• niiile

Pojke vill ha en klänning

En tre (3) - fyra (4) årig pojkes kommer underfund med att han vill prova att ha klänning, en speciell klänning som är "jätte fin".

Från butik till butik vandrar den lilla, han frågar artigt och snällt butikens personal efter klänningen - den som finns i hans drömmar.

Äntligen kommer vi till rätt butik och en klänning i passande storlek finns. Barnet hinner knappt betala klänningen förens den sitter på :) en nöjd och belåten unge som vill visa allt och alla sin nya fina klänning.

Hur tänker du kring att ditt barn bär detta efterlängtade och fina plagg? Hur agerar du, får barnet ha plagget eller ej?

Aktuella klänningar i vår familj;
    Pippi Långstrump - gul, prickar, hästen och pippi.
    Bamse - grön, lilleskutt,hunden och katten Jansson

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojke vill ha en klänning
  • castillo
    SaramedM skrev 2010-05-16 18:07:18 följande:
    Du har alltså redan bestämt att barnet ska in i urgamla och omoderna könsroller som är skapade av samhälletAng dockor, så är det ett sätt att öva att ta hand om barn, men du kanske inte vill se din son som pappa heller?
    klart man vill att ens barn ska bli förälder.
    men för det behöver jag inte köpa bebyborn docka med rosa dockvagn till min son.
    min man klarar av att ta hand om våran son helt utan problem med blöjbyta,mat och allt utan att ha lekt med dockor när han va liten.
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-16 18:16:13 följande:
    varför skulle inte ett barn ha byxor. ??? förstår itne. sen klart hon skulle ha fått leka med pojkar , presic som min son leker med flickor. alltså missupfatta mig inte fel som du har gjort. jag tror itne på kvinnoförtryck. en kvinna har lika mycket rätt till arbete,studier och välja sin man själv som alla andra har. männskliga rättigheter. jag uppfostrar min son helt normalt. bara att jag inte tror på att pojkar ska ha kläning och leka med dockor och barbie. eller att flickor ska ha pojkklädder och endast leka med bilar och leksaksverktg
    Byxor är ju traditionellt ett manligt plagg...

Nej du uppfostrar inte din son helt normalt, normalt är att se INDIVIDEN inte könet först
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-16 18:17:50 följande:
    klart man vill att ens barn ska bli förälder. men för det behöver jag inte köpa bebyborn docka med rosa dockvagn till min son. min man klarar av att ta hand om våran son helt utan problem med blöjbyta,mat och allt utan att ha lekt med dockor när han va liten.
    varför är det fel att en pojke leker med en docka?
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-16 18:16:13 följande:
    varför skulle inte ett barn ha byxor. ??? förstår itne. sen klart hon skulle ha fått leka med pojkar , presic som min son leker med flickor. alltså missupfatta mig inte fel som du har gjort. jag tror itne på kvinnoförtryck. en kvinna har lika mycket rätt till arbete,studier och välja sin man själv som alla andra har. männskliga rättigheter. jag uppfostrar min son helt normalt. bara att jag inte tror på att pojkar ska ha kläning och leka med dockor och barbie. eller att flickor ska ha pojkklädder och endast leka med bilar och leksaksverktg
    förklara för mig vad som är fel med att pojkar leker med dockor?
    och med att de får rosa saker?
  • castillo
    SaramedM skrev 2010-05-16 18:10:18 följande:
    din sons rätt till sina känslor då?Och rätt till sin kropp? att bestämma kläder? det hör också till en demokrati
    min son är 2 år- när han är vuxen eller runt 12 år kan han börja välja klädder själv och för den delen köpa sina kläder själv. men så länge han är barn så är det jag och min man som föräldrar som bestämer vad han ska ha på sig och vad han ska äta.

min son kan välja vilka kläder i sin garderob han vil ha men inte vilka kläder vi ska kööpa .
  • Aminah
    castillo skrev 2010-05-16 18:17:50 följande:
    klart man vill att ens barn ska bli förälder. men för det behöver jag inte köpa bebyborn docka med rosa dockvagn till min son. min man klarar av att ta hand om våran son helt utan problem med blöjbyta,mat och allt utan att ha lekt med dockor när han va liten.
    Jag tycker att du för ett bra resonemang och jag kan inta annat än att instämma. Pojkar är pojkar och flickor flickor.
  • SaramedM
    Aminah skrev 2010-05-16 18:21:05 följande:
    Jag tycker att du för ett bra resonemang och jag kan inta annat än att instämma. Pojkar är pojkar och flickor flickor.
    ja visst men egenskaper som person sitter INTE i vad man har mellan benen...
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-16 18:20:08 följande:
    min son är 2 år- när han är vuxen eller runt 12 år kan han börja välja klädder själv och för den delen köpa sina kläder själv. men så länge han är barn så är det jag och min man som föräldrar som bestämer vad han ska ha på sig och vad han ska äta. min son kan välja vilka kläder i sin garderob han vil ha men inte vilka kläder vi ska kööpa .
    ok, så när han är 12  är detok att han går och köper dockor och en klänning
  • levnadsglad
    Aminah skrev 2010-05-16 18:21:05 följande:
    Men vad är vi andra då, vi som inte platsar in i era mallar? Jag som inte gillar rosa, att ta hand om folk, att laga mat, att gråta? Min kille som gillar smink, att laga mat, höga klackar, färg och som gråter lätt till sorgliga filmer? Vad är vi?

Jag känner mig väldigt hemma i mitt kön, men inte i könsrollen som är mig given. Allt detta prat om att flickor är flickor och pojkar är pojkar. Individer är individer. Jag är inte som mina tjejkompisar eller mina killkompisar heller för den delen. Jag är min egen, inte förutbestämd av det jag har mellan benen.

Att ni inte förstår det är bara otroligt sorgligt.
  • Aminah
    SaramedM skrev 2010-05-16 18:21:46 följande:
    ja visst men egenskaper som person sitter INTE i vad man har mellan benen...
    Alla människor är ju individer och ska därföör bedömas utifrån det. Men jag anser inte att kvinnor måste bete sig som män för att vara jämlika, det är bara tramsigt. Det finns uppenbara skillnader mellan män och kvinnor som borde vara uppenbart för de flesta, men det betyder inte att något av könen ska missgynnas.
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning