• lina svensson

gratis bröstlyft?

har nu fått mod till att skriva en rad. detta är väldigt känsligt för mig men efter att ha fått två barn så ser mina bröst hemska ut. hängiga och fruktansvärt fula. bristningar och jag får tejpa upp dom för att inte få eksem. kan man få ett gratis lyft at landstinget? eller liknande? har tyvärr inte råd att bekosta det själv då man har två barn, hus m.m är det någon som vet hur man går till väga? kan man få igenom det? snälla hjälp jag mår väldigt dåligt utav detta.

• Svar på tråden gratis bröstlyft?
  • Anonym

Jag har psykiska besvär och ont i ryggen ibland pga. mina stora tunga hängiga bröst. Jag har 80-dubbel-D eller D, beror på vilket märke. Har fött 2 barn. Jag vill verkligen lyfta upp mina börst samt minska dom en storlek. Jag ringde VC en gång och hon sa att jag skulle boka en tid så dom fick titta eftersom jag hade besvär med rygg och psyke. Men tyvärr vågade jag aldrig boka nån tid... men måste ta tag i det! Jag hoppas kunna få remiss till plastiken på sjukhuset och få detta gjort "gratis". Man kan ju iaf. försöka. Jag HATAR verkligen mina bröst. Har jätte svårt att hitta bra BH och jag blir så arg och ledsen när jag provar BH i butikerna för jag har så mycket överflödig hud att dom väller över BH'n oftast. Kan bara ha en slags modell på BH.. mkt svårt att hitta i min storlek. SUCK säger jag bara!

• Anonym (aaa)

Hejsan!

Jag känner igen mig i ditt inlägg. Själv har jag ammat tre barn och det har blivit ett par storlekar större bröst och mycket häng. Jag har fått godkänt av mitt landsting att opererar mig. De krav som ställs här är att BMI inte är mer än 25, att "hänget" är minst 28 cm mätt från halskota och så att man har ont i rygg, axlar, huvud.

Lycka till

• Anonym (jösses)
    Anonym (suck) skrev 2010-04-18 19:25:50 följande:
    Jag tror att du kan få det beviljat, börja på VC så får du veta.Självkänsla är nog bra, tur att ni är så förbannat perfekta då?Då behöver vi inte hjälpa rökare(skyll sig självt), överviktiga (banta slöhög), ofrivilligt barnlösa (barn är inte allt, sök psykologhjälp) osv osv...Vården är väl till för alla, lyxproblem för dig, psykoligiskt superviktigt för en annan. Alla är inte lika eller fungerat på samma vis.
    Då kan man ju säga att alla ska ha rätt till plastikoperationer för att man mår dåligt psykiskt över sina små bröst sin stora näsa mm.

Bröst blir hängiga oavsett om man har fött barn eller inte. När du blir äldre så börajar vissa kropps delar att hänga bröst rumpa .

TS börja spara så kan du bekosta en operation
  • Anonym

Jag tror inte att man kan få ett bröstlyft för att man har komplex över sina bröst. Om så vore fallet så skulle väl alla kvinnor kunna få skönhetsoperationer betalda av landstinget?

Om man har ryggproblem eller liknande så är det ju inget att snacka om, men att man inte vill gå i bikini är ju något helt annat. Jag går inte heller i bikini, gillar inte mina lår. Är det ok att jag också får en gratis fettsugning?
    Anonym (suck) skrev 2010-04-18 19:25:50 följande:
    Jag tror att du kan få det beviljat, börja på VC så får du veta. Självkänsla är nog bra, tur att ni är så förbannat perfekta då? Då behöver vi inte hjälpa rökare(skyll sig självt), överviktiga (banta slöhög), ofrivilligt barnlösa (barn är inte allt, sök psykologhjälp) osv osv... Vården är väl till för alla, lyxproblem för dig, psykoligiskt superviktigt för en annan. Alla är inte lika eller fungerat på samma vis.
  • Anonym (fixat)

Tyvärr har du fått en del negativa svar, kanske för att du skrev just "gratis bröstlyft" för att en del blir uppretade av sånt.

Jag har gjort bröstförminskning, och självklart kan du få det på patientavgift genom landstinget om du har medicinska problem . Jag hade värk i rygg och nacke, men självklart även andra problem. Psykologiskt tog jag väldigt mycket stryk, vågade inte visa mig på en strand, kläder passade inte, skämdes öht. När jag sökte hjälp hänvisade jag till värken eftersom jag tror det är det fysiska som räknas, och jag fick hjälp. För er som inte har fysiska problem och inte blir beviljade hjälp, finns det låneföretag kopplade till plastikklinikerna om man behöver. Operationen är det bästa jag gjort, och värt allt, så gör den om ni behöver 

• plett
    Anonym skrev 2010-04-18 20:05:15 följande:
    Jag tror inte att man kan få ett bröstlyft för att man har komplex över sina bröst. Om så vore fallet så skulle väl alla kvinnor kunna få skönhetsoperationer betalda av landstinget? Om man har ryggproblem eller liknande så är det ju inget att snacka om, men att man inte vill gå i bikini är ju något helt annat. Jag går inte heller i bikini, gillar inte mina lår. Är det ok att jag också får en gratis fettsugning?
    Jag gillar inte heller minda lår. :(
  • Anonym (pos)
    Anonym (hm) skrev 2010-04-18 10:18:35 följande:
    men hallå! ts får ju faktiskt medicinska problem! då är det en helt annan sakfråga tycker jag!! ts, ring din familjeläkare och hör efter.. jag vet att man kan få bukplastik om man får medicinska problem för att huden hänger så pass (dvs man får svamp,eksem osv osv)..
    Medicinska problem? Det finns utmärkta bh:ar som lyfter upp, så då blir det inga eksem.

Däremot kan tyngd som ger ryggproblem vara en orsak till op, men det är inget som ts skriver att hon drabbats av.
    Anonym skrev 2010-04-18 20:05:15 följande:
    Jag tror inte att man kan få ett bröstlyft för att man har komplex över sina bröst. Om så vore fallet så skulle väl alla kvinnor kunna få skönhetsoperationer betalda av landstinget? Om man har ryggproblem eller liknande så är det ju inget att snacka om, men att man inte vill gå i bikini är ju något helt annat. Jag går inte heller i bikini, gillar inte mina lår. Är det ok att jag också får en gratis fettsugning?
    Ja precis! Jag har komplex över mitt gäddhäng, min rumpa, mina skarpa rynkor i ansiktet och törs snart inte visa mig ute överhuvudtaget. Antingen får jag acceptera att tiden ger avtryck på kroppen, trimma kroppen, eller bekosta operationer själv helt enkelt.
  • Anonym (pos)
    Anonym skrev 2010-04-18 19:12:34 följande:
    Nä, det hoppas jag verkligen inte man får. Varför skulle skattepengarna gå för att du inte trivs med dina bröst. Arbeta upp din självkänsla och sluta belasta samhället.
    Ja det är sorgligt om sådant beviljas.
  • Kiwi86

Landstinget har regler att gå efter vem som ska få brostoperationer betalda och inte. man måste ha en viss storlek på brösten, man får inte ha ett BMI över 25, man måste ha bevisligen fysiska besvär osv.

Jag vet detta då jag gått igenom detta pga min stora byst. Jag är beviljad operation,men tänker avvakta och vänta med att operera mig tills efter jag fött barn!

Man kontaktar sin läkare först och främst.

• Greger
    Självklart kan man få detta bekostat av landstinget om man får medicinska problem så som ryggsmärtor, spänningar och nackont osv.
    Ring din vårdcentral och fråga dig fram. Jag vet dock att de brukar ha en del krav på BMI osv.

Att folk är så negativa till detta känns befängt. Förmodligen har dessa personer bröst som de är nöjda med. Men för stor byst kan ju vara en riktig åkomma. Det vore ju som om man skulle få betala för vilken operation som helst (som inte görs av kosmetisk anledning förstås)
    gundel.blogg.se -Ur löjlig synvinkel.
Svar på tråden gratis bröstlyft?