• Snuttjulla

hur gör ni? Jag hinner inte med..

... allt som ska göras här hemma, städa, tvätta, laga mat och baka, leka och pyssla med alla 3 barnen? Känner mig som en usel mamma när badrummet är ett enda berg av tvätt, barnen vill leka, är hungriga och liten bebis behöver blöjan bytt? Okej om det skulle vara så att tvätten bara behövdes kastas i maskin, men den ska ju hängas och vikas, maten ska handlas och lagas, det ska städas, och man ska ha tid till barnen. Alla andra (vet att man inte ska titta så mycket på vad andra gör) verkar ju hinna med allt, de har städat och fint, rena kläder och maten står färdig på bordet i precis lagom middagstid. Deras barn verkar glada och nöjda, och de hinner tom att träna, titta på tv, läsa böcker och vara sociala. Jag är helt slut...

• Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..
  • milla89

Ja okej du hade ett spädbarn läst jag nu. Men lägg bebisen på mage på en filt i köket? Eller när ni leker. Sele eller babysitter är inte alltid nödvändigt

• Snuttjulla
    milla89 skrev 2010-04-15 20:54:25 följande:
    Ja okej du hade ett spädbarn läst jag nu. Men lägg bebisen på mage på en filt i köket? Eller när ni leker. Sele eller babysitter är inte alltid nödvändigt
    jo, det skulle kunna funka med filt, om det inte var så att jag jag har en väldigt stolt storebror, som inte låter bebisen vara ifred överhuvudtaget. det ska gullas, och kramas och helst försöka lyftas hela tiden.  (sen bor vi ganska stort, 2 våningar och det känns inte rätt att ta med sig en sovande liten bebis, eller förvisa barnen till annan våning än bebisen, för att jag ska tvätta, städa eller dylikt.)
    Barnen får hjälpa till med att duka och ev matlagning. Försöker sysselsätta dem medan jag ska göra annat, men då retar de ofta upp varandra i hopp om att få min uppmärksamhet, eller ta bebis.
    Nu kan man ju undra hur jag har tid att sitta här, och det har jag ju inte, så nu ska jag försöka natta lilla bebis och sen sätta igång med städ och tvätt innan det blir dags för mig att sova.  
  • milla89
    Snuttjulla skrev 2010-04-15 21:08:08 följande:
    jo, det skulle kunna funka med filt, om det inte var så att jag jag har en väldigt stolt storebror, som inte låter bebisen vara ifred överhuvudtaget. det ska gullas, och kramas och helst försöka lyftas hela tiden.  (sen bor vi ganska stort, 2 våningar och det känns inte rätt att ta med sig en sovande liten bebis, eller förvisa barnen till annan våning än bebisen, för att jag ska tvätta, städa eller dylikt.)Barnen får hjälpa till med att duka och ev matlagning. Försöker sysselsätta dem medan jag ska göra annat, men då retar de ofta upp varandra i hopp om att få min uppmärksamhet, eller ta bebis.Nu kan man ju undra hur jag har tid att sitta här, och det har jag ju inte, så nu ska jag försöka natta lilla bebis och sen sätta igång med städ och tvätt innan det blir dags för mig att sova.  
    Försök involvera de i städningen och tvätten med. De kommer nog tycka det är roligt att få hjälpa till och känna sig stora.
    Jag undrar i alla fall inte varför du sätter dig här. Lite egentid behövs.
    Men prova i alla fall att barnen hjälper till att stoppa i och ur tvättmaskinen, och hänga tvätten. Bor ni i hus kan du kanske hänga tvätten ute och låta de leka runt men kanske just då ha minstingen i sele så det inte blir skador. Så länge barnen är med dig tror jag inte de tar skada va att ni inte leker. Men dra i gång musik och dansa runt och städa så kommer de tycka att du leker. Kanske värt att prova så det blir kanske lite lättare och roligare för alla?
  • lövet2

Hinner? Nej, det gäller att prioritera:

1. Barnen. Alltid barnen först - vilket innebär att mat är viktigt. Utevistelse och att träffa andra är också viktigt. Öppen Förskola har alltså alltid varit  högprioriterat hos oss.
    2. Hålla efter det vi själva ställer till med under dagen. Duka bort, skölja av disken, stoppa i diskmaskinen. Plocka leksaker och dagens skörd av tvätt. Torka upp fläckar och dammsuga upp smulor/sand.
    3. Städa/tvätta/diska och allt sådant.

Nr 1 har jag alltid sett till att hinna med. Nr 2 hinner jag oftast med, utom i perioder med sjuka barn eller nyfödingar. Nr 3 är sådant som vi hjälps åt med när maken är ledig. Men nu, när vår yngsta är 6 år, så jobbar jag på för att komma i kapp med sådant som släpat efter i åratal ...

• identitet

Barnen kommer alltid först här också!

Men just för städning osv har jag ett knep som funkar jättebra för mig! Det låter läskigt inrutat förstås  Men jag har olika fasta uppgifter/olika rum olika veckodagar. På det viset blir det aldrig (nåja det händer ju ändå förstås..) riktigt stökigt!

Tisdagar vardagsrummet, onsdagar köket, torsdagar badrummet, fredagar sovrummet osv.

Däremellan småplockar jag ju och kanske städar jag en extra gång om det behövs och om man hinner. Försöker också göra det mesta av dessa sysslor tillsammans med barnen/när barnen är vakna, just för att få lite egentid när de sover och inte behöva springa runt och städa då. Och det går fint eftersom det ju inte är så mycket varje dag om jag följer mitt schema

alwin och maja
  • Flickan och kråkan
    Snuttjulla skrev 2010-04-15 20:26:35 följande:
     Men det är ju lite knepigt med spädbarn, kan ju inte lämna ensam, eller med de andra 2, så lätt att en olycka händer. Och nu blir bebis bara större och större, inte så lätt att klämma ner i sele eller lägga i babysittern för att jag ska hänga tvätt, städa eller leka med de andra 2 som tycker att mamma är världens tråkigaste och dummaste mamma. Mår så dåligt när dottern står med tårfyllda ögon och frågar varför jag aldrig kan leka med henne, eller varför vi inte kan pyssla just då...Nu blev det visst väldigt mycket självömkan, inte min mening...
    Skaffa en ergonomisk bärsele. Min yngsta fyller ett år om 2 veckor, han åker aldrig vagn ute utan bärs och är för tillfället jätteklängig så åker massor av bärsele inne på dagarna också. Ger friare händer att laga mat och leka med storebror.Inte tungt med rätt grejor.
  • Faile

Här är förvaring A och O. Dessutom får man rucka lite på hur tjusigt det faktiskt ska vara.
    Till leksakerna har vi en bokhylla i lekrummet med 6 st rottingkorgar till istället för lådor.
    Oavsett hur illa det ser ut här, så tar det ca 5 minuter att få undan precis varje liten grej så det ser fint ut. Oerhört praktiskt.

Kläderna har jag slutat vika och istället skaffat förvaringsystem även där.
    Vi har fyllt garderoberna med genomskinliga lådor från Ikeas Samla-serie i olika storlekar.
    När jag tvättat sorterar jag alltså bara kläderna efter plagg och person och slänger sen ner det i sin egen låda i garderoben. Tex lillebrors strumpor i en låda, hans byxor i en annan låda, bodysar i en annan osv.
    Jag slipper vika kläderna ( vilket sparar in iaf en timme varje gång ) och garderoberna är ändå snygga och prydliga och vi hittar allt direkt.

• Saaaraa
    Faile skrev 2010-04-16 07:53:52 följande:
     Kläderna har jag slutat vika och istället skaffat förvaringsystem även där. Vi har fyllt garderoberna med genomskinliga lådor från Ikeas Samla-serie i olika storlekar. När jag tvättat sorterar jag alltså bara kläderna efter plagg och person och slänger sen ner det i sin egen låda i garderoben. Tex lillebrors strumpor i en låda, hans byxor i en annan låda, bodysar i en annan osv. Jag slipper vika kläderna ( vilket sparar in iaf en timme varje gång ) och garderoberna är ändå snygga och prydliga och vi hittar allt direkt.
    Det där var väldigt smart faktiskt! Barnen har så himla mycket kläder att det tar evigheter att vika. Gör ni lika dant med era kläder? Blir det inte väldigt rörigt i vuxenklädernas lådor i så fall? 
  • pussgurkan86

jag har visserligen bara 1 barn men jag hinner med allting utom bakning. jag gillar inte att baka.

se till att göra lite varje dag, 1 dag städning, 1 dag storhandlar ni, 1 dag tvätt och strykning och så vidare.

• Faile
    Saaaraa skrev 2010-04-16 08:43:32 följande:
    Det där var väldigt smart faktiskt! Barnen har så himla mycket kläder att det tar evigheter att vika. Gör ni lika dant med era kläder? Blir det inte väldigt rörigt i vuxenklädernas lådor i så fall? 
    Nej, det är bara barnens kläder vi gör så med.
    Våra egna är ju så stora och en del blir ju skrynkligt, vilket sällan är fallet med barnkläderna.
Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..