• Ilsa

Varför sätter hon sig på bordet?

Min dotter, 3 år i aug, sätter och sedan lägger sig på bordet när vi äter frukost, mäter mig med blicken under lugg och tittar småleende på mig. Jag blir arg efter tredje gången. Så gör hon det igen. Då gick jag därifrån för jag kände att jag var på väg att överreagera. Kvar satt hon på bordet och blev jätteledsen till hennes pappa kom och tröstade henne. Kände mig inte direkt som en toppenmamma. 

Men varför gör hon så, tror ni? Saknar hon uppmärksamhet? 
  • Svar på tråden Varför sätter hon sig på bordet?
  • Ilsa
    BlommyNess12 skrev 2010-04-21 12:58:10 följande:
    Det är spännande att se OM du kommer bli arg, hon försöker se SAMBAND och mäta HUR långt hon kan gå innan du blir arg så att hon lär sig vad som gäller.
    Fast om jag nu redan har blivit arg en gång - typ en sekund tidigare - så vet hon ju det. Men ändå gör hon det igen.
  • Stårschan

Då är det kanske läge för svarta ögon och ett "Nu går du ner från bordet omedelbart. Jag är inte på humör, och du vill INTE att jag blir arg..."

Don't confuse an open mind with one that's vacant
  • Alcarinque
    lövet2 skrev 2010-04-21 12:50:52 följande:
    3-åringar gör så. Det är populärt att påstå att 1-åringar eller 2-åringar "testar gränser" när de vill pröva att göra saker själva eller när de visar lite egen vilja på annat sätt, men de enda småbarn som egentligen testar gränserna är barn runt 3 år. Det är mycket "om jag gör så här, vad gör mamma då? När sätter hon stopp?". Jag tycker det är hysteriskt kul i bland att se en 3-åring fundera ut något och sedan med en blick på mamma kolla vad hon tycker om det nya påhittet ...
    Ett klokt svar som jag håller med om helt

Haha, ja visst är det roligt! I alla fall de gånger man har ork att tycka att det är skoj *fniss*
    Ilsa skrev 2010-04-21 12:56:15 följande:
    Nej, det är ju bara när jag är med. Det händer inte så jätteofta och jag brukar mest ignorera det, men ibland går det liksom övertsyr med mjölk som rinner ut över bordet och min rofyllda morgonrutin blir totalspolerad
    Om det bara händer när du är närvarande tycker även jag att det är ganska tydligt att hon "testar gräsner" för att nu änväda sig av det uttjatade men ofta sanna uttrycket
    ♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • Ilsa
    saxon skrev 2010-04-21 12:59:35 följande:
    Du behöver ju inte straffa henne, men säg ifrån och var tydlig med vad som är okej och inte okej. Att du lämnar rummet, vad ger det egentligen för resultat?
    Nej, men det ger inget alls- hon blir ju bara ledsen. Det gjorde jag inte i något uppfostringssyfte utan bara för att hindra ett utbrott.
    Å andra sidan skulle man kunna hävda att jag inte vill vara med längre, utan går därifrån. Det sänder ju signal om att det inte är ok. Men så långt tänkte jag inte. Jag ville bara undvika att skrika åt henne.
  • Ilsa
    Stårschan skrev 2010-04-21 13:00:13 följande:
    Då är det kanske läge för svarta ögon och ett "Nu går du ner från bordet omedelbart. Jag är inte på humör, och du vill INTE att jag blir arg..."
    Oh ja, det fick hon. Det är min specialare nu för tiden. Jag ser på henne under min egen lugg, låter blicken mörkna och sen säger jag att hon ska gå ner från bordet "med en gång" - hjälper ibland men oftast inte  
  • BlommyNess12
    Ilsa skrev 2010-04-21 13:00:04 följande:
    Fast om jag nu redan har blivit arg en gång - typ en sekund tidigare - så vet hon ju det. Men ändå gör hon det igen.
    Ja, barn testar saker om och om och om igen vissa har räknat att små barn testar saker mellan 800-1500 gånger innan de lärt sig ordentligt.
  • Kazeer
    Ilsa skrev 2010-04-21 13:00:04 följande:
    Men det kanske är för att kolla om du ALLTID blir arg ... eller om det faktiskt är okej att ibland få ligga/sitta på bordet.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Joelbitar
    Ilsa skrev 2010-04-21 12:52:04 följande:
    För mig funkar det nog bäst om jag lämnar rummet, eftersom det skulle kännas som straff och utfrysning om jag tvingade henne att lämna rummet utan mat. Förstår dock om det är lättare för dig att göra tvärtom med en lillasyster på plats också.
    Jaha.. jag skulle nog mer se det som ett staff att gå därifrån och lämna henne :/
    Jag skulle nog vara bestämd, ställa ner henne och visa att det är jag som bestämmer. inte lämna henne när hon inte gör som jag säger...
  • Ilsa
    Kazeer skrev 2010-04-21 13:06:33 följande:
    Men det kanske är för att kolla om du ALLTID blir arg ... eller om det faktiskt är okej att ibland få ligga/sitta på bordet.
    Ja, och det är det ju ibland också.
  • Ilsa
    Joelbitar skrev 2010-04-21 13:06:56 följande:
    Som sagt. Det var inte avsett som ett straff. Jag är höggravid och har extremt låg självkontroll just nu, så det har hänt att jag skrikit åt henne när jag blir arg. Det var det jag ville undvika genom att gå därifrån.
Svar på tråden Varför sätter hon sig på bordet?