Matillin skrev 2010-04-22 14:15:57 följande:
Förlåt men jag tycker att det där med treenigheten är lite komiskt på något vis, men kanske är det för att jag inte förstår den alls Känns som att det är något ingen kan förklara riktigt men ändå är det bara så? Jag förstår liksom inte poängen med den om du förstår vad jag menar? Om gud, anden och sonen inte är densamma varför då säga att dom ändå är samma sak eller väsen? Gud skickade sin son till jorden medan han själv var kvar i himlen, dom är alltså på två olika platser vid samma tillfälle eller? Alltså inte samma person men ändå samma väsen? Jag ser det mer som att jesus heliga anden och gud är del av samma familj precis som jag har en mamma och en pappa. Jag är en del av min mamma och pappa eftersom jag fått deras gener och blod men vi är ju inte samma väsen för det? Du får gärna förklara vad treenigheten går ut på lite mer detaljerat om du har lust
Förstår att det kan verka lite rörigt och måste erkänna att jag är glad att du frågar. När vi talar om Bibelns Gud så ställs vi inför någon som är transcendent, och annorlunda (samtidigt som han är nära alla som åkallar hans namn).
Vi måste inse att Gud är inte så som vi. "Vem vill ni likna Gud vid, vad vill ni jämföra honom med? (...) Vem vill ni då likna mig vid, så att jag skulle vara som han?" säger den Helige (Jes 40:18, 25)
Vi kan lära känna honom genom att studera hans ord och lyssna till vad han uppenbarar om sig själv. Vi måste akta oss för att skapa en gud i vår avbild. Om Bibeln lär ut att Gud är på ett visst sätt, så måste vi acceptera vad han har uppenbarat även om det går bortom vårt förstånd. Men med det sagt är det inte samma sak som att hävda att treenigheten är ologisk, eller att ingen kan förklara Guds natur. Treenigheten behöver inte vara svår att "förstå" så länge vi inte blandar ihop kategorier.
En definition: Inom det
väsen som är Gud, finns det tre jämlika och eviga
personer: Fader, Son och Ande. En Gud, tre person - Ett vad, tre vem. En JHVH som identifieras med tre personer.
Men trotts denna definition kan jag så klart inte förstå Guds natur fullt ut. Det samma gäller tanken om att Gud är evig. Jag vet att han är evig men jag kan inte förstå det.
Varför tror kristna på en treenig Gud? Därför det är den logiska slutsatsen av vad Bibeln lär:
1. Det finns endast finns en Gud - JHVH.
2. Fadern identifieras som JHVH
3. Sonen identifieras som JHVH
4. Anden identifieras som JHVH
5. Fadern Sonen och Anden urskiljs samtidigt från varandra samtidigt som deras enhet betonas.
Att Gud skulle vara på mer en plats samtidigt vore inte svårt att tänka sig med tanke på att Gud inte är begränsad av tid och rymd. I Gamla Testamentet finner vi att Gud är i himlen, men samtidigt så uppfyller han Jerusalems tempel med sin närvaro. Enligt Filipperbrevet 2:6-11 så lämnade Jesus härligheten han hade hos Fadern, och tog sig en mänsklig natur. Och då en mänsklig natur är bunden till en specifik plats, var därför Jesus på ett och samma ställe. Men i uppståndelse har han fått en förhäligad kropp (precis som vi skall få) och därför kan han idag vara nära alla åkallar hans namn (Matt 18:20, 20:28, Enligt Matt 1:23 är han vår Immanuel: Gud med oss)
Du är faktiskt av samma väsen/natur som dina föräldrar. Ditt väsen är människa (Vad du är), din person är ditt "jag" (Vem du är). Vad som är en väsentlig skillnad är att det bara finns en Gud, och Jesus är därför inte endast "en gud" utan Jesus och Bibelns författare är tydliga med att identifiera med den ende Guden - JHVH, Skaparen (Heb 1:10f, 1 Joh 5:20, Rom 10:9-13, Joh 20:28 etc).
Jag är inte mycket för liknelser men ser vi till siamesiska tvillingar finner vi ett exempel på två personer (två medvetanden) som utgör ett väsen. Nu menar jag inte att Gud är en kropp med tre huvuden, utan syftet med denna liknelse är att visa att vi kan tala om flera personer i ett väsen. (På tal om ordet "väsen" skulle jag helst vilja använda mig av Engelskans "being" då den svenska motsvarigheten "väsen" har andra konnotationer.)
Om du inte tror att Jesus är den han påstod sig för att vara, hur gör du då med alla de verser som vittnar om honom som JHVH? Redan när man läser andra versen i Markus evangeliet så gör Markus klart för oss att den som kommer är HERREN (JHVH) (Bered vägen för HERREN Mark 1:2) och resten av evangeliet skall läsas med det i åtanke. Samma sak gör Johannes i Joh 1:1, och Lukas i Luk 2:11. Det finns inte en bok i NT (möjligen de kortaste av breven) som inte vittnar om Jesu gudomlighet. Låt oss vara villiga att lyssna till de som kände Herren här på jorden.
Det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi skådade och med våra händer rörde vid – om Livets Ord är det vi vittnar. (1 Joh 1:1)
Frågan om vem Jesus är, är av yttersta vikt. Det är bara inte en fråga för teologer utan har eviga konsekvenser
"
Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder" (Joh 8:24, en anspelning på Guds namnet)
Att bekänna Jesus som Herre (Rom 10:9) är att bekänna honom som Gamla Testamentets Gud JHVH: "
Ty var och en som åkallar HERRENS (JHVH) namn skall bli frälst" (Rom 10:13, citat från Joel 2:32 som i sammanhanget appliceras om Jesus)
Du får ursäkta om jag tar mig friheten att dela med mig av evangelium. Vill du inte läsa mer så behöver du inte men jag vill lägga fram det mest otroliga budskapet någonsin. Om du inte har lärt känna Bibelns Jesus (Yeshua), Guds egen Son som utgått från Fadern, så vädjar jag till dig att läsa vidare eftersom det är det viktigaste medelandet någonsin.
Om Jesus står det:
Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom. Han är till före allting, och allt består genom honom. (Kol 1:16) Det är denne Jesus vars luft du andas i detta nu. Han som i begynnelsen lade jordens grund och vars verk himlarna är (Hebr 1:10, Psalm 102:26), denne Jesus ödmjukade sig och för en liten tiden gjordes ringare än änglarna (Hebr 2:9) när han tog del av kött och blod för att han skulle kunna friköpa åt sig ett folk (Hebr 2:14, Tit 2:13-14). Han som alltid har varit till i Guds gestalt, ansåg inte den jämlikheten han hade med Gud vara något att själviskt försöka rycka åt sig. Nej, istället uttömde han sig för oss, för dig och mig, genom att ta sig an kött och bli lik en människa så som oss, då han blev till i en slavs gestalt. (Fil 2:6-7) Han som var rik blev fattig för vår skull (2 Kor 8:9) När han till det yttre blivit en människa ödmjukade han sig och led döden på korset, en ställföreträdande död för att vi kunde få frid med Gud. Gud har nu genom sin Ande uppväckt honom från de döda och gett honom det som han frivilligt lade undan för oss, han har fått det Namn som är över alla andra namn för att alla knän skall böjas och varje tunga skall bekänna att Jesus är HERREN! Om du inte har Sonen har du inte heller Fadern. (Fil 2:8-11, 2 Kor 5:19-21) Detta är härlighetens Herre, och honom kan vi inte vara neutral till.
Vi har alla syndat mot Gud och brutit mot hans lagar (1 Joh 3:4, Rom 3:23). Vi har alla ljugit, hädat Gud, vi har haft begär i våra hjärtan. Även vårt samvete vittnar emot oss: föreställ dig att jag hade i min hand en DVD-film med alla dina hemliga tankar och hjärtas hemligheter. Om jag spelade den för dina vänner vet du mycket väl att de inte kommer vilja vara dina vänner längre. Detta är fallet med oss alla. Vi har alla syndat och det är vårt största problem eftersom Gud är helig och rättvis. Som en rättvis domare kommer han inte att se genom fingrarna utan kommer straffa alla för deras synder. Men genom Jesu försoningsdöd på korset där han tog på sig Guds vrede, har vi en väg till räddning. Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Messias, Guds Son, dog för oss medan vi ännu var syndare (se Rom 5:8).
Vänd bort från din synd och vänd dig om till Gud och du skall få hans Ande, Jesu Ande som en gåva, en handpenning till dess att den Ande som väckte Yeshua från de döda skall ge liv åt våra döda kroppar (Apg 2:38, Rom 8:11). Genom hans Ande har vi gemenskap med Herren Gud, som vi uppehåller genom bön och genom att läsa hans Ord. Om vi syndar, har vi förlåtelse om vi ångrar oss (1 John 1:8-10). Ingen kan vinna evigt liv genom goda gärningar (Jes 64:4). Goda gärningar är bevis på att vi tillhör Honom, frukten av en sann tro, men det är inte våra gärningar som frälser oss utan endast Jesu perfekta offer. (Ef 2:8-10; Hebr 7:25)
Så ropa ut till Herren, åkalla hans namn och han skall ta sig an din sak medan det ännu finns tid:
Hos ingen annan frälsning, inte heller finns det under himmlen något annat namn genom vilket vi måste bli frälsta (Apg 4:12)
Förvåna er inte över detta, ty den stund kommer, då alla som är i gravarna skall höra hans röst och gå ut ur dem. (John 5:28-29) Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. (1 Kor 15:52)
Och om hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall han som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er. (Rom 8:11)
Och det sker när Herren Jesus kommer från himlen och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar, i flammande eld. (2 Tess 1:7b)
Det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet. (Tit 2:13) som Konungarnas Konung.
Ett budskap som är allt annat än lättsmält, men det viktigaste budskapet i världen och jag kan inte låta bli att dela med mig av de goda nyheterna.
Med vänliga hälsningar
Pär