• miinus

Abort - jehovas vittnen vs kristendomen

Hej!
    Jag har funderingar på det här med abort. Är det okej att göra abort om man är kristen eller vittne? Tycker båda religionerna samma eller finns det skillnader? Varför är det okej/inte okej? Kan det vara okej ibland och ibland inte? Om abort ionte är okej, hur "straffas" den som gör abort?

Hade varit jätteroligt om det finns några vittnen, kristna eller bara allmänt kunniga i ämnet som vill svara=)

• Svar på tråden Abort - jehovas vittnen vs kristendomen
  • Bubbis10
    miinus skrev 2010-04-20 21:10:03 följande:
    Hej! Jag har funderingar på det här med abort. Är det okej att göra abort om man är kristen eller vittne? Tycker båda religionerna samma eller finns det skillnader? Varför är det okej/inte okej? Kan det vara okej ibland och ibland inte? Om abort ionte är okej, hur "straffas" den som gör abort?Hade varit jätteroligt om det finns några vittnen, kristna eller bara allmänt kunniga i ämnet som vill svara=)
    mja jag kan ju bara svara utifrån mig själv, jag är troende kristen å helt emot abort. Då jag anser att varje barn är en gudagåva...
  • McIris

Jehovas vittnen tror väl på Jesus eller? Är inte dom kristna ?

• Eled

Hmm lustigt att det fladdrade till på min skärm FL försvann och jag fick klicka igen på forum då var den här tråden högst upp. Iaf så är jag ett vittne och svar på din fråga är följande.

Bibeln ser att livet börjar redan som embryo. Alltså väljer du att ta en tablett som avslutar livet i din mage så är det lika illa som att ge din nyfödda baby en tablett som avslutar livet för den.

Straff tycker jag är en svår fråga eftersom Gud vill förlåta alla som ångrar sig. Han nämner inget straff för att begå en sådan handling. Det finns folk som har mördat gjort abort och andra hemskheter som är vittnen men de ångrar sig. De har slutat med det och lever inte det livet längre. Fortsätter du att göra abort efter abort som ett vittne så kan man tyvärr inte vara medlem längre. Man följer nämligen inte bibeln. Det är ett vilkor att vara ett vittne.

Jag vill ge dig ett skriftställe (som jag gärna föreslår att du själv kollar upp om det stämmer). Det är psalm 139:16

Där David säger att dina ögon (GUds) såg mig när jag var ett embryo, i din bok var alla dessa dagar uppskrivna, med avseeende på de dagar  då de formades, och ännu inte fanns en enda av de.

Det finns ett till där en man slog ihjäl en gravid kvinna och han blev straffad så med andra ord så är embryon ofödda barn också viktiga för Gud. Tyvärr minns jag inte riktigt vart det står om det men jag ska försöka forska i den saken. Så ser vi också det. Vi ser det som honom.

Vill inte att du ska tro att Gud är grym då han alltid förlåter. Alltin är ändå mellan varje enskild individ och Gud. Han kan se in i våra hjärtan och förstå oss.
    Vi ser oss som kristna, för oss är det viktigt att följa bibeln eftersom vi tror att gud har skrivit den. (2 tim 3:16)

Jag undrar varför du undrar?

• Lillsnufflan

Det går nog inte att svara generellt på hur kristna ställer sig till abort. En del riktigt extrema anser ju att det är fel att t.o.m. använda preventivmedel då sex är till för att avla barn (även om jag misstänker att även dessa människor fortsätter ha sex efter klimakteriet{#lang_emotions_smile}). Andra anser att abort av mediciska skäl är acceptabelt men annars inte medan ytterligare andra anser att abort kan försvaras även av sociala skäl. Det finns nog lika många åsikter inom kristendomen som inom resten av samhället.

• miinus
    Pregga skrev 2010-04-20 21:27:56 följande:
    mja jag kan ju bara svara utifrån mig själv, jag är troende kristen å helt emot abort. Då jag anser att varje barn är en gudagåva...
    Vet du vad som står i bibeln angående abort? Säger bibeln att det inte är okej att göra abort?
  • miinus
    McIris skrev 2010-04-20 21:30:14 följande:
    Jehovas vittnen tror väl på Jesus eller? Är inte dom kristna ?
    ah, dom kanske kallar sig kristna med? haha, jag vet inte:)
  • miinus
    Eled skrev 2010-04-20 21:30:28 följande:
    Hmm lustigt att det fladdrade till på min skärm FL försvann och jag fick klicka igen på forum då var den här tråden högst upp. Iaf så är jag ett vittne och svar på din fråga är följande. Bibeln ser att livet börjar redan som embryo. Alltså väljer du att ta en tablett som avslutar livet i din mage så är det lika illa som att ge din nyfödda baby en tablett som avslutar livet för den. Straff tycker jag är en svår fråga eftersom Gud vill förlåta alla som ångrar sig. Han nämner inget straff för att begå en sådan handling. Det finns folk som har mördat gjort abort och andra hemskheter som är vittnen men de ångrar sig. De har slutat med det och lever inte det livet längre. Fortsätter du att göra abort efter abort som ett vittne så kan man tyvärr inte vara medlem längre. Man följer nämligen inte bibeln. Det är ett vilkor att vara ett vittne. Jag vill ge dig ett skriftställe (som jag gärna föreslår att du själv kollar upp om det stämmer). Det är psalm 139:16 Där David säger att dina ögon (GUds) såg mig när jag var ett embryo, i din bok var alla dessa dagar uppskrivna, med avseeende på de dagar  då de formades, och ännu inte fanns en enda av de. Det finns ett till där en man slog ihjäl en gravid kvinna och han blev straffad så med andra ord så är embryon ofödda barn också viktiga för Gud. Tyvärr minns jag inte riktigt vart det står om det men jag ska försöka forska i den saken. Så ser vi också det. Vi ser det som honom. Vill inte att du ska tro att Gud är grym då han alltid förlåter. Alltin är ändå mellan varje enskild individ och Gud. Han kan se in i våra hjärtan och förstå oss. Vi ser oss som kristna, för oss är det viktigt att följa bibeln eftersom vi tror att gud har skrivit den. (2 tim 3:16) Jag undrar varför du undrar?
    Tack för ett mycket bra svar! Anledningen till att jag frågar är för att jag så småningom ska få göra ett arbete i skolan där jag ska jämföra två olika religioner i ett ämne, tex abort. Jag har nu börjat spåna lite i vad jag ska välja och undersöker lite olika inriktningar helt enkelt=)

får man lov att använda preventivmedel som vittne? Säger bibeln någonting om det? Får man lov att göra abort om det ksulle visa sig vara något fel på fostret?
  • miinus
    Lillsnufflan skrev 2010-04-20 21:32:54 följande:
    Det går nog inte att svara generellt på hur kristna ställer sig till abort. En del riktigt extrema anser ju att det är fel att t.o.m. använda preventivmedel då sex är till för att avla barn (även om jag misstänker att även dessa människor fortsätter ha sex efter klimakteriet). Andra anser att abort av mediciska skäl är acceptabelt men annars inte medan ytterligare andra anser att abort kan försvaras även av sociala skäl. Det finns nog lika många åsikter inom kristendomen som inom resten av samhället.
    jo, jag förstår att det är olika från person till person. Men vad säger bibeln(kristendomens) om abort? Står det något specifikt om detta i bibeln?
  • Eled

Man får använda preventivmedel. Alltså det är efter livet har börjat som det inte är ok.

Ang abort för ett utvecklingsstört barn så det barnet  lika viktigt för Gud som ett friskt barn. Eftersom vi en dag tror att Gud ska göra de friska. 

Var inte rädd för att ringa fråga ngn på rikets sal. Bäst är väl kvällstid att nå ngn.

Lycka till.

• Bubbis10
    miinus skrev 2010-04-20 21:44:18 följande:
    Vet du vad som står i bibeln angående abort? Säger bibeln att det inte är okej att göra abort?
    jag sa inget om det, jag sa MIN åsikt!
Svar på tråden Abort - jehovas vittnen vs kristendomen