• lina svensson

gratis bröstlyft?

har nu fått mod till att skriva en rad. detta är väldigt känsligt för mig men efter att ha fått två barn så ser mina bröst hemska ut. hängiga och fruktansvärt fula. bristningar och jag får tejpa upp dom för att inte få eksem. kan man få ett gratis lyft at landstinget? eller liknande? har tyvärr inte råd att bekosta det själv då man har två barn, hus m.m är det någon som vet hur man går till väga? kan man få igenom det? snälla hjälp jag mår väldigt dåligt utav detta.

• Svar på tråden gratis bröstlyft?
  • Anonym (pos)
    Greger skrev 2010-04-19 00:58:57 följande:
    Självklart kan man få detta bekostat av landstinget om man får medicinska problem så som ryggsmärtor, spänningar och nackont osv. Ring din vårdcentral och fråga dig fram. Jag vet dock att de brukar ha en del krav på BMI osv. Att folk är så negativa till detta känns befängt. Förmodligen har dessa personer bröst som de är nöjda med. Men för stor byst kan ju vara en riktig åkomma. Det vore ju som om man skulle få betala för vilken operation som helst (som inte görs av kosmetisk anledning förstås)
    Nu hade ju inte TS något av dessa besvär.
  • Greger
    Anonym (pos) skrev 2010-04-19 01:03:01 följande:
    Nu hade ju inte TS något av dessa besvär.
    Hon skriver att hon får eksem för att de hänger så mycket och måste "tejpa" upp dem. Det tycker jag känns ganska onormalt!
    gundel.blogg.se -Ur löjlig synvinkel.
  • Anonym

Mycket små möjligheter. Det finns vissa möjligheter till offentligt finansierad kirurgi pga psykisk problematik vid utseendeavvikelser men vad du beskriver är ju inte en sådan avvikelse utan en helt normal, om än mindre kul, variant.

I den mån det är någon tröst, hängiga bröst med bristmärken har jag haft sedan tonåren, och jag var 35+ när jag fick första barnet. Jag hade F-kupa när jag var smalare, nu större. Själv har jag avstått från kirurgi då jag inte har sådana komplex eller medicinska problem att jag är beredd att utsätta mig för riskerna. Ett lyft utan förminskning har jag fått beskrivet som meningslöst då hänget snabbt kommer tillbaka så fort man går utan bh lite. Inget de slänger ut pengar på i offentlig sjukvård i alla fall. (Och ska jag ändå ha bh på hela tiden för att behålla resultatet kan de lika gärna hänga känns det som. ) Förminskning hindrar oftast framtida amning vilket jag inte ville riskera innan och nu med småbarn är jag inte beredd att ta de risker, om än ovanliga, en förminskning för med sig.

Eksem finns ingen anledning att ha däremot. Jag får det inte och har J-kupa hängande vid naveln utan bh. Varför tejpar du? Har du ingen bh?

• Anonym (suck)

Igen då, ska människor acceptera sig som de är så ska fan inte barnlöshet bekostas av mina skattepengar heller. Fixa lite självkänsla och inse att att det går att leva utan barn, sök psykologhjälp annars.

All onödig vård ska bort, jag hade inga problem att få barn, varför ska jag finasiera andras.

Hoppas någon ser hur dumt resonemanget är...

• Dr Mupp

Använd en bra Bh så behöver du inte tejpa. Jag har hängiga F-kupor och inte behöver jag tejpa. Jag tar på mig en snusktig dyr BH och gillar läget. Kroppen förändras när man skaffar barn.

Och jag skulle aldrig visa mig i bikibni ute, inte heller baddräkt. Men jag kanske ska kräva fettsugning och bukplastik.

• Anonym (jagdå)

Jag har fött fyra barn och min mage hänger idag så jag har som ett veck... Nog skulle jag önska att landstinget ville bekosta det, men jag är då helt klar med att jag hellre ser att pengarna läggs där de behövs än på mig...

Jag lider enormt över det och vill inte ens visa mig naken för min man, jag skäms oerhört. Inga byxor, leggings etc sitter snyggt och inte en korsett i världen kan få vecket att försvinna...

Så skulle mitt landsting bekosta en bröstoperation så vill jag då kräva att de betalar min buk.

• Anonym (pos)
    Greger skrev 2010-04-19 01:15:53 följande:
    Hon skriver att hon får eksem för att de hänger så mycket och måste "tejpa" upp dem. Det tycker jag känns ganska onormalt!
    Man behöver inte tejpa brösten om man köper en bra BH. Om jag försöker banka bort mina celluliter, vilket är ett onormalt beteende, ska jag då få gratis borttagning av dem?
    Anonym (suck) skrev 2010-04-19 06:18:47 följande:
    Igen då, ska människor acceptera sig som de är så ska fan inte barnlöshet bekostas av mina skattepengar heller. Fixa lite självkänsla och inse att att det går att leva utan barn, sök psykologhjälp annars. All onödig vård ska bort, jag hade inga problem att få barn, varför ska jag finasiera andras. Hoppas någon ser hur dumt resonemanget är...
    Just barnlöshet i vissa åldrar bekostas av landstinget, så har våra politiker bestämt. Skönhetsfel inom normala gränser får man bekosta själv, vilket bör vara en självklarhet. Annars lär vi få betala 80% i skatt, på grund av människors avsaknad av självkänsla.
  • Anonym (bukoperation)
    Anonym (jagdå) skrev 2010-04-19 06:45:08 följande:
    Jag har fött fyra barn och min mage hänger idag så jag har som ett veck... Nog skulle jag önska att landstinget ville bekosta det, men jag är då helt klar med att jag hellre ser att pengarna läggs där de behövs än på mig...

Jag lider enormt över det och vill inte ens visa mig naken för min man, jag skäms oerhört. Inga byxor, leggings etc sitter snyggt och inte en korsett i världen kan få vecket att försvinna...

Så skulle mitt landsting bekosta en bröstoperation så vill jag då kräva att de betalar min buk.
    då måste jag tillägga att jag fick min godkänd och jag SKITER I ATT SVENSKA FOLKET  BETALAR. JAG jobbar och betalar skatt såjag har rätt till det.

och skäms inte ett dugg attjag både får buk och bröstlyft

TS - takontakt med vårdcentralen du kommer få det via landstinget!
  • Anonym (Jomenvisst)
    Anonym (pos) skrev 2010-04-19 10:36:09 följande:
    Man behöver inte tejpa brösten om man köper en bra BH. Om jag försöker banka bort mina celluliter, vilket är ett onormalt beteende, ska jag då få gratis borttagning av dem?
    Anonym (suck) skrev 2010-04-19 06:18:47 följande:
    Igen då, ska människor acceptera sig som de är så ska fan inte barnlöshet bekostas av mina skattepengar heller. Fixa lite självkänsla och inse att att det går att leva utan barn, sök psykologhjälp annars. All onödig vård ska bort, jag hade inga problem att få barn, varför ska jag finasiera andras. Hoppas någon ser hur dumt resonemanget är...
    Just barnlöshet i vissa åldrar bekostas av landstinget, så har våra politiker bestämt. Skönhetsfel inom normala gränser får man bekosta själv, vilket bör vara en självklarhet. Annars lär vi få betala 80% i skatt, på grund av människors avsaknad av självkänsla.
    Jo, skönhetsfel som också ger fysiska besvär bekostas visst av landstinget. Det har våra politiker också bestämt...
  • Bebislängtan82

Ingen annan här kan svara på det TS men det låter onekligen jobbigt. Ring vårdcentralen så får dom hjälpa dig istället.

Är 2010 vårt år
Svar på tråden gratis bröstlyft?