radhusmamma skrev 2011-08-04 09:39:51 följande:
Hej på er,
Hoppas alla har en bra sommar! Här har vi det bra, sambon är ledig 8 veckor så det blir en lång semester med hela familjen.
Just nu är jag dock väldigt orolig, vilket förstör sommaren lite

. Olle svarsjollrar inte! Han har varit väldigt tyst i ca 2 månader, men i perioder då och då antingen pruttat med munnen eller som gjort tjutljud, både glada och mer arga ljud. Så just nu låter han, men han kommunicerar inte med oss. Om jag lägger honom t.ex. på skötbordet och pratar med honom så svarar han aldrig. Ler tillbaka gör han dock hela tiden.
Är det någon mer som har en bebis som inte svarsjollrar?
Hur jollrar era små annars? Har de börjat med konsonanter etc.
Va på BVC idag och hon tyckte att de ska svarsjollra, även om de inte behöver ha börjat med konsonantjoller än (typ baba, mama etc).
Vi ska göra ett hörseltest, för det är tydligen rutin om de inte jollrar. Men hör gör han, det märker jag ju.
Jag har läst en del om autism och är väldigt orolig för det... uteblivet joller och brist på kommunikation är ju en "varninngsflagga"...
Lyssnar förresten era små på sina namn? Jag tycker inte att Olle gör det, bara ibland kanske (men det känns som man skulle kunna ropa "vad som helst"... alltså att det inte direkt är namnet han reagerar på).
Olle blir 7 månader på lördag..
Alice bubblar på som sjutton ibland och nu har hon börjat låta annorlunda. Kanske är de där vokalena då hon ibland säger "nej" och även "mamma" har kommit, hehe.
Hoppas ni får reda på snart ifall det skulle vara något fel på honom...