Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik
    Odetta skrev 2011-01-07 16:19:20 följande:
     Jag _har_ sammandragningar där magen blir hård, men mensvärkskänslan är ju mer konstant och visst lite mer om magen blir hård, men inte specifikt bara då. 
    acure skrev 2011-01-07 16:45:08 följande:
    .Det låter som om att vi har ungefär samma symptom. Jag har också mensvärk men den är som du beskriver mer konstant än bara i samband med sammandragningarna.
    jag har haft likadant och var då inne på förlossningen för koll. De kunde inte riktigt säga varför det var så, men det var iaf ingen förlossning på g. Flört
  • färnik
    Happiness:Vilka underbara bilder, och vad vacker du är!  Hjärta Ytterligare en modell i tråden ju! Härligt att du nu förhoppningsvis får ett TUL!

gemigsinnesro: Grattis!!! Låter som du hade en bra förlossning, trots att du sprack....

EGO: Psykologbesök för mig idag. 1 timmes gråt och prat, och jag var verkligen helt slut efteråt, det tar på krafterna det där! Ska dit en gång i veckan nu, synd att det ska vara så förbaskat långt dit (6 mil enkel väg) Känns bra med en psykolog som är knuten till antenatal, får jag själv inte fram det jag vill i kontakt med läkarna, kan hon till viss del "föra min talan" sas. Hoppas de här samtalen kan hjälpa mig att må lite bättre...

Efter psykologbesöket blev det lite ärenden i stan, jag hämtade ut min renoverade vigselring och den nya förlovningsringen (hade dessvärre tappat den ursprungliga)  och sedan åkte vi och valde ut min födelsedagspresent, ett nytt kylskåp. Skrattande Det är ju också en suspekt grej att få i födelsedagspresent men...! Flört Ska bli så jäkla skönt att få en stor, fin, själavfrostande kyl, den lilla eländiga vi har nu är från 80-talet kanske, och satt i torpet när vi köpte det. Skåpet är trasigt, fruktansvärt otätt så det frostar igen på ett par dagar, och går inte att stänga ordentligt, man får ställa ngt emot det för att inte dörren ska åka upp av sig självt. Oskyldig Det nya, fina rostfria kommer hem den 21:e!
  • färnik

Här behandlas inte GBS alls om den "bara" finns på tappen.... Det är enbart vid GBS i urinen som de ger antbiotika! Är det annorlunda där ni bor, odd och pinklove?

• färnik
    Odetta skrev 2011-01-07 20:23:57 följande:
    Här behandlar dem när det finns, punkt. Men dem är otroligt restriktiva med att testa folk för det. Jag hade ju GBS på tappen med minstingtösen och i USA är riktlinjien att har man eng gång haft GBS så SKA man få antibiotika vid varje kommande forlössning efter. När vi väntade lilleman ville dem inte testa mig, men jag tjatade till mig ett test från tappen i v37 och visst tusan hade jag GBS. Då fick jag antibiotika vid förlossningen som jag ville.

Och den här gången skiter vi till och med i att ens testa utan dem har skrivit in med det samma att jag ska ha antibiotikan vid förlossningen! Det känns skönt!

Men klart de borde behandla GBS som sitter vid tappen....bebisen passerar ju där och _kan_ alltså bli smittad...och det är ju DET man ger antibiotikan för. inte för mammans skull, utan för bebisens!

*kram*
    Jag har ett brev från en läkare, som jag fick efter att GBS konstaterats på tappen i april, och enligt detta brev ska jag få antibiotika vid förlossningen. Jag har tänkt ha med mig brevet och kräva det, när det är dax... Hoppas det inte blir några problem... Obestämd
  • färnik

Föresten, vet att det är flera i tråden som gjort eller skall göra flödesultraljud. Varför gör man det, och i vilka situationer liksom?

Vad jag förstått så visar det väl hur flödet är i navelsträngen och därmed hurvida barnet får bra med näring och syre... Men det borde väl barnet få, om det växer som det ska? Hur fungerar det egentligen?

• färnik
    Odetta skrev 2011-01-07 23:25:49 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Vad jag har förstått så är flödeskontroll det samma som tul...man kollar så att allt växer som det ska. De har i alla fall kollat flödet på alla tul jag har gjort och vise verse.

Jag tror dock att de kanske kollar på flödet i första hand för så länge det funkar som det ska så växer ju som du säger bebisen som den ska, att flödet egentligen säger mer än enbart tillväxten. För en bebis kan ju vara liten fast den får näring och det brukar vara OK medan det inte är bra om flödet är dåligt, oavsett hur bebisen växer.
    När jag har gjort TUL med bägge barnen, har de förvisso ägnat lite tid åt att kolla pulseringen i navelsträngen och moderkakan på skärmen, men som jag förstått är det inte att "kolla flödet", utan det ska spelas in och div konstigheter? Det har de aldrig gjort på mina TUL ( 2 med dottern, hittills ett med bebis)
  • färnik
    needtobreathe skrev 2011-01-08 15:55:15 följande:
     Vi har köpt en sånhär; www.gracobaby.se/sv_SE/product/1G93/SWP/  den både vibrerar, gungar och spelar musik, man kan även koppla in en mp3 till den me musik. :)
    Ha ha, vilken grej! Det finns så mkt avancerade babyprylar alltså! Saker som gungar, vibrerar, har ljus, ljud osv osv i all oändlighet ju!

Själv är jag inte så mkt för en massa grejer så, försöker leva enkelt och inte samla på mig en massa prylar... till första barnet hade vi ingen babysitter, och saknade det aldrig heller. Dottern låg på golvet eller i soffan i början, eller satt/låg hos oss. Den här gången har vi dock fått en vanlig, begagnad babysitter, utan några som helst funktioner. Får se om den kommer till användning...
  • färnik
    Happiness skrev 2011-01-08 21:47:09 följande:
    färnevik: Har inte riktigt hängt med så bra i tråden det senaste, men jag hoppas att det värsta har lagt sig nu. Att du kan få lite avlastning i tänket. Alltid lite lättare när man vet hur man ska göra. Strategier i alla dess former är kanon. Och gärna involvera sjukvården . Perfekt att du har möjlighet att besöka 1 gång i veckan. Guld värt!. Får du skjuts då?Hur gick det med SF-kurvan har du fått din mätt igen?
    Åh, jag vet inte... Det går upp och ner med oron. Och lite är det som du skrev ngnstans längre fram, att jag oroar mig när jag inte oroar mig, också. Obestämd Tankarna är väl tyvärr fortfarande det samma, och därtill oroar jag mig inför både nästa mätning (torsdag) och inför TUL och samtal...

Vad gäller mätningen så måste jag hamna på iaf 29, annars halkar jag iväg under medel (från att ha legat mellan övre och medel). Men som vanligt ser jag scenariot framför mig när BM mäter och säger "27" eller "28", och så blir veckan som är kvar till TUL än jobbigare och oroligare.

Och tänk om inte allt ser bra ut på TUL? jag är mest orolig över vattnet, att det ska ha minskat ytterligare, men att läkarna inte ska anse att det är ngt att bry sig om. Och att det därför ska gå illa... Själva samtalet känns också skrämmande, vad ska jag säga? och även om jag får sagt allt jag vill, så kanske de ändå inte tycker att det är ngt att ta hänsyn till i sammanhanget... jag kanske likväl kommer få gå över tiden 2 veckor och må än mer dåligt, det vet man ju inte...

Jag hoppas på att kunna fixa skjuts i alla fall, det är svårt att säga ännu om det kommer lyckas varje gång, men de två närmaste veckorna är det i alla fall ordnat...
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma