• Basi

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Trasan0606 skrev 2012-02-16 14:46:08 följande:
    Min kille ratar också tyvärr burkmat, vore ju skönt att ha som alt om det krisar. Fick tips idag om att blanda ut burkmat med vanlig mat och på så sätt vänja dom lite sakta. Ska testa imorgon!
    det samma rådet kom maken med när jag berättade hur det hade gått. du kan ju berätta hur det gick! :)
  • Basi

Jag har med egengjord barnmat när vi åker bort över dagen. Den är fräsch och fungerar bra. Men problemet uppstår om man skall vara borta t.ex. tre dagar på en mindre resa. Då är det inte så fräscht med egen mat längre..

Här åt vi banan till mellanmål igår. Enkelt och gott.

• Basi

Gjorde nyss en stor sats äppelpure med kanel och ingefärga. Gott.

Till hjälp använde jag mig av en stavmixer och ett liters mått. Har funderat på att investera i en braun, men skall köra slut den gamla stavmixern först.

• Basi

..eller blanda ut med sötpotatis.
    det verkar gå hem bland många barn.

idag ska vi inhandla fisk och ärter. nya puréer på gång.

• Basi

Idag bestämde vi oss för att byta ersättning åt lilltösen. Mjölkersättningen Tutteli, som vi använt, har bytt tillverkningsland. Tidigare gjordes den i Finland och nu flyttades tillverkningen till Holland. Så nu blir det Semper nästa som tillverkas i Danmark, känns lite bättre med ett nordiskt land.

Vilken ersättning använder ni?

• Basi
    IceCloud skrev 2012-02-21 10:11:48 följande:
    Äggröra:
    1 ägg
    1 msk mjölk
    Klick smör
    (kokt skinka)
    (mosade ärtor, majs)
    Smält smöret, stek på svag värme till krämig konsistens. (Rör i skinka o grönsaker om du vill)
    Lunch, mellis eller frukost kanske med nån liten macka till.
    Var försiktig med ägg, testa bara gulan första gångerna för att se om bebisen reagerar.
    tack för tipset. blir snart aktuellt att testa med ägg, men hade nog inte tänkt på att använda bara gulan först..
  • Basi
    Nenne skrev 2012-02-23 17:41:08 följande:
    Hur gör ni med ris och majs och morötter när ni mixar de?
    Nu gjorde jag ris till kycklingen och jag fick dem inte att bli så fina, utan de fanns en hel del riskorn som var som normala?

Samma med morötterna, dem blir inte heller helt mosade kokar jag dem för kort då??
    Eller va har ni för stavmixer? Jag har en från Bosch. Men har bara själva stavmixern, ska man ha mer saker?
    koka morötterna tills de är riktigt mjuka, nästan sönderkokade. spara sen av vätskan du kokat i så att du kan mixa ner av den tills puren är riktigt jämn o fin.

majs prövade jag göra endast en gång, lilltösen gillade inte smaken.
    men koka-mixa-tillsätt mer vätska-eventuellt olja.
    majsen kan man sen passera genom en sil för att få bort skalet.
  • Basi
    NovemberBarn skrev 2012-02-25 21:05:45 följande:

Vilken bra tråd!

Jag har en liten kille på drygt 3 månader.
    Nu är det ju så som ni vet att rekomendationerna är att
    man inte ska börja med smakisar o gröt fören vid 6 månader,
    men vi tänker nog börja strax efter 4 månader iallafall..
    Har ni gjort det trots rekommendationer?
    Smörgåsrån är ju poppis hos bäbisar, när kan man ge det ungefär?       

Vi följde de gamla rekommendationerna och började smaka på potatis redan vid 3månaders ålder. inga stora mängder, men det fanns stort intresse att få potatis redan då..
  • Basi

Föresten, nu har jag äntligen hittat en köpt burkmat som lilla fröken accepterar, så vi gör lite reklam för Semper eco med ris och kyckling!

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.