• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • kajsalisa

Ja, hur var det nu med det där med kudde. Läste härom dagen att man rekommenderar en mjukare kudde i början för att motverka att barnets huvud blir missformat (!) och att man kan byta till en plattare kudde senare. Finns säkert 100 olika rön om det där, precis som med allt annat...

• kajsalisa

Såhär står det i Vi föräldrar ang kudde i vagnen... "Spädbarn ska sova i ryggläge, men Socialstyrelsen säger samtidigt att "För att förhindra att bakhuvudet blir platt när barnet sover på rygg bör en mjuk kudde användas. (...) När barnet sen kan vända sig självt tar du bort kudden och ersätter den med en fast platt kudde."

• 3 barns mamma84
    kajsalisa skrev 2010-12-29 10:33:09 följande:
    Såhär står det i Vi föräldrar ang kudde i vagnen... "Spädbarn ska sova i ryggläge, men Socialstyrelsen säger samtidigt att "För att förhindra att bakhuvudet blir platt när barnet sover på rygg bör en mjuk kudde användas. (...) När barnet sen kan vända sig självt tar du bort kudden och ersätter den med en fast platt kudde."
    De säger alla olika till oss.
    Jag har kudde platt men ändå fluffig som han sover på men hans huvud passerar jag år sidan och så får han ligga på rygg och har huvudet precis slutet av kudden.

Min bm som kommer hit och mätter o väger elias sa till mig att man MÅSTE byta håll på höger och vänster då barnes huvud inte blir missformad.
    Det skulle man hålla koll på.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 081210♥
  • gemigsinnesro

En fråga till er som redan fött: Jag fick blod på pappret efter toabesök igår, en klar strimma blod bara inget annat, sen kom det pyttelite blod till under natten men ingen slempropp eller något vad jag kunde se. Jag har heller inte känt någon värk i rygg eller mage övht. Däremot är bebis helt stilla i magen....och  det brukar den inte vara såhär på morgon/förmiddagen och det oroar mig en aning. Hur har era bebisar varit ...har de hållit sig stilla en tid innan förlossningen?

• 3 barns mamma84

Idag har jag fått sova men oroar mig för min pojk
    Han hostade 3 ggr i morse kl 06.15 när han ville ha mat för fösta gången och gav honom flaska o han spydde upp som vattenfall det bara sprytade !!
    Och sen somnade han om snabbt igen och ligger fortfarande och sover..
    Och igår fick jag reda på att sambons mamma och lillasyster hade haft luginflamation
    Han har inte feber inte alls.
    Men att han sover så mkt nu.

Idag är han 3 veckor gammal för 3 veckor sen blir det idag var vi hos läkaren och misstänkte gulsota och läkaren sa så att så länge han inte blir slapp är det ingen fara.
    Men om han skulle bli slapp skulle vi kontakta honom igen.
    Bm som har här 1 vecka sen sa att han var nu lite gul men sa det inte var någon fara så länge han inte skulle bli slapp.
    Han e inte slapp han äter håller koll på oss och huggar sig på danska ja att han e uppe mer och njuter.
    Men att han SOVER så länge och spydde visst bara för han e en matgris haha men jag vill inte hans ka bli sjukt ååh jag oroar mig sönder snart

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 081210♥
  • Muffe80

kom på att jag glömt att fråga på länge hur det är med spyandet för Färnevik och Miraclee? Mår ni fortfarande illa?

För mig är det helt ok nu. Kan inte äta frukost innan 9 för då kommer det upp igen och eftersom jag inte ätit frukost innan 9 på flera veckor nu så vet jag inte ens om jag vågar prova... rädd för att kräkas igen haha!

Däremot mådde jag lite illa i går på kvällen men det är ovanligt. Dock är jag inte så sugen på mat, vilket jag i ett vanligt och normalt liv inte är heller.... är en smörgåsfantast.... så därför oroar jag mig varje dag över att bebis kommer bli skadad för att jag inte äter bra.

I dag har jag t ex ätit

2 hembakta bröd med ost och gurka + kaffe
    1 clementin
    1 näve nötter och lite russin
    Liiiiite köttfärslimpa (typ 2-3 mastskedar), 1 potatis och lite sås + gelé + 1 knäckemacka + vatten

Hm, inte mycket mat va?!! eller nojjar jag mig i onödan...

Nu kommer ni väl säga åt mig att jag tjatat om detta förut och det har jag ju men...

• Pancakes

Ät du dina mackor Muffe om det är det som går ner! Du går ju på kontroller hos barnmorskan för att se att den växer som den ska och det gör den ju så den tar väl åt sig av vad den behöver. Och alla ultraljud har ju sett bra ut eller hur?

Jag tycker inte din lista är så farlig. Ja, det är lite mat men det är ändå näring i de grejerna. Det är ju inte direkt godis och chips liksom.

• miraclee
    Muffe80 skrev 2010-12-29 12:46:23 följande:
    kom på att jag glömt att fråga på länge hur det är med spyandet för Färnevik och Miraclee? Mår ni fortfarande illa?

För mig är det helt ok nu. Kan inte äta frukost innan 9 för då kommer det upp igen och eftersom jag inte ätit frukost innan 9 på flera veckor nu så vet jag inte ens om jag vågar prova... rädd för att kräkas igen haha!

Däremot mådde jag lite illa i går på kvällen men det är ovanligt. Dock är jag inte så sugen på mat, vilket jag i ett vanligt och normalt liv inte är heller.... är en smörgåsfantast.... så därför oroar jag mig varje dag över att bebis kommer bli skadad för att jag inte äter bra.

I dag har jag t ex ätit

2 hembakta bröd med ost och gurka + kaffe
    1 clementin
    1 näve nötter och lite russin
    Liiiiite köttfärslimpa (typ 2-3 mastskedar), 1 potatis och lite sås + gelé + 1 knäckemacka + vatten

Hm, inte mycket mat va?!! eller nojjar jag mig i onödan...

Nu kommer ni väl säga åt mig att jag tjatat om detta förut och det har jag ju men...
    Det går upp & ner. Kräks varje morgon men sen brukar de va lugnt, dock har jag halsbrännan from HELL och den kombon är inge vidare, så ibland kommer de upp även kvällstid då de är som värst.

Meeeeeeeeeeen Muffe!! Nu får du faktist ge dig! Tungan ute Bebisen tar det den ska ha, kroppen "säger till" om vad den behöver om den behöver något och nej den blir inte skadad för du äter "dåligt".

Jag har idag ätit;

1 frukostmacka från Mcdonalds me kalkon, tomat, sallad, cream cheese. 
    1 mellan cola från Mc donalds

That's it? ;)

H*n därinne är ju färdigutvecklad och ska ju bara lägga på sig fett osv nu, RUL passerade ju utan anmärkning, den hade sina hjärnhalvor, sprattlar runt därinne, kissar o dricker, hade hjärta, magsäck, njurar.. oroa dig inte!
  • Muffe80

Puh försöker att inte oroa mig, men det är svårt, som du kanske märker

Jag skulle kunna äta mer mat, men jag vill inte/tycker inte det är gott... har alltid varit liten i maten förutom ibland då saker slinker ner lätt. så det är inte illamåendet som stoppar mitt ätande just nu faktiskt.

aja, ikväll blir det blodpudding iaf...*urk*

• färnik
    Muffe80 skrev 2010-12-29 12:46:23 följande:
    Oh yeah! Oskyldig

Jag spyr alltid morgon (galla och slem) och kväll, där emellan klarar jag mig oftast, men illamåendet är kvar som innan och det känns som om maten är i halsen mest hela tiden och bara väntar på att få komma upp. Obestämd Dock har näringsdryckerna från dietisten gjort nytta, jag har gått upp 1kg de sista 3 veckorna. Skrattande

Sluta oroa dig över ditt matintag Muffe, jag tycker du får i dig bra med mat!

Själv har jag idag ätit 2 skivor havreknäcke med bregott (mellan), och druckit ett par glas vatten. Mina dagar består inte av särskilt mkt ätande, om jag tittar på dina gamla dagsmatsedlar, så får du i dig betydligt mer mat än mig normalt sett. Och endå visade mitt TUL för 1½ vecka sedan på en ovanligt livlig bebis som var +10% dessutom. Så den får uppenbarligen allt den behöver ändå!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma