Eled skrev 2010-04-21 12:09:16 följande:
Vad härligt att så många vet allt om oss vittnen! Konstigt nog är inte ens hälften sant. (Och alla dessa som vet är inte ens med??!!) Inser att ni kanske inte alls behöver mig. ;)Jv organisationen är helt frivillig. Den byggs bara upp på frivilliga bidrag. Ingen får betalt heller.Det där med Rusta har jag också hört ngn gång och det är verkligen en skröna. Tänk vad folk kan få ihop historier.Iaf nu har jag ju lovat mrs charles att svara på varför vi inte firar jul och påsk.JUL:Läs Lukas 2:8-11 Där står det att herdarna var ute och höll vakt omsin hjord. I Jerusalem om natten är det kallt och kan t o m snöa med andra ord har herdarna tagit in sina får vid den tid punkten. Alltså föddes han då? (I dec)Jeus var vid påsken 33.5 år när han dog. Om man räknar tillbaka ett halvår från påsken så kommer man till oktober. Inte december. Anledningen till att man valt 25 december är att mithradyrkarna firade den oövervinnliga solens födelsedag (Oftast vänder solen då och det går mot ljusare tider)Saturnalierna firade en högtid kring december. För de var det viktigt att ge varandra presenter. (
sv.wikipedia.org/wiki/Saturnalia) Alla dessa människor ville man skulle bli kristna för att gör en lång historia kort så sa Romarna om ni får fira era högtider då så kan vi säga att Jesus var född då. (Historia [
redigera] Tidigt ursprung [
redigera] Den persiska guden Mitras födelsedag [
redigera] I antikens
Persien dyrkades solguden
Mitra vid sidan om högguden
Ahura Mazda. Genom kulturella kontakter spreds Mitradyrkan till
Romarriket där gudsgestalten fick namnet
Mithras. I dagens
Iran firas
Mitras födelsedag den 21 december i samband med den iranska midvinterfesten
Shab-e Yalda. I samband med
kristendomens spridning i
Rom kan persiska traditioner ha influerat tidsbestämmelsen för firandet av
Jesus födelse.Saturnaliefesten [
redigera] I Rom under antiken firades i december en fest till guden Saturnus ära,
Saturnaliefesten (lat. Saturnalia).
[3] Då bytte slavar och herrar roller, man gav varandra presenter
[3] och en uppsluppen stämning rådde.Sol Invictus [
redigera] Sol Invictus,
latin "Den obesegrade solen", var en
romersk religion, tillägnad
solguden Elagabalus Sol Invictus (jämför gudomen
Baal). Romarna höll en festival den
25 december som de kallade Dies Natalis Solis Invicti, "den obesegrade solens födelsedag". På
300-talet byttes högtiden ut mot firandet av
Jesu födelse och blev således en
kristen högtid, julen.Infon är hämtad härifrån
sv.wikipedia.org/wiki/Jul)Som du kanske förstår så är Jesus inte född på julen och han har inte heller gett oss befallningen att fira hans födelsedag. Det handlar också om att man blandar in andra religioner i sin egen religion och det är något vi tar avstånd från. (2 tim 3:5 )Vi firar Åminnelsen av Jesus död. Det är en befalnning av Jesus. Lukas 22:19 Samma sak med påsken kan man nästan säga det handlar om att man blandar in andra religioner. Historia [
redigera] Våren är tiden för återfödelse. Detta firas i de flesta kulturer genom diverse fruktbarhetsritualer. Ägg symboliserar just återfödelse och fruktbarhet. Som sådan symbol har ägget använts i mer än 3000 år i Persien.
[källa behövs] I det traditionellt kristna Europa, finns också en annan förklaring till äggätandet vid påsk. Eftersom påsken markerar slutet på fastan och lanthöns börjar värpa vid denna tid och fortsätter värpa även när människor fastar, så finns det ovanligt mycket ägg över vid denna högtid. Att måla ägg har blivit en stor konstform i
Ukraina och delar av
Central- och
Östeuropa. Traditionen härstammar från en gammal kristen sed.
[1] Det var vanligt att man gav bort ägg, ibland dekorerade eller med små inskrifter. Traditionen att skänka ägg lever kvar, men idag handlar det främst om godisfyllda pappägg. I vissa familjer anordnas små lekar där påskäggen göms och barnen får leta efter dem i tron om att
påskharen gömt påskäggen. Myten om att det är påskharen som kommer med påskäggen har funnits i Tyskland sedan
1600-talets slut men anlände till Sverige först under slutet av
1800-talet.Hämtat härifrån:
sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5sk%C3%A4ggMed andra ord det finns ingen grund i bibeln för detta som du kanske förstår. Gör du inte det så förstår jag det, för mig är detta längre inget krångligt och jag har själv forskat i det. Mitt råd till dig är att nästa gång du stöter på ett vittne våga fråga! Du blir inte automatiskt ett vittne för det. Gör klart och tydligt från början att jag har min religion men jag kan ändå inte låta bli att undra om detta.Jag lämnar denna tråden nu med de här skriftstället som jag tycker bland det viktigaste ändå att alla människor ska få veta. Upp 21:4,5
4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.”
5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.” Det ska bli ett pariadis på jorden igen. Vi ska leva i frid och harmoni vänner och vara friska. :D
jag har som sagt en väninna som ska gå över till jehovas å detta var vad hon informerades om. känner du att jag har dömt dig på ngt vis så ber jag om ursäckt för det, var absolut inte min avsikt.