• lina svensson

gratis bröstlyft?

har nu fått mod till att skriva en rad. detta är väldigt känsligt för mig men efter att ha fått två barn så ser mina bröst hemska ut. hängiga och fruktansvärt fula. bristningar och jag får tejpa upp dom för att inte få eksem. kan man få ett gratis lyft at landstinget? eller liknande? har tyvärr inte råd att bekosta det själv då man har två barn, hus m.m är det någon som vet hur man går till väga? kan man få igenom det? snälla hjälp jag mår väldigt dåligt utav detta.

• Svar på tråden gratis bröstlyft?
  • Anonym (pos)

Gå någon kurs och arbeta upp din självkänsla! Det är helt naturligt att en kvinnas bröst hänger. Det finns bra bh-butiker i Stockholm där du kan hitta bra bh:ar för alla typer av bröst. Tycker absolut inte att mina pengar ska gå till bröstoperationer av estetiska skäl, de pengarna behövs på annat håll.

• Anonym (hm)
    Anonym (pos) skrev 2010-04-18 10:15:56 följande:
    Gå någon kurs och arbeta upp din självkänsla! Det är helt naturligt att en kvinnas bröst hänger. Det finns bra bh-butiker i Stockholm där du kan hitta bra bh:ar för alla typer av bröst. Tycker absolut inte att mina pengar ska gå till bröstoperationer av estetiska skäl, de pengarna behövs på annat håll.
    men hallå! ts får ju faktiskt medicinska problem!
    då är det en helt annan sakfråga tycker jag!!

ts, ring din familjeläkare och hör efter..
    jag vet att man kan få bukplastik om man får medicinska problem för att huden hänger så pass (dvs man får svamp,eksem osv osv)..
  • Menhir

Tror tyvärr det är väldigt svårt.

Hade en kollega som fick bröstförminskning beviljat av landstinget pga svår ryggvärk etc (som tvingade henne till sjukskrivning emellanåt) men efter att ha väntat i flera år utan att komma nämnvärt längre fram i kön tog hon ett lån och bekostade det själv. Efter blev hon symtomfri i ryggen.

Så "enbart" att brösten är fula eller ger eksem tror jag kan bli mycket svårt att få bekostat med allmänna medel.

Gå till en bra underklädesaffär och beskriv problemen, de kan hjälpa till med en bra BH som i vilket fall minskar besvären.

• Anonym

Jag har ont i huvudet nästan jämt. Tror verkligen att det är på grund av att mina bröst är så stora och tunga. Har fått hjälp av en bh-specialtist att välja rätt bh men det hjälper ändå inte. Ska man bara få skylla sig själv då att man skaffade barn så att bröstan blev så här? Får man verkligen inte hjälp av samhället?

• Anonym

Beställ tid hos en läkare och berätta om dina problem! Så får du se vad dom gör för bedömning

• Anonym (häng)

Ja, man kan få ett bröstlyft betalt av landstinget, men det är svårt att få och beror på var i landet man bor.

Jag har fått det godkänt men jag har gjort en gastric bypass och gått ned ca 50 kilo.
    Jag får både bukplastik och bröstlyft betalt av landstinget.

I mitt landsting är det en privat klinik som gör landstingsoperationerna och man kontaktar dem direkt.
    I andra landsting går man genom vårdcentralen, du får ta reda på vad som gäller i just ditt landsting.
    Googla!

• lina svensson

tack alla för era svar. med bh på är det ju inga problem men jag mår verkligen psykiskt dåligt av det. total vägrar att gå i bikini.. det ända som skulle hjälpa mig är ett bröstlyft men jag ska ringa min läkare :)

• Anonym

Nä, det hoppas jag verkligen inte man får. Varför skulle skattepengarna gå för att du inte trivs med dina bröst. Arbeta upp din självkänsla och sluta belasta samhället.

• Anonym (suck)

Jag tror att du kan få det beviljat, börja på VC så får du veta.

Självkänsla är nog bra, tur att ni är så förbannat perfekta då?

Då behöver vi inte hjälpa rökare(skyll sig självt), överviktiga (banta slöhög), ofrivilligt barnlösa (barn är inte allt, sök psykologhjälp) osv osv...

Vården är väl till för alla, lyxproblem för dig, psykoligiskt superviktigt för en annan. Alla är inte lika eller fungerat på samma vis.

Svar på tråden gratis bröstlyft?