lia76 skrev 2010-04-21 12:33:04 följande:
Min 3½ åring gör det med. Klättrar upp på bordet och så leker hon med lampan som hänger ovanför bordet (en som går att dra upp och ner). Den snurrar hon och gungar den. Det har jag sagt åt henne så många gånger att INTE göra då jag är orolig att den ska lossna och hon få den i huvudet. Detta har jag påpekat ett antal gånger, men hon gör om samma sak om och om och om igen. Nu när hon klättrar upp på bordet så brukar jag försöka kontrollera mej (har blivit så arg innan för hon aldrig lyssnar). Nu fungerar dte bättre när jag pratar med mild ton. Lyssnar hon inte så lyfter jag bara ner henne helt enkelt. Klättrar hon upp igen så får hon gå ut från köket och inte äta något. Så hemma hos oss är det inte jag som går ut från rummet, utan det får hon göra. Har en 1½ åring som mer än gärna tar efter hur storasyster gör, och det är ju inte bra när det gäller sådana här saker. Hon gungade lampan en gång så storasyster fick den i huvudet, men har inte lärt sej något av det ändå. De ska även klättra upp på soffbordet och hoppa. Gärna från soffbordet och till soffan, det tycker de är jätte kul! Kanske inte så mycket att bli arg över, men tyvärr blir jag det eftersom de sällan lyssnar :(
För mig funkar det nog bäst om jag lämnar rummet, eftersom det skulle kännas som straff och utfrysning om jag tvingade henne att lämna rummet utan mat. Förstår dock om det är lättare för dig att göra tvärtom med en lillasyster på plats också.