Simsonen skrev 2010-04-29 07:26:41 följande:
Inte för att skuldbelägga, för det är ingens fel men jag reagerar lite över psykologens ord. Varför skulle skolans personal och inte föräldern vara de som upptäckte detta? Det låter så konstigt då jag alltid ansett att föräldern har det yttersta ansvaret för sina barns välfärd. 'Om han alltid ansetts som problembarn, borde då självklart skolan reagerat men inte du och tagit tag i saken?
Man kan ju alltid hoppas att de personer runt ett skolbarn har någon som helst utbildning och igenkännande om sådana saker som NPF. Som förälder kämpar man för att försöka orka, orka, orka och orka lite till.
Man har själv skapat denna underbara människa som en avbild av sig själv, försökt föra över det goda, omsorg över andra och en bra människa i samhället. Man gör allt vad man orkar ändå är det inte nog. Om man inte råkar veta att det finns en annan väg att kämpa på är det svårt att söka sig dit också. Får man ingen hjälp från de som man litar på finns runt barnet att de gör vad de kan så är det inte alltid det lättaste att klara allt själv. Hade man blivit styrd och någon kunnig hade visat vägen så hade man kanske lagt lika mycket energi på att orka där, om man hade vetat att den vägen fanns.
nanah--> Jag tror man får sådana känslor även om man har sett signalerna tidigt. Vi förstod att det var något annorlunda med vår son redan när han var 3 år, vi kämpade på och trodde det var vi som inte gjorde rätt. Det kändes som ett misslyckande när vi kontaktade bup när han var 5 år. Då fick vi inte så mycket stöd och respons. Senare när både vi föräldrar och skolan kontaktade bup igen när han var 6 år så fick vi medhåll. Han fick diagnosen ADHD och Atypisk Autism i somras när han var 7 år. Men ändå kände jag att jag borde ha gjort mer, att jag hade missat att se signaler osv men jag har förstått nu i efterhand att vi gjorde vad vi kunde och vi har inte gjort något fel. Sen att diagnosen dröjde lite pga köer inom vården kan man ju inte påverka riktigt så mycket.
En diagnos är en process att acceptera, det tar lite tid och är en sorg som man måste gå igenom. Tänk på det. Man ska igenom alla stegen. Vi finns här på FL för dig