• acure

Plus igen efter mf/ma

kajsalisa skrev 2010-07-19 13:17:41 följande:
    Hej igen. Sista dagen i Norrköping för mig idag och solen strålar (som vanligt) från en klarblå himmel och vi hänger vid poolen. :) Åter till Gbg i em. Vi drar till Spanien på semester en vecka på onsdag, så det blir nog inte så många inlägg från min sida på ett tag. Hoppas att ni alla mår bra och att allt ser fint ut om någon av er har ul kommande vecka. Kram på er!!
    Ha en himla härlig semester!!! :)
  • acure

Idag går jag in i vecka 8 (7+0) och känner mig hemskt trött, har växtvärk, molvärk i ryggen, en massa fula finnar och blir mot eftermiddagen/kvällen ganska illamående. Är inte direkt sugen på mat överhuvudtaget men äta måste man ju.

Ännu har jag inte kräkts någonting. Är det vanligt att kräkas under graviditeten, eller kan man bara vara illamående utan kräkningar? Blir så orolig, när jag inte kräks, att nåt är fel. Samtidigt är det ju väldigt skönt att inte kräkas så jag ska väl vara nöjd med det. Eller så kommer det med besked när semestern börjar på torsdag så jag inte får njuta någonting av min ledighet, haha. Så himla jobbigt att alla graviditeter är individuella, man vill liksom ha ett slags mönster att följa så man kan hålla koll på egen hand...

Tänkte bara att jag skulle höra  med tråden hur det var för er såhär i början av graviditeten, kräktes ni allihop? Är det någon som inte kräktes någonting?

• acure

Tack, vad skönt att det verkar normalt att det kan vara ganska olika, då ska jag njuta sålänge jag slipper kräkas! :)

• acure

Oj vilken konstig mening det där blev. Haha, hoppas ni förstår mig!

• acure

har hållt mig lite i bakgrunden ett tag, men kikar in varje dag och läser i tråden. Stort grattis till alla lyckade VUL och RUL, helt fantastiskt! :)

Själv så förändrades mina symptom drastiskt under torsdagen förra veckan. Illamåendet försvann och spänningarna och växtvärken blev till en konstant mensvärkssmärta i mage och rygg och jag tänkte att nu är det kört. Ringde panikslagen till BM och fick en tid först igår (måndag). Sen gick jag hela helgen i stort sett utan symptom, var dessutom på minisemester till Helsingborg/Danmark/Tyskland med familjen. Jobbigt att vara långt hemifrån, även om det såklart var skönt att slippa illamåendet när jag skulle sitta i en bil hela helgen, snacka om tajming för när vi kom hem i söndags kväll kom illamåendet tillbaka med besked. Jag blir inte klok på dessa symptom som aldrig kan bestämma sig!

Såå igår (måndag) kom jag till världens gulligaste BM som gjorde ett VUL och allt såg SÅ fint ut. Åh vad jag är lycklig! Där låg den lilla räkan och sprattlade och hjärtat tickade för fullt. Vilken lättnad det var att äntligen få se att jag faktiskt är gravid, att det är någonting därinne som mår bra och växer! En läskig men härlig känsla! Sambon blev också lättad och rörd, underbart att se. Lilla prutten där inne var 22 mm lång och mina egna beräkningar stämde överens med barnmorskans. Idag är jag i vecka 10 (9+1). Fick dock ingen bild med mig hem, jag var för lycklig för att ens komma ihåg att fråga!

Skrattande

• acure
    Odetta skrev 2010-08-03 13:49:17 följande:
    Pinklove:

Skönt att höra att allt är bra vännen! YEAY för lyckade VUL säger jag bara! *kram*

Ego:
    Visst har jag berättat om mannens bror och fru som väntade barn? dem som kom 2 veckor efter våran skrapning och berättade att dem oplanerat blivit gravida? Och som vi sedan dess har sagt upp bekantskapen med?

I alla fall...dem fick en pojke i morse.....och jag är sååååå glad att dem fick en pojke och ingen flicka. Usch vad elak jag känner mig.

Grejjen är den att på min mans sida har det inte fötts ett endaste flickebarn på typ 57 år...alla får bara söner! den sista flickan som föddes är min mans faster och hon är 57 år gammal (tror jag). Hon fick en son som har fått en son. Mannens farbror har fått 2 söner, mannens pappa fick 2 söner som den ena nu altså har fått 2 söner och vi, som fått en son. Jag vet att både mannens faster och mor har upplevt mf...så man börjar ju undra om dem ens kan göra flickor i den familjen.

Och vi vet ju inte vad våran är för sort och visst tusan blir jag lika glad om det är en lillebror, men visst vore det coolt om det är en lillasyster? Då skulle vi få den första flickan på 57 år! Och är jag helt ärlig så hoppades jag att mannens bror och fru inte skulle få en tös....det hade varit så typiskt. dem som inte ens önskade sig ett barn till...men nu fick dem en pojke till så nu är det vi som har chansen på första flickan.

Och ja, jag vet att jag nog är lite töntig....tycker ni att jag är töntig? Jag får skylla på hormonerna i så fall

Den 18/8 har vi nästa UL...då ska vi fråga igen (frågade sisst, men det var för tidigt att se...vi kollade, men det gick inte)

Spännande det där

*kramkramkram*
    Jag förstår dig precis! :) Inte töntigt alls.

Själv har jag sedan jag var liten drömt om döttrar, vill såååå gärna ha en flicka och har därför ställt in mig på att det blir en pojke så att jag inte blir chockad (och jag kommer bli SÅ glad för det också). Men bara för det så blir jag jätteglad såfort någon i min närhet får en pojke, för då får jag för mig att det innebär att procentuellt sett så är sannolikheten för att jag ska få en flicka större om alla andra får pojkar. Dessvärre har det fötts tusan så mycket flickor omkring mig de senaste åren, först nu på sistone det har blivit pojkar, så det är svårt att säga vad oddsen är egentligen (för i ärlighetens namn är det ju 50/50 oavsett om alla mina vänner skulle få flickor). Herregud vad knäpp jag låter, hoppas ni förstår vad jag menar. haha
  • acure

Grattis till alla lyckade VUL och UL!!!! Underbart att läsa! Ego: har haft ont i ryggslutet i ett par dagar och mest spenderat semestern sista dagar i soffan och sängen. Idag började det dock krypa i kroppen av allt stillasittande så jag tog cykeln ner på stan. Väl där skulle jag börja promenera när hela vänster ben bara säger ifrån. Det liksom strålar smärta från bäckenet ner i hela benet. Det gjorde fruktansvärt ont och jag var tvungen att avbryta mina ärenden och gå och sätta mig innan jag sagta haltade hemåt igen. Känner mig typ invalid, måste dammsuga och plocka ur diskmaskinen men det bara tar tvärstopp. Någon som varit med om detta? Är det såhär foglossning känns eller är det kanske ischias? Hur som helst är jag orolig att det inte ska släppa, börjar jobba igen på måndag och vet inte alls hur det ska gå. Jobbar med små barn på förskola och det är mycket böja sig upp och ner och lyfta och klä på och klä av. Är bara i vecka 9+4 och vill gärna vänta ett par veckor till innan jag berättar för min chef att jag är gravid. Tack för att ni finns. Helgkramar till er alla!

• acure
    Odetta skrev 2010-08-07 12:43:07 följande:
    GRATTIS till alla lyckade UL och Vul och allt positivt som hänt i tråden dem senaste dagarna!!! WOOHOOOO för oss i denna guldtråd! *bamsekram till er alla*

Själv har jag varit lite bortkopplad från nätet då vi åkte ut till en av mannens kollergors sommarstuga....SÅ fint! Vi sov bara där en natt, men det kändes som en hel vecka semester när vi kom hem.

Nu booooorde jag skriva på ett 5 sidor långt arbete om hållbar utveckling...det ska lämnas in på tisdag, men ååhhhh, jag är SÅ oinspirerad så det finns inte. får se hur det går, jag måste ha påängen dock för att få gå höstterminen så det är ju viktigt, men ja...ett ämnen som jag tycker är skittråkgt. FL är _mycket_ roligare

*kramkramkram*
    Jag har pluggat mycket Hållbar Utveckling i min lärarutbildning, säg till om du behöver någon hjälp! :)
  • acure
    Odetta skrev 2010-08-07 17:34:51 följande:

Jag behöver all hjälp jag kan få

Vad är du för lärare? Jag går ju lärarutbildningen nu jag med, inriktning lek, lärande och utveckling

Just den delen av kursen som handlade om Hållbar Utveckling missade jag pga senaste USA-resan, så jag känner mig lite vilsen....

*kram*

Jag är lärare i naturvetenskap och teknik. :) Arbetsmarknaden är dock inte rolig just nu, finns bara jobb i förskolan där jag jobbar nu och det passar inte riktigt mig det blir för mycket barnpassning och för lite lärande (även om småttingarna självklart är underbara), men jag hoppas att det ska komma lite lärartjänster efter min mammaledighet. :)

Vad har ni för kurslitteratur? Hur ska tentan vara upplagd?

Kram!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma