• Snuttjulla

hur gör ni? Jag hinner inte med..

... allt som ska göras här hemma, städa, tvätta, laga mat och baka, leka och pyssla med alla 3 barnen? Känner mig som en usel mamma när badrummet är ett enda berg av tvätt, barnen vill leka, är hungriga och liten bebis behöver blöjan bytt? Okej om det skulle vara så att tvätten bara behövdes kastas i maskin, men den ska ju hängas och vikas, maten ska handlas och lagas, det ska städas, och man ska ha tid till barnen. Alla andra (vet att man inte ska titta så mycket på vad andra gör) verkar ju hinna med allt, de har städat och fint, rena kläder och maten står färdig på bordet i precis lagom middagstid. Deras barn verkar glada och nöjda, och de hinner tom att träna, titta på tv, läsa böcker och vara sociala. Jag är helt slut...

• Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..
  • Tingeling3

Hinner inte allt, man får ta lite skit i hörnen!

• TwistedSister
    identitet skrev 2010-04-16 07:30:40 följande:
    Barnen kommer alltid först här också! Men just för städning osv har jag ett knep som funkar jättebra för mig! Det låter läskigt inrutat förstås  Men jag har olika fasta uppgifter/olika rum olika veckodagar. På det viset blir det aldrig (nåja det händer ju ändå förstås..) riktigt stökigt! Tisdagar vardagsrummet, onsdagar köket, torsdagar badrummet, fredagar sovrummet osv. Däremellan småplockar jag ju och kanske städar jag en extra gång om det behövs och om man hinner. Försöker också göra det mesta av dessa sysslor tillsammans med barnen/när barnen är vakna, just för att få lite egentid när de sover och inte behöva springa runt och städa då. Och det går fint eftersom det ju inte är så mycket varje dag om jag följer mitt schema
    Sådär har jag också försökt, men inte så mycket säger du? En halvtimme efter jag har städat ett rum här så är det fullt med sand och en miljon grejer överallt och halvfärdiga pyssel och pyttesmå klipprester från papper och hundratals saker som liksom inte har någon riktig plats här hemma men ändå (enligt barnen) inte är skräp. Och de samlar på miljoner saker som de hittar ute som jag nog helst hade klassat som sopor, och så bara lägger de det överallt här hemma men man får ju inte slänga deras saker
  • Lottis77

Hinna med? Gud nej, inte en chans! Har två barn, 4½ och 2 år gamla. 2-åringen gör att allt är kaos. Min man jobbar skift och när han jobbar kväll är jag helt slut.

Ett exempel:
    *Hämtar två apskitiga ungar på dagis kvart i fem. Hemma kl fem. 2-åringen vill inte gå in, börjar skrika.
    *Bär in barnet, tillsammans med matkassarna jag handlat på lunchen och dagisväskorna.
    *Alla kläder hamnar i en hög på golvet.
    *Torkar snoret från 2-åringen. 4-åringen sätter på Aqua på öronbedövande volym.
    *Ut i köket, in med maten i kylen, fram med förberedd matlåda. Torka mer snor, för nu har 2-åringen märkt att det är mat på gång. Han snor tallriken, klättrar upp på bordet och bankar med gaffel och sked - och fortsätter skrika.
    *Försöker få båda till bords och äta. 2-åringen är nu arg för att han fått maten, som inte är delad i lagom stora bitar.
    *Efter maten lämnas allt i kaos, och medan 4-åringen tittar på tv, badar jag och byter jag om till pyjamas på 2-åringen (som inte är förtjust nu heller utan - just det - skriker).
    *Klockan är snart sex, och nu vill 2-åringen ha välling, trots att han nyss åt en kycklingfilé.
    *Panikplockar undan disk i köket medan vällingen tystar barnet. Dåligt samvete för att jag inte hinner sitta ner i lugn och ro, och dessutom har jag glömt att sätta på tvättmaskinen.
    *Tandborstning, och läggning av 2-åring kl 18.30.
    *Kamp för att få duscha 4-åringen, som hellre vill se Ozzy och Drix. 
    *Med lite tur är han i säng halv åtta, och då ser huset hemskt ut. Plockar lite, men min stackars man brukar fixa köket och hallen när han kommer hem.

Så hinner - nej, det gör jag inte alls! :) 

• Sommarpresent

Vi försöker göra det vi ska och prioriterar det viktigaste först. Tv och nöjen för oss vuxna hinns inte direkt med.

Vi bakar bröd och lagar mat att frysa in under helgerna eller på kvällarna när dottern har somnat så att det finns att ta fram när man är hungrig och har kort om tid. Då kan man äta "riktig" mat, annars är det lätt att det blir "skräpmat". Kalops, köttfärssås, korvstroganoff, kycklinggryta och hemgjorda köttbullar är exempel på vad vi brukar göra i förväg. Sen är det bara att koka potatis, ris eller pasta till.

Min man brukar handla på väg hem från jobbet.

När jag har varit föräldraledig så har jag försökt hinna med tvätt, städ och annat här hemma. Sen på helgen har vi varit "lediga" och kunnat göra roliga saker tillsammans.

Men inte hinner vi med allt fast man skulle vilja. Man tror alltid att alla andra har tid med allt och har ett välskött hem. I alla fall tror jag det ibland när man själv inte hinner med.

• Snuttjulla
    Lottis77 skrev 2010-04-16 12:56:27 följande:
    Hinna med? Gud nej, inte en chans! Har två barn, 4½ och 2 år gamla. 2-åringen gör att allt är kaos. Min man jobbar skift och när han jobbar kväll är jag helt slut.Ett exempel:*Hämtar två apskitiga ungar på dagis kvart i fem. Hemma kl fem. 2-åringen vill inte gå in, börjar skrika. *Bär in barnet, tillsammans med matkassarna jag handlat på lunchen och dagisväskorna. *Alla kläder hamnar i en hög på golvet. *Torkar snoret från 2-åringen. 4-åringen sätter på Aqua på öronbedövande volym. *Ut i köket, in med maten i kylen, fram med förberedd matlåda. Torka mer snor, för nu har 2-åringen märkt att det är mat på gång. Han snor tallriken, klättrar upp på bordet och bankar med gaffel och sked - och fortsätter skrika.*Försöker få båda till bords och äta. 2-åringen är nu arg för att han fått maten, som inte är delad i lagom stora bitar.*Efter maten lämnas allt i kaos, och medan 4-åringen tittar på tv, badar jag och byter jag om till pyjamas på 2-åringen (som inte är förtjust nu heller utan - just det - skriker). *Klockan är snart sex, och nu vill 2-åringen ha välling, trots att han nyss åt en kycklingfilé. *Panikplockar undan disk i köket medan vällingen tystar barnet. Dåligt samvete för att jag inte hinner sitta ner i lugn och ro, och dessutom har jag glömt att sätta på tvättmaskinen.*Tandborstning, och läggning av 2-åring kl 18.30.*Kamp för att få duscha 4-åringen, som hellre vill se Ozzy och Drix. *Med lite tur är han i säng halv åtta, och då ser huset hemskt ut. Plockar lite, men min stackars man brukar fixa köket och hallen när han kommer hem.Så hinner - nej, det gör jag inte alls! :) 
    Måste bara säga att du låter sjukt effektiv så som du håller på. Hm...
  • redneck girl

för det mesta hinner man med allt man vill.barnen går ju i första hand.med lite planering så fixar sig allt.

• Snuttjulla
    Faile skrev 2010-04-16 07:53:52 följande:
    Här är förvaring A och O. Dessutom får man rucka lite på hur tjusigt det faktiskt ska vara.Till leksakerna har vi en bokhylla i lekrummet med 6 st rottingkorgar till istället för lådor. Oavsett hur illa det ser ut här, så tar det ca 5 minuter att få undan precis varje liten grej så det ser fint ut. Oerhört praktiskt. Kläderna har jag slutat vika och istället skaffat förvaringsystem även där.Vi har fyllt garderoberna med genomskinliga lådor från Ikeas Samla-serie i olika storlekar. När jag tvättat sorterar jag alltså bara kläderna efter plagg och person och slänger sen ner det i sin egen låda i garderoben. Tex lillebrors strumpor i en låda, hans byxor i en annan låda, bodysar i en annan osv. Jag slipper vika kläderna ( vilket sparar in iaf en timme varje gång ) och garderoberna är ändå snygga och prydliga och vi hittar allt direkt.
    Haha, barnens tvätt viken jag knappt heller, oftast ligger den och skräpar i tvättstugan, i respektives backar som jag har för den rena tvätten. men vuxentvätt måste ju oftas vikas. Barnen har ett gigantiskt lekrum, och där orkar jag inte ens titta in, får huvudvärk bara jag tänker på det. verkar som barnens hobby är att så fort det är städat så ska alla leksaker hällas ut.
    Vi försöker städa tillsammans.
    Igår var  jag faktiskt alldeles tårögdt rörd, sonen städade sitt rum utan att jag bett om det. (brukar få tjata och bråka i evigheter för han ska städa...)
  • Lottis77
    Snuttjulla skrev 2010-04-16 14:02:01 följande:
    Måste bara säga att du låter sjukt effektiv så som du håller på. Hm...
    Inte ett dugg effektiv. Jag irrar runt helt planlöst med stirrande blick och försöker se till att vi överlever kvällen.

Försöker förgäves planera allt i förväg, typ ladda tvättmaskinen och förbereda maten, men den där mystiden jag önskar att vi hade på kvällarna hinner vi aldrig med. Tycker det mesta av tiden går åt till att agera medlare mellan två trötta pojkar och fixa sånt akut som att slänga bajsblöjor och torka upp matrester innan vi
    a. Får råttor i köket 
    b. 2-åringen äter gammal mat.
  • Angel73

Hinna med??  nej!!
    Men snart snart ska jag hoppa av ekorrehjulet, det är inte värt att irra omkring med konstant dåligt samvete.

• whitestar

Sonen får vara med o laga mat,baka,hänga tvätt,städa tills han blir less o går och leker för sig själv. I gengäld försöker jag hinna leka med honom en liten stund varje dag. Min träning får jag när jag promenerar till förskolan och hämtar hem sonen. På kvällarna väljer jag mellan tv, dator eller böcker när sambon jobbar borta,annars blir det ofta en film vi tittar på tillsammans.Dock jobbar jag inte nu men när jag jobbar heltid så handlar jag på lunchen el. jobbar in lunchen o slutar tidigare så jag kan handla på hemvägen.Blir snabb o enkel husmanskost till middag dom gångerna.Lägger sen ca 1 timma på kök o städ innan jag sätter mig o ser bolibompa eller leker med sonen. Blir dock sämre med träning o plock av leksaker o annat som ligger framme. Ev. bak o pyssel lämnas till helgen!

Och jag duschar/badar sonen max 2 ggr i veckan,en av gångerna blir på helgen.Men under sommaren kan det bli oftare beroende på hur varmt det är ute 

Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..