• miinus

Abort - jehovas vittnen vs kristendomen

Hej!
    Jag har funderingar på det här med abort. Är det okej att göra abort om man är kristen eller vittne? Tycker båda religionerna samma eller finns det skillnader? Varför är det okej/inte okej? Kan det vara okej ibland och ibland inte? Om abort ionte är okej, hur "straffas" den som gör abort?

Hade varit jätteroligt om det finns några vittnen, kristna eller bara allmänt kunniga i ämnet som vill svara=)

• Svar på tråden Abort - jehovas vittnen vs kristendomen
  • felisa
    Mrs Charles skrev 2010-04-20 23:00:11 följande:
    Jo jag är kristen men jag ser inte som att Jesus ÄR Gud utan att Jesus är SONEN som Gud skapat och gett en del av sin kraft /ande till för att uträtta det han ska på jorden. Jag tycker det är mycket i bibeln som inte pekar på att Jesus ÄR Gud men jag älskar Jesus och förnekar honom absolut inte! Han är Sonen helt enkelt men med Guds kraft.
    Att vara kristen innebär att man bekänner att Jesus Kristus ÄR Gud. Kanske hört talas om treenigheten?

Har tyvärr inte så mycket tid som jag skulle önska just nu, ger några länkar istället..

http://bibelfokus.se/Jesus_sann_Gud

http://erevna.nu/?p=625

Har även mer på lager om detta viktiga ämne, så det är bara att inboxa om någon är intresserad.
  • Mrs Charles
    felisa skrev 2010-04-21 08:17:09 följande:
    Att vara kristen innebär att man bekänner att Jesus Kristus ÄR Gud. Kanske hört talas om treenigheten? Har tyvärr inte så mycket tid som jag skulle önska just nu, ger några länkar istället.. bibelfokus.se/Jesus_sann_Gud erevna.nu/ Har även mer på lager om detta viktiga ämne, så det är bara att inboxa om någon är intresserad.
    Jag tror att Jesus är en del av Gud.
  • Matillin
    Pregga skrev 2010-04-20 22:37:44 följande:
    det stämmer mkt bra, det är allmänt kännt att JV vänder ryggen till dom som lämnar, tom deras egen fam. sen betalar varje vittne 10% av sin lön, eller om det va 20 % till församlingen, en viss % av pengarna fr affären Rusta går åxå till JV.Dom som inte har råd att betala dessa % får gå å knacka dörr å sprida budskapet.Jv är helt klart för mig en sekt, som styrs av pengar.
    Vilket skitsnack!
  • Matillin
    Matillin skrev 2010-04-21 09:08:02 följande:
    Vilket skitsnack!
    Klickade iväg för fort
    Jv betalar inte 10% av sin lön till organisationen.
    Pengar man ger gör man frivilligt och anonymt.
    Det finns inget vång att ge pengar överhuvud taget men man bör ju givetvis bidra till att få in pengar till hyra för lokaler och annat som man vistas i.
    Och det där med Rusta? Vad har du fått det ifrån, drivs den av vittnen menar du?
    Och det stämmer heller inte att man knackar dörr för att få in pengar?
    Man anser att precis alla i församlingen ska gå i tjänsten eftersom det är att efterlikna jesus som gick runt och predikade för människor.
    Och ingen får pengar eller är tvingad att göra så.
    Organisationen drivs verkligen inte av pengar.

Sen stämmer det du skriver om uteslutningar.
  • Matillin
    Mrs Charles skrev 2010-04-20 22:56:37 följande:
    Nä alltså jag vill veta på riktigt, för jag hade också uppfattningen om att ni inte tror att Jesus är Guds son och då förstår jag ju varför men nu vet jag ärligt talat inte anledningen till det så du får gärna berätta det för mig om du har lust.
    Jv tror att jesus är gud son, och att gud skickade sin son till jorden.
    Dom tror inte att gud skickade sig själv till jorden.
    Dom tror på gud jesus och den heliga anden med som separata ting inte som samma sak.
    Det var någon gång på 300-talet som det bestämdes av dom kristna på den tiden att jesus var gud alltså då som treenigheten "bildades"
    Det var stor osämja för dess men efteråt så ansågs alla som inte trodde på treenigheten för ickekristna.
    Jesus kristi kyrka eller mormonerna som också anses vara en kristen grupp tror även dom att jesus var guds son och tror alltså inte på treenigheten som härstammar från hedniska egyptiska läror från början.
    Om man läser bibeln så förstår jag helt klart varför man tror att jesus var guds son och inte gud själv.
  • Lillsnufflan
    miinus skrev 2010-04-20 21:50:46 följande:
    jo, jag förstår att det är olika från person till person. Men vad säger bibeln(kristendomens) om abort? Står det något specifikt om detta i bibeln?
    Jag kan ju se att Eled tycker att det går att hitta stöd i Bibeln för att det är fel med abort. Jag är ingen Bibelsexpert även om jag läst den ett par gånger i sin helhet. Annars har jag mest studerat enstaka partier noggrannare, så det finns risk att jag missat något.

Vad som står helt klart är att man enligt Bibeln inte ska döda människor. (Det 5:e budordodet anger ju t.ex. detta). Vad man är oense om, och som inte klart anges i Bibeln, är när livet börjar. En del menar att livet startar i befruktningsögonblicket. Man kan då inte använda preventivmedel som hindrar ägget från att fastna i livmodern (p-piller t.ex.) medan sådana som hindrar spermierna från att nå ägget går bra (kondom t.ex.).

Andra menar att det mänskliga livet uppstår senare, t.ex. att det har med medvetadet att göra. (Kristendomen innebär ju inget allmänt förbud mot dödande, djuroffer till Guds ära förekommer ju flitigt i Bibeln t.ex., och även människor tycks vara OK att döda under vissa omständigheter, i krig eller under annat hot mot oss själva eller vår familj, synen växlar dock i olika delar av Bibeln). Har man en sådan syn går det att försvara ju att på kristen grund försvara abort.

Svenska kyrkans officiella ståndpunkt är att man inte har någon. Man anser att det inte går att finna stöd i Bibeln för någon ståndpunkt och man lämnar det därför upp till var och en. Här finns t.ex. en länk där en präst svarar på en fråga om abort: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=69704 Om du surfar runt på Svenska kyrkans hemsida kan du hitta mer information.

Katolska kyrkan däremot anser att livet börjar med befruktningen. Därför är abort inte förenligt med katolsk tro. Undantaget är om allvarlig risk för kvinnans liv föreligger om graviditeten fullföljs. Det är då försvarbart med abort även om det innebär att man tar ett liv eftersom man gör det gör att rädda ett annat liv. En katolsk präst utvecklar det här: http://www.fragaprasten.nu/html/multi_fraga6.htm

Jag skulle tro att detta är de vanligaste åsikterna (lite generellt, i verkligheten är det väl en glidande skala, hur allvarligt måste hotet mot moderns hälsa vara för att abort ska vara motiverat t.ex.?).

Sedan finns ju mer extrema åsikter. En del kristna anser att vi som människor överhuvudtaget inte ska lägga oss i frågan om liv och död utan lämna det till Gud. En grekisk ortodox man jag läste filosofi med menade t.ex. att abort aldrig var befogat ens om man med mycket stor säkerhet visste att verken barn eller mor skulle överleva utan en abort (jag är dock inte insatt i hur grekisk ortodoxa kyrkan i allmänhet ser på abort, jag kan tänka mig att denne man var ganska extrem i sin åsikt). Många laestadianer avstår helt från preventivmedel av samma orsak (däremot brukar de inte vara emot abort av medicinska skäl eftersom man som kristen enligt dem bör rädda ett mänskligt liv om man kan). Även katolska kyrkan menar att man inte bör använda preventivmedel, även om kyrkans medlemmar ändå gör det i stor utsträckning.

Att klargöra hur kristna ser på abort är mycket vanskligt eftersom det är en stor religion med många medlemar och många olika åsikter.

Vad gäller "straff" för abort så skiljer det sig såklart också. Gemensamt för alla kristna är ju dock att man tror på förlåtelsen. Begår man en synd och ångrar den sp blir man förlåten och straffas inte heller för den. Vad som händer om man inte ångrar sina synder är man starkt oense om inom olika riktningar av kristendomen. Inom katolska kyrkan menar man att vi innan vi kan förenas med Gud efter döden måste genomgå en rening i skärselden. Vi renas där från de sista resterna av skuld och det gäller alltså även de som levt rättroget och sedan kommer att vistas i himmelen. De som levt syndigt och inte ångrat sina synder och därigenom fått förlåtelse för dessa hamnar i helvetet. Detta är inget direkt straff Gud har skapat utan är ett tillstånd av misär för de som inte under livstiden fått syndernas förlåtelse och därigenom blivit rena nog att komma till Gud i himmelen. Denna syn revideras av reformatorerna och Svenska kyrkan t.ex. tror inte på vare sig skärseld eller helvete. Man menar att Jesus dog för våra skulder och därför finns inget helvete, vi är alla i viss mån rena genom Jesus Kristus. Men det finns massor av åsiktsskillnader i dessa frågor också. Man skulle kunna skriva många spaltmeter om detta.
  • Bubbis10
    Matillin skrev 2010-04-21 09:08:02 följande:
    Vilket skitsnack!
    Du får tro vad du vill, tycker du ska ta reda på fakta innan du angriper folk.
  • Eled

Vad härligt att så många vet allt om oss vittnen! Konstigt nog är inte ens hälften sant. (Och alla dessa som vet är inte ens med??!!)

Inser att ni kanske inte alls behöver mig. ;)

Jv  organisationen är helt frivillig. Den byggs bara upp på frivilliga bidrag. Ingen får betalt heller.
    Det där med Rusta har jag också hört ngn gång och det är verkligen en skröna. Tänk vad folk  kan få ihop historier.

Iaf nu har jag ju lovat mrs charles att svara på varför vi inte firar jul och påsk.

JUL:

Läs Lukas 2:8-11 Där står det att herdarna var ute och höll vakt omsin hjord. I Jerusalem om natten är det kallt och kan t o m snöa med andra ord har herdarna tagit in sina får vid den tid punkten. Alltså föddes han då? (I dec)

Jeus var vid påsken 33.5 år när han dog. Om man räknar tillbaka ett halvår från påsken så kommer man till oktober. Inte december. Anledningen till att man valt 25 december är att mithradyrkarna firade den oövervinnliga solens födelsedag (Oftast vänder solen då och det går mot ljusare tider)

Saturnalierna firade en högtid kring december. För de var det viktigt att ge varandra presenter.   (http://sv.wikipedia.org/wiki/Saturnalia)  Alla dessa människor ville man skulle bli kristna för att gör en lång historia kort så sa Romarna om ni får fira era högtider då så kan vi säga att Jesus var född då. (

Historia
    [redigera] Tidigt ursprung [redigera] Den persiska guden Mitras födelsedag [redigera]

I antikens Persien dyrkades solguden Mitra vid sidan om högguden Ahura Mazda. Genom kulturella kontakter spreds Mitradyrkan till Romarriket där gudsgestalten fick namnet Mithras. I dagens Iran firas Mitras födelsedag den 21 december i samband med den iranska midvinterfesten Shab-e Yalda. I samband med kristendomens spridning i Rom kan persiska traditioner ha influerat tidsbestämmelsen för firandet av Jesus födelse.

Saturnaliefesten [redigera]

I Rom under antiken firades i december en fest till guden Saturnus ära, Saturnaliefesten (lat. Saturnalia).[3] Då bytte slavar och herrar roller, man gav varandra presenter[3] och en uppsluppen stämning rådde.

Sol Invictus [redigera]
    Kristus som Sol Invictus.

Sol Invictus, latin "Den obesegrade solen", var en romersk religion, tillägnad solguden Elagabalus Sol Invictus (jämför gudomen Baal). Romarna höll en festival den 25 december som de kallade Dies Natalis Solis Invicti, "den obesegrade solens födelsedag". På 300-talet byttes högtiden ut mot firandet av Jesu födelse och blev således en kristen högtid, julen.

Infon är hämtad härifrån http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul)

Som du kanske förstår så är Jesus inte född på julen och han har inte heller gett oss befallningen att fira hans födelsedag. Det handlar också om att man blandar in andra religioner i sin egen religion och det är något vi tar avstånd från. (2 tim 3:5 )

Vi firar Åminnelsen av Jesus död. Det är en befalnning av Jesus. Lukas 22:19
    Samma sak med påsken kan man nästan säga det handlar om att man blandar in andra religioner.
    Historia [redigera]

Våren är tiden för återfödelse. Detta firas i de flesta kulturer genom diverse fruktbarhetsritualer. Ägg symboliserar just återfödelse och fruktbarhet. Som sådan symbol har ägget använts i mer än 3000 år i Persien.[källa behövs] I det traditionellt kristna Europa, finns också en annan förklaring till äggätandet vid påsk. Eftersom påsken markerar slutet på fastan och lanthöns börjar värpa vid denna tid och fortsätter värpa även när människor fastar, så finns det ovanligt mycket ägg över vid denna högtid.

Att måla ägg har blivit en stor konstform i Ukraina och delar av Central- och Östeuropa. Traditionen härstammar från en gammal kristen sed.[1] Det var vanligt att man gav bort ägg, ibland dekorerade eller med små inskrifter. Traditionen att skänka ägg lever kvar, men idag handlar det främst om godisfyllda pappägg. I vissa familjer anordnas små lekar där påskäggen göms och barnen får leta efter dem i tron om att påskharen gömt påskäggen. Myten om att det är påskharen som kommer med påskäggen har funnits i Tyskland sedan 1600-talets slut men anlände till Sverige först under slutet av 1800-talet.

Hämtat härifrån: sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5sk%C3%A4gg

Med andra ord det finns ingen grund i bibeln för detta som du kanske förstår. Gör du inte det så förstår jag det, för mig är detta längre inget krångligt och jag har själv forskat i det. Mitt råd till dig är  att nästa gång du stöter på ett vittne våga fråga! Du blir inte automatiskt ett vittne för det. Gör klart och tydligt från början att jag har min religion  men jag kan ändå inte låta bli att undra om detta.

Jag lämnar denna tråden nu med de här skriftstället som jag tycker bland det viktigaste ändå att alla människor ska få veta.

Upp 21:4,5
     4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.”

5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Det ska bli ett pariadis på jorden igen. Vi ska leva i frid och harmoni vänner och vara friska.  :D

• Bubbis10
    Momalicious skrev 2010-04-21 09:56:59 följande:
    MEN FÖR I H*****E! Det var inte en tråd för att hoppa på varandra utan TS hade FRÅGOR som gällde er båda. Seriöst.  Om man är kristen ska man väl acceptera ALLA människor och inte bara dom som man känner för? Var inte så j*vla dryga mot någon som har en annan åsikt. Personligen tycker jag att religioner av alla sorter är idiotiskt och allt tjafs om gud bara är skit. MEN, jag accepterar att ni tror att Gud finns. Jag accepterar även Jehovas Vittnen som religion. Det är höjden av dubbelmoral att stå för en religion som ska acceptera och välkomna alla slags människor, men sedan attackera folk av en annan tro i ett forum. Vad ger dig Pregga rätten att bestämma att din tro är riktig, och Jehovas inte är det? Det är DIN åsikt.  Jag måste ändå säga att Eled förtjänar en eloge för att hela tiden utan att vara otrevlig stå för vad han/hon tycker. Så himla patetiskt att som VUXNA MÄNNISKOR inte kunna föra ett samtal och ha olika åsikter utan att hoppa på varandra. Och Pregga, JO DU DÖMER! Vafan är det annars frågan om?
    Du kommer in i en tråd som handlar om tro på gud oavsett religon, svär som en borsbinde å e allmänt otrevlig?! Nej jag skrev igår om man backar i tråden att jag dömer inte ngn men jag håller inte heller med Jv, å jag förstår dom inte-SÅ skrev jag, inget annat. Sen att jag ser det som en sekt mer än en religon? ja jesus var en mkt ennkel man som endast hade i ägo vad han bar på sin kropp. Tror inte tanken var att man som Jv skulle samla in pengar å tvinga sig på folk på dörrar. Som du säjer själv, detta är ett forum där alla åsikter får komma till tals, även min vare sig du håller med eller inte, oavsett om du hatar vad jag skriver eller inte. den som skrev ang jehovas, jag har inte angripit denna pers på ngt vis, var ser du det? eled menar jag nu! du har jelt rätt, det är MIN åsikt å jag påstod inget annat.

Men att du kommer in å använder det språket å sättet du gör, säjer betydligt mer om dig än mig .
  • Bubbis10
    Eled skrev 2010-04-21 12:09:16 följande:
    Vad härligt att så många vet allt om oss vittnen! Konstigt nog är inte ens hälften sant. (Och alla dessa som vet är inte ens med??!!) Inser att ni kanske inte alls behöver mig. ;)Jv  organisationen är helt frivillig. Den byggs bara upp på frivilliga bidrag. Ingen får betalt heller.Det där med Rusta har jag också hört ngn gång och det är verkligen en skröna. Tänk vad folk  kan få ihop historier.Iaf nu har jag ju lovat mrs charles att svara på varför vi inte firar jul och påsk.JUL:Läs Lukas 2:8-11 Där står det att herdarna var ute och höll vakt omsin hjord. I Jerusalem om natten är det kallt och kan t o m snöa med andra ord har herdarna tagit in sina får vid den tid punkten. Alltså föddes han då? (I dec)Jeus var vid påsken 33.5 år när han dog. Om man räknar tillbaka ett halvår från påsken så kommer man till oktober. Inte december. Anledningen till att man valt 25 december är att mithradyrkarna firade den oövervinnliga solens födelsedag (Oftast vänder solen då och det går mot ljusare tider)Saturnalierna firade en högtid kring december. För de var det viktigt att ge varandra presenter.   (sv.wikipedia.org/wiki/Saturnalia)  Alla dessa människor ville man skulle bli kristna för att gör en lång historia kort så sa Romarna om ni får fira era högtider då så kan vi säga att Jesus var född då. (Historia [redigera] Tidigt ursprung [redigera] Den persiska guden Mitras födelsedag [redigera] I antikens Persien dyrkades solguden Mitra vid sidan om högguden Ahura Mazda. Genom kulturella kontakter spreds Mitradyrkan till Romarriket där gudsgestalten fick namnet Mithras. I dagens Iran firas Mitras födelsedag den 21 december i samband med den iranska midvinterfesten Shab-e Yalda. I samband med kristendomens spridning i Rom kan persiska traditioner ha influerat tidsbestämmelsen för firandet av Jesus födelse.Saturnaliefesten [redigera] I Rom under antiken firades i december en fest till guden Saturnus ära, Saturnaliefesten (lat. Saturnalia).[3] Då bytte slavar och herrar roller, man gav varandra presenter[3] och en uppsluppen stämning rådde.Sol Invictus [redigera] Sol Invictus, latin "Den obesegrade solen", var en romersk religion, tillägnad solguden Elagabalus Sol Invictus (jämför gudomen Baal). Romarna höll en festival den 25 december som de kallade Dies Natalis Solis Invicti, "den obesegrade solens födelsedag". På 300-talet byttes högtiden ut mot firandet av Jesu födelse och blev således en kristen högtid, julen.Infon är hämtad härifrån sv.wikipedia.org/wiki/Jul)Som du kanske förstår så är Jesus inte född på julen och han har inte heller gett oss befallningen att fira hans födelsedag. Det handlar också om att man blandar in andra religioner i sin egen religion och det är något vi tar avstånd från. (2 tim 3:5 )Vi firar Åminnelsen av Jesus död. Det är en befalnning av Jesus. Lukas 22:19 Samma sak med påsken kan man nästan säga det handlar om att man blandar in andra religioner. Historia [redigera] Våren är tiden för återfödelse. Detta firas i de flesta kulturer genom diverse fruktbarhetsritualer. Ägg symboliserar just återfödelse och fruktbarhet. Som sådan symbol har ägget använts i mer än 3000 år i Persien.[källa behövs] I det traditionellt kristna Europa, finns också en annan förklaring till äggätandet vid påsk. Eftersom påsken markerar slutet på fastan och lanthöns börjar värpa vid denna tid och fortsätter värpa även när människor fastar, så finns det ovanligt mycket ägg över vid denna högtid. Att måla ägg har blivit en stor konstform i Ukraina och delar av Central- och Östeuropa. Traditionen härstammar från en gammal kristen sed.[1] Det var vanligt att man gav bort ägg, ibland dekorerade eller med små inskrifter. Traditionen att skänka ägg lever kvar, men idag handlar det främst om godisfyllda pappägg. I vissa familjer anordnas små lekar där påskäggen göms och barnen får leta efter dem i tron om att påskharen gömt påskäggen. Myten om att det är påskharen som kommer med påskäggen har funnits i Tyskland sedan 1600-talets slut men anlände till Sverige först under slutet av 1800-talet.Hämtat härifrån: sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5sk%C3%A4ggMed andra ord det finns ingen grund i bibeln för detta som du kanske förstår. Gör du inte det så förstår jag det, för mig är detta längre inget krångligt och jag har själv forskat i det. Mitt råd till dig är  att nästa gång du stöter på ett vittne våga fråga! Du blir inte automatiskt ett vittne för det. Gör klart och tydligt från början att jag har min religion  men jag kan ändå inte låta bli att undra om detta.Jag lämnar denna tråden nu med de här skriftstället som jag tycker bland det viktigaste ändå att alla människor ska få veta. Upp 21:4,5 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.” Det ska bli ett pariadis på jorden igen. Vi ska leva i frid och harmoni vänner och vara friska.  :D
    jag har som sagt en väninna som ska gå över till jehovas å detta var vad hon informerades om. känner du att jag har dömt dig på ngt vis så ber jag om ursäckt för det, var absolut inte min avsikt.
Svar på tråden Abort - jehovas vittnen vs kristendomen