• MissLaila

ADHD/Asperger, ärftlighet?

Min sons halvbror, samma pappa, har fått diagnosen ADHD/Asperger..
    Pappan har själv koncentrationssvårigheter och har svårt att varva ner..
    Nu undrar jag hur stor risk det är att min son oxå får/har något?

Jag vet inte om han är ett typsikt barn eller om det är något galet.
    Han blir 4 år i September och har jätte svårt att ta det lungt och varva ner.
    Sitter han och tittar på film så sitter han still max 5 min sen sitter han och leker med något annat.. När man busar med honom blir han jätte uppe i varv..
    Han är jätte duktig på att lägga pussel, pyssla osv.

Ska jag vara orolig, eller låter det som något typiskt barn?

• Svar på tråden ADHD/Asperger, ärftlighet?
  • Simsonen
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-30 19:58:32 följande:
    Ja, föräldrarna har det yttersta ansvaret eftersom de är vårdnadshavare. Men verkligheten är inte alltid så glasklar som den borde vara. Min poäng går inte heller in så jag håller med om att det är bra att avsluta den diskussionen.
    Nej, kanske vi har olika erfarenheter av det här med sjuka vårdkrävande barn.
  • Trollet Ludenben
    Simsonen skrev 2010-04-30 20:00:42 följande:
    Nej, kanske vi har olika erfarenheter av det här med sjuka vårdkrävande barn.
    kanske... har inte du barn med dessa funktionshinder så står vi nog långt ifrån varandra. Inget att göra åt, alla har ju rätt till sin åsikt.
    Älskade ungar
  • Simsonen
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-30 20:02:30 följande:
    kanske... har inte du barn med dessa funktionshinder så står vi nog långt ifrån varandra. Inget att göra åt, alla har ju rätt till sin åsikt.
    Tja jag har en med ADHD/Asperger och en med svåra ätstörningar, duger det?
    Jag har alltid sett deras problem som min angelägenhet och som mitt ansvar att åtgärda. Dagis hjälper till men det är inte de som har ansvaret, varken att upptäcka barnens problem eller att åtgärda dem.
    Men det måste vara skönt att kunna ha den inställningen ibland, att man bara behöver föda barnen. Bekvämt.
  • SaramedM
    Simsonen skrev 2010-04-30 19:50:36 följande:
    Fast det räcker liksom inte som argument till att lägga hela ansvaret för barnets välmående på skolan.Skolan har inte tagit beslutet att sätta barnet till värden och fostra det, det har föräldern gjort och man kan inte skylla på skolan att inte barnet fått någon diagnos.
    vem har påstått det? men när man är mitt uppe i det själv så kan man bli hemmablind och inte se det som ( förhoppningsvis) personal med mer kunskap kan se.
    Innan M fick sin diagnos hade jag noll kunskap om autism,hade inte förskolan sett det vet jag inte hur lång tid det hade tagit
    Men det haringenting med att avsäga sig ansvaret för barnet
  • SaramedM
    Simsonen skrev 2010-04-30 20:22:03 följande:
    Tja jag har en med ADHD/Asperger och en med svåra ätstörningar, duger det?Jag har alltid sett deras problem som min angelägenhet och som mitt ansvar att åtgärda. Dagis hjälper till men det är inte de som har ansvaret, varken att upptäcka barnens problem eller att åtgärda dem.Men det måste vara skönt att kunna ha den inställningen ibland, att man bara behöver föda barnen. Bekvämt.
    Vem har den inställningen? jag? Ludenben? knappast!
    Nu har jag iofs inte träffat henne IRL men efter de år vi skrivit i samma trådar här kan jag säga detta med rätt stor säkerhet
  • Trollet Ludenben
    Simsonen skrev 2010-04-30 20:22:03 följande:
    Tja jag har en med ADHD/Asperger och en med svåra ätstörningar, duger det? Jag har alltid sett deras problem som min angelägenhet och som mitt ansvar att åtgärda. Dagis hjälper till men det är inte de som har ansvaret, varken att upptäcka barnens problem eller att åtgärda dem. Men det måste vara skönt att kunna ha den inställningen ibland, att man bara behöver föda barnen. Bekvämt.
    Jag bryr mig inte om vad du har för barn så du behöver inte "duga" för min skull Det är klart att det är föräldrarnas yttersta ansvar, det har jag aldrig påstått annat. Det jag säger är att det finns fler sidor av myntet än bara en enda sida. Saker i livet är inte lika lätt för alla, så är det. JAG har tagit det ansvaret för jag vet hur viktigt det är och jag sopar inte problem under mattan. Min son har haft diagnos sen han var 4 år, på mitt initiativ till utredning. Men jag vet också att verkligheten ser olika ut i olika familjer.
    Älskade ungar
  • Simsonen
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-30 21:26:58 följande:
    Jag bryr mig inte om vad du har för barn så du behöver inte "duga" för min skull Det är klart att det är föräldrarnas yttersta ansvar, det har jag aldrig påstått annat. Det jag säger är att det finns fler sidor av myntet än bara en enda sida. Saker i livet är inte lika lätt för alla, så är det. JAG har tagit det ansvaret för jag vet hur viktigt det är och jag sopar inte problem under mattan. Min son har haft diagnos sen han var 4 år, på mitt initiativ till utredning. Men jag vet också att verkligheten ser olika ut i olika familjer.
    Det är därför min åsikt i ämnet är rent generell vilket de flesta verkar ha missat.
    Antar att det för många är en öm tå när någon stampar in och säger att de har ett ansvar som föräldrar, det brukar inte vara populärt.
  • Trollet Ludenben
    Simsonen skrev 2010-05-01 12:52:02 följande:
    Det är därför min åsikt i ämnet är rent generell vilket de flesta verkar ha missat. Antar att det för många är en öm tå när någon stampar in och säger att de har ett ansvar som föräldrar, det brukar inte vara populärt.
    öm tå?? Varför skulle det vara en öm tå?? Inte för mig i alla fall, för jag som sagt är väldigt drivande i jakten på hjälp åt min son. Om det är det för andra, det får de svara för själva, inget jag har märkt av att nån tycker i alla fall. Men öm tå eller ej, ingen har sagt att det inte är föräldrarna som har yttersta ansvaret. Men det verkar du missat eller struntat i att läsa. Allt är inte svart eller vitt och trots att man som förälder har yttersta ansvaret så finns det många sidor av samma mynt. Verkligheten ser olika ut för olika personer, man lever i olika världar och man kan tycka det eller det när man inte vet särskilt mycket om ts situation egentligen.
    Älskade ungar
  • Simsonen
    Trollet Ludenben skrev 2010-05-01 14:39:57 följande:
    öm tå?? Varför skulle det vara en öm tå?? Inte för mig i alla fall, för jag som sagt är väldigt drivande i jakten på hjälp åt min son. Om det är det för andra, det får de svara för själva, inget jag har märkt av att nån tycker i alla fall. Men öm tå eller ej, ingen har sagt att det inte är föräldrarna som har yttersta ansvaret. Men det verkar du missat eller struntat i att läsa. Allt är inte svart eller vitt och trots att man som förälder har yttersta ansvaret så finns det många sidor av samma mynt. Verkligheten ser olika ut för olika personer, man lever i olika världar och man kan tycka det eller det när man inte vet särskilt mycket om ts situation egentligen.
    Ja uppenbarligen kan man det.
  • SaramedM
    Simsonen skrev 2010-05-01 18:29:22 följande:
    Ja uppenbarligen kan man det.
    Vem? visa vem i den här tråden som tänker som du påstår?
Svar på tråden ADHD/Asperger, ärftlighet?