållande med vem hon vill när hon blir äldre eller kommer ni att bestämma sånt?
    varför skulle inte ett barn ha byxor. ??? förstår itne.

sen klart hon skulle ha fått leka med pojkar , presic som min son leker med flickor.

alltså missupfatta mig inte fel som du har gjort.
    jag tror itne på kvinnoförtryck.

en kvinna har lika mycket rätt till arbete,studier och välja sin man själv som alla andra har. männskliga rättigheter.

jag uppfostrar min son helt normalt. bara att jag inte tror på att pojkar ska ha kläning och leka med dockor och barbie.

eller att flickor ska ha pojkklädder och endast leka med bilar och leksaksverktg
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning