• Snuttjulla

hur gör ni? Jag hinner inte med..

... allt som ska göras här hemma, städa, tvätta, laga mat och baka, leka och pyssla med alla 3 barnen? Känner mig som en usel mamma när badrummet är ett enda berg av tvätt, barnen vill leka, är hungriga och liten bebis behöver blöjan bytt? Okej om det skulle vara så att tvätten bara behövdes kastas i maskin, men den ska ju hängas och vikas, maten ska handlas och lagas, det ska städas, och man ska ha tid till barnen. Alla andra (vet att man inte ska titta så mycket på vad andra gör) verkar ju hinna med allt, de har städat och fint, rena kläder och maten står färdig på bordet i precis lagom middagstid. Deras barn verkar glada och nöjda, och de hinner tom att träna, titta på tv, läsa böcker och vara sociala. Jag är helt slut...

• Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..
  • whitestar

Glömde..städningen tas oftast på helgerna när jag jobbar,har inte ork el. lust under vardagarna!

• whitestar

Åsså var det tvätten..samlas oftast på hög då jag jobbar,men om jag kommer ihåg så sätter jag igång en tvätt på morgon o hänger upp den på kvällen när sonen somnat!

• Tow2Mater

Angående tvätt - en torktumlare är toppen. Det var länge sen jag hängde tvätt, allt i garderoben (förutom stickat) som inte klarade att torktumlas fick stryka på foten för länge sen. Likaså strykning - vet inte när jag strök ett plagg sist. :)

• Kristin80

Man behöver inte hinna med allt! Bröd finns att köpa i affärer och det gör inget om det är stökigt hemma!!
    Ju mer man är ute med barnen och leker desto mindre stökigt blir der ju inne oxå

• Anki85

jag är hemma på heltid med mina 4 småttingar, en 3 åring, tvillingar som fyller 2 i sommar och ¨så en liten plutt på 6månader, och jag hinner det jag behöver på dagen.

vid kl 8 vaknar min lille kille och ammas, sen vaknar de andra 3, blöjbyten, frukost och ta på rena kläder. 
    sedan leker de en stund inne medans jag dammsuger och skurar av rummen (dock snabbstädning, dvs inga mattor som tas ut och ruskas och ingen våtdammning av möbler)
    sen går vi ut och leker utomhus några timmar och går in när det är dags för mellanmål, blöjbyten och sen stoppa tvillingarna och lillepojken i säng. vid 12-13
    efter det hjälps jag och äldste sonen att laga lunch och den äter vi när barnen vaknar 1½ timme senare,
    efter det så leker vi antingen inne eller ute lite beroende på väder och går in när det är dags för mellis.
    sedan är det kvällsmat vid 18, bad, pyamas och sängen kl 19 för tvillingarna och bebis, 3 åringen åker i säng efter sagostund kl 19.30
    efter de gått och lagt sig så plockar jag i ordning leksakerna i vardagsrummet,, och plockar i ordning, tar fram tvätten som ska vikas.

sen är det egentid som gäller, en bra film på tv eller en god bok, sen härliga sängen

storstädning sparas till helgerna då sambon ä hemma och kan hjälpa till

Liam 070423, Nova & Linn 080710, Elias 091026
  • Hemmaföräldern

Då har du för mycket att göra och det är dags att involvera maken. När man är hemma om dagarna med sina barn så är det ett arbete i sig (visserligen obetalt men ändå ett arbete, gör man det inte dör barnet och staten och samhället går miste om en kommande arbetsmyra som kan bidra om man ska se det krasst).

Skriv ner hur mycket du gör hemma. Gör en lång lista och delegera. Din man kan också ta flera uppgifter. Du har fullt upp med barnen. Allt handlar om samarbete ;)

• Koloraturell

Ha inte dåligt samvete. När du tittar in hos andra har de med all säkerhet gjort sig till, om de inte är den där perfekta föräldern som alltid ska visa en snygg fasad.

Vi har INTE städat och fint, ibland skäms jag ögonen ur mig och ibland ser det rätt okej ut.

Rena kläder har vi, men vi tvättar verkligen bara när det typ inte går att stänga dörren till tvättstugan längre.

Maten står färdig på bordet. Ja, men det är för att slippa gnälliga barn och sura vuxna.

Barnen är glada och nöjda... Tja, oftast. Ibland skriker han så folk måste tro att jag misshandlar honom eller nåt.

Träna, vad är det? Har inte läst en skönlitterär bok på flera år känns det som. Tevetittande hinner vi med, men annars finns ju SVT play och sånt om tiden är knapp!

Vissa dagar vill vi verkligen inte vara sociala. Då behandlar vi alla som plingar på dörren som dammsugarförsäljare - vi jagar iväg dom.

• chobokid
    Anki85 skrev 2010-04-16 15:50:36 följande:
    jag är hemma på heltid med mina 4 småttingar, en 3 åring, tvillingar som fyller 2 i sommar och ¨så en liten plutt på 6månader, och jag hinner det jag behöver på dagen.vid kl 8 vaknar min lille kille och ammas, sen vaknar de andra 3, blöjbyten, frukost och ta på rena kläder. sedan leker de en stund inne medans jag dammsuger och skurar av rummen (dock snabbstädning, dvs inga mattor som tas ut och ruskas och ingen våtdammning av möbler)sen går vi ut och leker utomhus några timmar och går in när det är dags för mellanmål, blöjbyten och sen stoppa tvillingarna och lillepojken i säng. vid 12-13efter det hjälps jag och äldste sonen att laga lunch och den äter vi när barnen vaknar 1½ timme senare, efter det så leker vi antingen inne eller ute lite beroende på väder och går in när det är dags för mellis.sedan är det kvällsmat vid 18, bad, pyamas och sängen kl 19 för tvillingarna och bebis, 3 åringen åker i säng efter sagostund kl 19.30efter de gått och lagt sig så plockar jag i ordning leksakerna i vardagsrummet,, och plockar i ordning, tar fram tvätten som ska vikas.sen är det egentid som gäller, en bra film på tv eller en god bok, sen härliga sängenstorstädning sparas till helgerna då sambon ä hemma och kan hjälpa till
    Är imponerad, skulle bli galen om jag hade så många små barn:)
  • chobokid
    Lottis77 skrev 2010-04-16 12:56:27 följande:
    Hinna med? Gud nej, inte en chans! Har två barn, 4½ och 2 år gamla. 2-åringen gör att allt är kaos. Min man jobbar skift och när han jobbar kväll är jag helt slut.Ett exempel:*Hämtar två apskitiga ungar på dagis kvart i fem. Hemma kl fem. 2-åringen vill inte gå in, börjar skrika. *Bär in barnet, tillsammans med matkassarna jag handlat på lunchen och dagisväskorna. *Alla kläder hamnar i en hög på golvet. *Torkar snoret från 2-åringen. 4-åringen sätter på Aqua på öronbedövande volym. *Ut i köket, in med maten i kylen, fram med förberedd matlåda. Torka mer snor, för nu har 2-åringen märkt att det är mat på gång. Han snor tallriken, klättrar upp på bordet och bankar med gaffel och sked - och fortsätter skrika.*Försöker få båda till bords och äta. 2-åringen är nu arg för att han fått maten, som inte är delad i lagom stora bitar.*Efter maten lämnas allt i kaos, och medan 4-åringen tittar på tv, badar jag och byter jag om till pyjamas på 2-åringen (som inte är förtjust nu heller utan - just det - skriker). *Klockan är snart sex, och nu vill 2-åringen ha välling, trots att han nyss åt en kycklingfilé. *Panikplockar undan disk i köket medan vällingen tystar barnet. Dåligt samvete för att jag inte hinner sitta ner i lugn och ro, och dessutom har jag glömt att sätta på tvättmaskinen.*Tandborstning, och läggning av 2-åring kl 18.30.*Kamp för att få duscha 4-åringen, som hellre vill se Ozzy och Drix. *Med lite tur är han i säng halv åtta, och då ser huset hemskt ut. Plockar lite, men min stackars man brukar fixa köket och hallen när han kommer hem.Så hinner - nej, det gör jag inte alls! :) 
    Det var så bra skrivet!
  • kutiom

Tack, roligt att läsa att det inte bara är jag som inte hinner med - och då har jag "bara" en liten snäll unge!

Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..