• Inna

    Någon som har en JOOLZ barnvagn?

    Vi fick hem vår Joolz från www.babytrader.eu för några veckor sedan, vi räknade med att det skulle ta lite tid så vi var ute i god tid men vi hade vagnen på en vecka! Bebisen kommer inte fören i augusti dock så den är inte testad än. När vi beställde hade babytrader och babycare ganska lika priser, däremot tror jag babycare var billigare på frakten... men det upptäckte jag tyvärr när vi redan beställt. Men bra priser hade de vilket som!

    Zix och flikkanS: har ni några tips på tillbehör man "måste" ha? Vi beställde bara åkpåsen men nu såg jag att de kommit med en "XL Shopping Bag", tänkte att den kunde vara bra att ha eftersom förvaringen unden vagnen är ganska liten...? 

  • Inna
    Zixi skrev 2011-05-31 20:44:55 följande:
    Shoppingbagen hade jag gärna haft, såg dock inte den hos någon återförsäljare. Jag blev trött på att den lilla väskan under vagnen blev så smutsig så den plockade jag bort. Sen brukar jag oftast använda en ryggsäck som skötväska så det är bara ibland den riktiga skötväskan får följa med.

    Sen som jag sa innan så var Comfort Screen vårt absolut bästa köp   Myggnätet har vi inte fått så mycket användning för men sen bor vi inte heller i myggområden. Jag önskar att det fanns ett solskydd i samma modell som Comfort Screenen och myggnätet.

    Vad har ni valt för färger på era vagnar? Jag köpte ett visningex så det blev inte så mycket val för min del men jag tycker att den är snygg, svart chassi och silvrig klädsel. Ska dock köpa ett sittskydd (eller vad det heter) i nån kul färg för att liva upp det och kanske få folk att sluta tro att min dotter är en pojke.
    Tror shopping bagen kommit nu senaste månande, efter att vi beställt vagnen i alla fall, annars hade jag beställt den på en gång. Myggnät ska vi köpa till ett separat, känns enklare med en man bara drar över vagnen.

    Först nu när du nämner det fattar jag att Comfort screen och regnskyddet man får med inte är samma sak, det trodde jag innan! Vet du vad skillnaden är? Är regnskyddet något att ha eller ska man satsa på att köpa ett enklare att bara dra över vagnen där också?

    Vi valde silvrigt chassi och mörkgrå klädsel, inte den mest spännande blandningen kanske, men snygg tycker jagGlad Jag var HELT innen på det svarta chassit från början men sambon la in sitt veto. Tänkte faktisk sy nåt sittskydds-liknande som du nämner faktiskt, kan vara kul med lite färg med!
  • Inna
    Zixi skrev 2011-06-01 21:50:37 följande:
    Regnskyddet är helt värdelöst till liggdelen, tyvärr. Av någon korkad anledning har de satt en lucka mitt på som gör att allt regn samlas i mitten och rinner ner på barnet... fattar verkligen inte vad de tänkt. Om de bara haft luckan på sidan eller en bättre konstruktion så hade den varit jättebra. Sen tycker jag att det är lite dumt att man inte kan förvara regnskyddet i vagnen (borde vara självklart). Annars täcker regnskyddet vagnen bra, även sufletten.

    Comfort screenen täcker bara en del av vagnen men vi har sprayat impregnering på vagnen (behövs!) och tycker att det har funkat bra med det skyddet till både liggdel och sittdel. Har dock en sommarbebis som bars de första månaderna så jag har väldigt begränsad erfarenhet av hur det funkade med liggdelen i regn.

    Jag hade köpt ett vanligt enkelt regnskydd som är lätt att dra på och lätt att förvara i vagnen.
    Tack för att du svarar så utförligtGlad Lutar mot att vi köper ett enklare regnskydd att bara dra på, har hört från andra att mer måttsydda regnskydd kan vara lite krångliga att få på/av.
  • Inna
    pippifrugan skrev 2011-07-25 23:26:30 följande:
    Vi är väldigt inne på att köpa en Joolz, men vi har lite svårt att bestämma oss. Vill gärna läsa mer om vad ni tycker och tänker. Fortsätt gärna att fylla på med era erfarenheter. Jag är väldigt intresserad.

    Har i alla fall två frågor.

    Kan man fästa XL shoppingbag på vagnen även när man har liggdel och sittdelen mot sig? Hittar bara bilder när sittdelen är framåtvänd.

    Ni som har beställt vagnen på nätet, hur tänker ni om ni behöver reklamera vagnen på något sätt? Tänkte om något går sönder med vagnen. Hur gör man då?

     
    Vi har köpt vagnen och XL shoppingbagen, vagnen står däremot oanvänd 2-3 veckor till i väntan på bebis... Så jag har inte hunnit prova! Men om ni inte fått svar av Joolz så kan jag testa här hemma.

    Vi beställde vagnen på nätet och jag läste på deras websida först hur de hanterar reklamantioner plus att jag googlade återförsäljaren som visade sig ha mest positiva recensioner, så jag chansade och beställde! Hur man än gör kommer det ju bli lite meckigt när man behöver reklamera till en återförsäljare som finns utomlands, men vi tyckte priset uppvägde.

    När det gällde regnskyddet så jag har inte ens testat det faktisktGlad Har kompisar som har liknande vagar och regnskydd (Bugaboo...) och de tyckte bara de formsydda regnskydden var komplicerade att få på så vi köpte ett billigt på Ullared på en gång. 
  • Inna
    enlitenbitkaka skrev 2011-08-03 15:11:35 följande:
    Vi provkörde Joolz hos Storken här i GBG och då var den uppställd med framåtvänd sittdel och XL shoppingbag. Det gick INTE att ha sittdelen och liggdelen mot sig och samtidigt ha på shoppingbagen. Kändes synd då varukorgen är så väldigt liten....
    Nu svarar jag lite sent men först nu i veckan har jag testa att sätta på Xl Shopping bag på liggdelen (har FORTFARANDE inte fått användning av vagnen... dryg väntan!). Det GÅR att sätta den på vagnen när man har liggdelen men det går knappast att använda den särskilt praktiskt, svårt som katten att få i och ur grejer ur shoppingbagen. Antar att det är samma med sittdelen vänd mot sigsom loscious skriver. 

    Liten missräkning från min sida, köpte ju den just för att varukorgen är så liten och såg det här som en bra lösning!
  • Inna
    flikkanS skrev 2011-09-24 23:21:47 följande:
    när det gäller reklamera vagnen till ett företag utomlands så va det hur simpelt som helst.
    vi skickade en film med felet. de sände nytt chassi, sedan beställde de så att vårt gamla blev upphämtat.
    hur smidigt som helst och väldigt bra skött.
    har nu annvändt joolzen i 6 månader och är så sjukt nöjd med vagnen i alla lägen.

     
    Skönt att höra att reklamationen gick bra! 

    Vi har nu använt Joolzen i nästan två månader och både jag och sambon är sjukt nöjd med den! Vi bor på tredje våningen utan hiss och jag bär den upp och ner varje dag. Visst, det finns väl ingen vagn som är praktiskt att bära upp och ner för trappor men en fördel jag inte tänkt på innan är att chassit kan stå upp som ihopfällt, gör det mycket enklare för mig! Den är också väldigt lättkörd och enkel att använda.
  • Inna
    minstrels skrev 2011-11-17 09:57:51 följande:
    Hej hej

    Vi har en Joolz som nu varit i bruk i snart 4 månader. Hittills är vi nöjda. Varukorgen är ju, som sagt, lite liten, men man kan inte få allt här i världen.

    En fråga till er andra som har Joolz; har ni en Joolz åkpåse? Jag tycker de är så himla dyra och undrar om man inte kan ha nån annan istället. Allra helst nån skön retrovariant. Men främst en som inte kostar 1000:-!!!

    Vi har inte börjat med sittdelen än, men dottern har långa föräldrar och det börjar snart bli dags att byta nu. Men jag tycker nog att sittdelen ser lite trång ut... Speciellt nu när man ska ha åkpåse.

    Någon som har några erfarenheter av åkpåse i sittdelen?

    Tack på förhand!! 
    Vi har köpt Joolz åkpåse men inte börjat använda den än, så jag har inte så mycket input tyvärr..

    Hur lång är din dotter? Min kille är 3 månader och LÅNG, han kommer nog inte växa ur liggdelen innan det är dags för sittdelen men det kan bli trångt i slutet...
  • Inna
    MammasSmåHjärtan skrev 2011-12-21 20:50:10 följande:
    åhh...joolz! vill ha en sån...lr snarare jag SKA ha en sån! ingen som har earth edition ? har hittlis bara hört om joolz day ! fast tror inte de är någon större skillnad mer en i designen :P
    Vi har använt Joolzen i 4,5 månader nu och både jag och sambon älskar den! 
    Monchichi 87 skrev 2011-12-30 07:02:58 följande:
    Vad kul att höra att ni är nöjda med vagnen. Har själv beställt en och har varit orolig att läsa massa negativt om denna vagn.
    Kan själv hålla med om att varukorgen under verkar vara väldigt lite men jag tror inte jag kommer handla så mycket då får jag ta bilen =)

    Ni som har denna vagn, Har ni köpt bilstol som passar till adaptern till vagnen eller bär ni ut barnet från bilen?

    Vill veta om det är "värt" att anpassa bilstol efter vilken vagn man har. =)
    Japp, varukorgen ÄR liten! Men det visste jag redan när vi köpte den och nu planerar jag eventuellt shoppande efter det. 

    Vi fick också låna ett babyskydd så vi har inte köpt några adapters. Vad jag hört från andra så verkar vissa tycka att det är den bästa lösningen ever och vissa att de knappt använde funktionen alls:)
    sophieand skrev 2012-01-02 21:11:51 följande:
    Jag sitter å kollar på en joolz earth edition. Är det ngn som vet hur den går i snö. (då jag bor norr i landet där plogat inte alltid är självklart) samt så undrar jag samarbete som ovan om adaptern för babyskydd?
    I Skåne har vi sluppit snö helt hittills i vinter så jag har inte provkört den i snö alls än. MEN det är helt klart en stadsvagn känner jag i alla fall... Har kört på grusvägar och det funkar men på asfalt är den helt underbar!
    pippifrugan skrev 2012-01-07 10:08:46 följande:
    Monchichi87: Jag var oxå orolig för att varukorgen skulle vara för liten men jag har inte haft något problem med det. Det får plats en del. Vi har iofs köpt ett Tullsa regnskydd som tar lite mindre plats och det passar perfekt ovanpå varukorgen, så det behöver inte ta någon plats alls från varukorgen.
    Måste fråga vad du menar med att regnskyddet passar ovanpå varukorgen? Menar du att du klämmer fast regnskyddet där? Bra idé i så fall, då skulle jag få LITE mer plats i varukorgen!
  • Inna

    Kom inte ihåg vem dom frågade om Joolz egen åkpåse men nu har vi äntligen börjat använda sittdelen och åkpåsen. Jag har ingen erfarenhet av andra åkpåsar men med liggdelen hade vi lätt kunnat använda något annat märke. Däremot är jag glad att vi har Joolz egen till sittdelen, den är perfekt skålad och den finns en konstruktion på baksidan av åkpåsen som gör att man kan fästa den i sitsen på sittdelen så att den verkligen sitter fast, dessutom är den ju anpassad efter vad selen sitter. Så det funkar säkert bra med något annat märke men med deras egen funkar det jättebra!

  • Inna
    Zixi skrev 2012-03-19 09:39:49 följande:
    Vi köpte vår vagn våren 2010 och det var först igår som jag såg en annan Joolz och då bor jag ändå i centrala Malmö. Hade det inte varit för den här tråden så hade jag undrat om vi var de enda som hade en sån vagn.
    Har tyvärr ingen gissning på pris, du kanske kan kolla vad en ungefär lika gammal Bugaboo går för, de ligger väl rätt lika i inköpspris? 

    Vi bor också i Malmö och i söndags var första gången vi såg en annan Joolz på stanGlad
  • Inna
    Zixi skrev 2012-03-19 21:34:04 följande:
    Tack för tipset, de borde ligga rätt lika (fast Joolzen är lite mer exklusiv Flört

    Du promenerade inte i Slottsparken?
    Haha, det tycker jag med...;)

    JO... var det er vi såg kanske? haha... Har ni en silvrig Joolz? Har för mig att den vi såg var silvrig. Vi var på väg in till stan efter lunch så någon gång då måste vi ha gått genom Slottsparken.
  • Inna
    Zixi skrev 2012-03-22 12:30:13 följande:
    Om du stannade och pratade med personerna med den silvriga vagnen kl 16:10 så var det vi   Vi gick även igenom Slottsparken vid 14:50. Sällsynt utflykt med vagnen.

    Jag hade egentligen viljat ha en helsvart vagn men fick en så bra deal på den silvriga att vi slog till.
    Då finns det i alla fall TRE Joolz i MalmöGlad Det var alltså inte oss ni pratade med, men däremot var det nog er vi såg i Slottsparken. Kul!
  • Inna
    Twizz skrev 2012-05-05 13:16:05 följande:
    Vad har ni för vagnsmobil till era joolz? Köpte en virkad från sebra men det fungerade ju inte alls att fästa den i sufletten
    Har inte jättekoll på hur andra mobiler hängs upp men min sitter fast i två såna där plastringar som man kan klämma fast på alla olika sufletter, funkar bara bra på Joolzen.
  • Inna
    Zixi skrev 2012-01-12 11:52:37 följande:
    Vi har börjat fundera på att sälja vår vagn. Dottern är nu 18 mån och går själv till förskolan (nära) och när vi ska längre bort så bär vi ofta henne i bärselen. Tanken är att vi framåt våren ska ersätta vagnen med en enklare sulky (för längre utflykter). Men det finns ingen direkt andrahandsmarknad för Joolz så det är svårt att gissa vad den kan vara värd. Vad skulle ni uppskatta?

    Joolz Day, köpt 2010 men liggdelen endast använd enstaka tillfällen under det året (dotter vägrade vagn tills hon var 5 mån) och sedan är sittdelen använd under 2011, även den rätt sparsamt använd. Chassit har fått lite färgfläckar (från när man kört in i dörrkarma och väggar...) men det är möjligt att det går att skrapa bort. Framhjulen ser slitna ut men det började de göra efter bara nån vecka. Lite småskador i lädret på handtag och bygel.

    Tillbehör(samtliga original): varukorg, skötväska med skötunderlägg(oanvänt), åkpåse(oanvänd), regnskydd(använd 2ggr), myggnät (knappt använt), comfort screen, parasol(lite trasigt, funderar på att ersätta det med ett nytt), adapter till babyskydd(MaxiCosi)

    Det är inte så mycket garanti kvar men sen gäller väl inte den ändå för ny köpare?
    Hur gick det, sålde ni er Joolz? Du kanske inte vill skriva det här men jag är lite nyfiken på vilket pris ni la ut den för. 
Svar på tråden Någon som har en JOOLZ barnvagn?