• miinus

Abort - jehovas vittnen vs kristendomen

Hej!
    Jag har funderingar på det här med abort. Är det okej att göra abort om man är kristen eller vittne? Tycker båda religionerna samma eller finns det skillnader? Varför är det okej/inte okej? Kan det vara okej ibland och ibland inte? Om abort ionte är okej, hur "straffas" den som gör abort?

Hade varit jätteroligt om det finns några vittnen, kristna eller bara allmänt kunniga i ämnet som vill svara=)

• Svar på tråden Abort - jehovas vittnen vs kristendomen
  • Eled

Självklart. Spelar ingen roll om du har fördomar, jag svarar gärna. Dock tycker jag det är tråkigt och omotivernade att svara när man har bestämt sig för att så är det, oavsett om  jag som vittne säger att det är inte fallet. t ex att vi är en sekt.

Personligen anser jag att vi följer det som står i bibeln. (Ingen är dock perfekt och alla kan göra fel)

JAg tycker du själv ska forska i saken för jag gillar egentligen inte att lägga ord i folks mun. Alltså skillnaden på vittnena och andra kristna religioner.

• Bubbis10
    miinus skrev 2010-04-20 22:05:42 följande:
    Jo, det vet jag. Men jag frågade dig eftersom du är troende kristen om du vet vad som står angående abort i bibeln Har din tro påverkat dig i vad du tycker om abort tror du?
    jag är troende kristen men kan säja helt ärligt att jag inte kan hela bibeln utantill..Då det e en TJOCK bok, sen så handlar inte kristendomen för mig att leva efter en bok utan att försöka leva som en god människa.
    Men jag tror knappast ngn religon är för abort iallafall. det är inte upp till människan själv att avgöra vad som får leva eller inte. det gäller även oss själva.
    Samma sak med spådomar, som tarot kort mm. jag har själv spått sen jag va 14 år gammal, men insåg att det var ngt som inte jag hade rätt till, det är bara för gud att veta vår framtid. ja min tro har nog påverkat min syn på abort, sen tycker jag rent moraliskt då att vill man inte ha barn så finns det skydd för att slippa...
    jag själv skulle aldrig göra abort. det är ett liv, även om det e ett litet sådant.
    ett hjärta pickar i v6-7....å då tar folk bort det...för mig obegripligt
  • Eled
    Mrs Charles skrev 2010-04-20 22:23:27 följande:
    Då kanske inte alla församlingar använder den men det finns en egen översättning för Jehovas vittnen. Källa på att JV är en erkänd religion? Oavsett om det stämmer eller inte så finns det många drag i JV som karaktäriserar en sekt, vare sig du vill det eller inte.
    Ok då skulle jag vilja se den och ha ett exempel på en församling som använder en egen bibel. Jag har varit London New York Nya Zeeland ja många olika församlingars möten och aldrig sett en annan bibel användas.

Som sagt många enskilda individer väljer att se oss om en sekt. Det är ditt val och jag respekterar det. Hoppas att du kan respektera att staten godkänt oss som religion och att det finns människor som ser det så också.
  • McIris
    Mrs Charles skrev 2010-04-20 22:04:02 följande:
    Jehovas tror inte på treenigheten, de har en egen översättning av bibeln och som skiljer sig en del från bibeln. Sedan är det mycket som inte överrensstämmer med kristendomens tro så nej, de kan inte kallas kristna. Jehovas vittnen är en sekt som grenar sig från kristendomen dock.
    Att vara kristen betyder att man tror att Jesus är Kristus, alltså Guds son. Det gör även Jehovas.
  • Bubbis10
    McIris skrev 2010-04-20 22:27:31 följande:
    Att vara kristen betyder att man tror att Jesus är Kristus, alltså Guds son. Det gör även Jehovas.
    nej, jehovas erkänner INTE jesus som guds son, men det gör kristna.

ska tillägga det med att som kristen så ska man inte heller döma andra, utan det e upp till gud. inte oss människor....för som sagt, den som är utan synd ska kasta den första stenen, så även om jag är emot abort, så kan jag inte sätta mig till doms över ngn annan även om det ibland e svårt...
  • Mrs Charles
    Eled skrev 2010-04-20 22:14:24 följande:
    Här har du en länk till bibeln från våran hemsida. t o m hela. Vi har översatt den och moderniserat den. Svenska kyrkan t ex dock har ändrat från grundskrifterna och tagit bort Guds namn. Det har vi t ex lagt dit igen.www.watchtower.org/z/bibeln/index.htm
    Då är de ju inte samma, du säger ju själv att ni "moderniserat" den, ändrat men med ett finare ord.

Sedan så vänder (i många fall) JV ryggen till de som väljer att gå ur församlingen då man inte ska umgås med "otrogna" vilket bara är ett sekteristiskt drag. Eller stämmer inte det, menar du?
  • Mrs Charles
    Pregga skrev 2010-04-20 22:32:59 följande:
    nej, jehovas erkänner INTE jesus som guds son, men det gör kristna.ska tillägga det med att som kristen så ska man inte heller döma andra, utan det e upp till gud. inte oss människor....för som sagt, den som är utan synd ska kasta den första stenen, så även om jag är emot abort, så kan jag inte sätta mig till doms över ngn annan även om det ibland e svårt...
    Word.
  • Eled
    Pregga skrev 2010-04-20 22:32:59 följande:
    nej, jehovas erkänner INTE jesus som guds son, men det gör kristna.ska tillägga det med att som kristen så ska man inte heller döma andra, utan det e upp till gud. inte oss människor....för som sagt, den som är utan synd ska kasta den första stenen, så även om jag är emot abort, så kan jag inte sätta mig till doms över ngn annan även om det ibland e svårt...
    Jo vi erkänner kristus som Gus son.  Länkar återigen till våran hemsida :

http://www.watchtower.org/z/20060215/article_01.htm
  • Bubbis10
    Mrs Charles skrev 2010-04-20 22:33:59 följande:
    Då är de ju inte samma, du säger ju själv att ni "moderniserat" den, ändrat men med ett finare ord.Sedan så vänder (i många fall) JV ryggen till de som väljer att gå ur församlingen då man inte ska umgås med "otrogna" vilket bara är ett sekteristiskt drag. Eller stämmer inte det, menar du?
    det stämmer mkt bra, det är allmänt kännt att JV vänder ryggen till dom som lämnar, tom deras egen fam. sen betalar varje vittne 10% av sin lön, eller om det va 20 % till församlingen, en viss % av pengarna fr affären Rusta går åxå till JV.
    Dom som inte har råd att betala dessa % får gå å knacka dörr å sprida budskapet.
    Jv är helt klart för mig en sekt, som styrs av pengar.
  • Bubbis10
    Mrs Charles skrev 2010-04-20 22:35:30 följande:
    Word.
    hahaha tack :)
Svar på tråden Abort - jehovas vittnen vs kristendomen