• acure

Plus igen efter mf/ma

Happi: tack för dina svamp tips! Det här med att hålla sig borta från socker är så himla svårt, men börjar ana att det är en bidragande faktor till problemet... sockerberoende. Ska prova pevaryl, det här jag kört när jag inte varit gravid, men blev tipsad att canesten är lämpligare under graviditeten. Det är inte farligt för bebisen om jag behandlar en gång till då? Om jag ser till att göra det ordentligt och inte sluta för tidigt. Jag befarar dock att svampen kommer komma tillbaka iaf eftersom jag äter penicillin graviditeten ut mot Uvi. Nästan så jag föredrar en urinvägsinfektion framför svampen. Varför kan man inte bara få ha en såndär glamourös graviditet som man bara läser om i böckerna? börjar bli trött på att det alltid är någonting. Är det inte det ena så är det det andra.

• acure

Happi: har inte tagit mig ut idag och köpt någon kur. Vi har problem med bilen och jag har för mycket sammandragningar för att promenera ner på stan. Imorgon ska jag ändå till barnmorskan så då kan jag ta svängen förbi apoteket. Men det är inte kul nu, kliar till förbannelse!!! Men jag får skylla mig själv som inte orkar ge mig ut idag. Kan ju fråga sambon men då får jag så dåligt samvete för han kommer känna sig tvungen då. Haha. Men du rekommenderar pevaryl istället för canesten? Och den med 1 långtidsverkande tablett inte 3? Jag vill helst inte trycka upp nåt "där" alls, får för mig att det ska påverka tappen, eller att det ska ta sig in till bebisen och infektera den. Vet att det inte funkar så men jag tror ju att jag är ett undantag. Haha. Usch vad jag nojjar över allt.

• acure

Happi: jag var upp till förlossningen pga sammandragningar och misstänkt Uvi. Då tyckte spec.läkaren på förlossningen att jag skulle få förebyggande antibiotika då jag behandlats två ggr tidigare under graviditeten och får man Uvi igen brukar det tydligen vara rutin att ge antibiotika resten av graviditeten. Men jag gillar inte att äta tabletter om jag inte behöver det egentligen, samtidigt vill jag inte ha Uvi heller. Oftast syns inte mina urinvägsinfektioner på urinproverna så risken finns ju att jag får Uvi som sedan blir obehandlad. Men som du säger är det kanske något jag ska resonera kting med mvc läkaren, för det kan ju inte vara bra att äta antibiotika och behandla mot svamp flertalet ggr. Det bästa vore ju att slippa både och. Tack för din peppning och goda råd! Det uppskattas! :)

• acure

Bm-besök idag Vecka 34 (33+2)

Vikt: 78 kg
    SF-mått: 30 cm
    Hb: 110
    Blodtryck: 114/73
    Fosterljud: 136

Nu har jag gått upp 10 kg sen inskrivningen vecka 12. Hur mycket hade ni andra gått upp i vecka 34?
    Jag är orolig att jag ska lägga på mig en massa nu de sista veckorna. Börjar få tillbaka min aptit som annars
    varit ganska dålig under hela graviditeten, känns som om att jag äter hela tiden. Särskilt nu när jag jobbar halvtid och är hemma så mycket. Nu kommer jag säkerligen bli heltidssjukskriven också pga SD och det kommer säkert innebära ännu mer mat, eller snarare snask och sånt dumt för att fördriva tiden. Hade tänkt att jag skulle hålla mig under 80 kg-strecket men inser nog att det är kört. Hur mycket gick ni upp de sista veckorna?

Vill inte fixera mig så mycket vid vikten. Kroppen lägger väl på sig det den behöver, men som de flesta tjejer idag så stirrar man sig blint på vikten oavsett om man är gravid eller ej.

• acure
    Happiness skrev 2011-01-17 19:24:35 följande:
    ja men hur gick det nu med svamp-frågorna och pencillin frågorna. det var ju det som var viktigt .

Om du blir sugen på godsaker så kan du alltid komma til mig så bjuder jag på lite godsaker...linfrön,pumpafrön.Yammi!
    Haha, just ja! Minnet är bra men kort. Jag frågade BM angående det här med penicillin och hon ansåg att jag mycket hellre får svamp än UVI eftersom en urinvägsinfektion kan ge så mycket värre komplikationer, men hon skulle höra med MVC-läkarna på deras rondmöte på onsdag och därefter kontakta mig. Glömde såklart fråga om jag kunde ta en behandling till, men eftersom jag frågade det i torsdags så måste ju det svar jag fick då fortfarande gälla, så jag köpte en förpackning Pevaryl på vägen hem. Dock har det inte kliat så våldsamt idag, kanske är det påväg att gå över av sig själv? Peppar peppar...Brukar ju bli värre när man ska gå och lägga sig för då känner man ju efter så mycket mer...Nu har jag iallafall en förpackning hemma får se om jag använder den eller inte, beror på hur det känns när det är dags att sova. :)
  • acure
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-01-17 19:35:35 följande:
    Pinklove: jag har gått upp 9 kg sen inskrivningen dock 9 kg sen v 22, är ju bara 2 dagar efter dig. Håller med dig om att aptiten är tillbaka äter mer än gärna, men sen så rör jag ju så lite på mig, min BM sa innan att jag kommer skjuta i vikt för att jag ej kunnat röra mig måste hålla mig under 90-sträcket här, vägde 76 vid inskrivningen så det var ju inte så bra. Nu får det bli promenader så gott det går!
    Du fixar det vännen, förstår precis hur du känner, och det är lätt för mig att säga att det inte spelar någon roll hur mycket vikten slutar på, den går ju liksom att bli av med så småningom ändå, men sen är det svårt att följa samma råd själv för jag vet precis hur tankarna går. Klart man nojjar liksom. Men jag tror att du kommer klara ditt mål, viktigast är trots allt att du lyssnar på kroppen och inte tar en massa smärtsamma promenader som sätter igång en förlossning för tidigt. Killen därinne kommer först. :) kram
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma