• Basi

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Mammato2,
    något exakt recept på favoriten hade jag inte, skriver sällan ner mängderna. Nu senast kokade jag allt för sig och mixade sedan ihop allt tillsammans, detta för att jag försökte mig på olika smak-kombinationer.

Men på ett ungefär var det ca..

1½ kyckling filé
    3potatisar
    7cm på en rätt grov palsternacka
    + vätskan från kyckling-koket tills purén var bra konsistens

• Basi

Är det någon som provat recepten som finns på www.hippbarnmat.se? eller måltidsplaneraren som finns där?

Idag är det sötpotatis-morot-sej på menyn.
    o till efterrätt en blåbärs-äppel puré.

100gr blåbär
    3 äppel
    lite vatten

häll bort det extra vattnet och mixa sedan ihop.

• Basi

har någon provat ge melon/honungsmelon åt barnet?
    köpte idag o undrar om man kan mixa åt en 6månaders...

• Basi
    Cupcake1985 skrev 2012-03-15 12:57:02 följande:
    Hur gör ni med barn som inte klarar av bitar i barnmaten trots att de nästan är 8 mån. Min lilla klarar inte små små spaghettibitar utan låter som hon kväljer sig själv. Vad gör man och hur länge ska man vänta med att introducera bitar?
    det beror väl lite på om de har fått tänder?
    Men så finns det de med tänder som har svårt för bitar iaf och vill spotta ut dem. då är det bara vanesak.
  • Basi
    Cupcake1985 skrev 2012-03-16 07:40:00 följande:
    Min egna åsikt är ju också att vänta. Känns inte rätt när barnet kväljer. Ska man börja med lite större bitar kan man ju ge den maten man brukar ge. Mixa större delen av den slät och låta en liten del har bitar i sig. Har tydligen förstått att det är ett rätt vanligt problem. Jag blev väldigt förvånad när 8 mån-maten på burk innehöll så stora bitar.
    jag reagerade över att sempers 6månaders burken med lasagne hade bitar i sig. Men lillfröken accepterae dem och åt. Värre var det med ägget vi försökte oss på här tidigare, Det skulle bara spottas ut..
  • Basi
    plutteluddelutt skrev 2012-03-16 21:26:06 följande:
    Idag vid mosade jag ihop en halv avokado och en halv kiwi. Supergott tyckte lillfis. Andra halvan mosade jag i en burk till en annan dag. (smakade även jag och det vart riktigt gott:))
    prövade du först att ge endast kiwi?

De säger ju att Kiwi och tomat är de som kan ge mest utslag. Jag har ännu inte vågat mig på kiwi..
  • Basi

Vid vilken ålder har ni försökt er på Kiwi? Kanske jag borde köpa en o prova på nu då.

Det börjar bli idetorka på fruktpuréerna. Fast o andra sidan börjar dotten bli stor i maten, nu räcker det inte med frukt på e.m/kvällen utan hon behöver något mer mättande. Även om hon får gröt senare på kvällen.

Idag har vi börjat dagen med göt både hon och jag. Kokade 1½ portion som vi delade på. ingen barmats gröt, utan riktig denna gång.

• Basi

Honungsmelon gör man ingen puré av..
    det blev en enda vattning sörja. När jag sen försökte koka kräm på den så blev det klister. inget jag rekommenderar.

Däremot verkar äppel -jordgubbspurén bli en succé.

3äppel
    120gr jordgubbbar

koka äpplen ca 5min. häll bort vattnet, lägg i jordgubbarna och mixa.

• Basi

Gjorde Maizenakräm till kvällsmat åt henne igår. Den tog snabbt slut så det är ju ett tecken på att den var god.
    Gick fint att ersätta den vanliga mjölken med mjölkersättning och sen lämna bort allt socker. Jordgubbspurén fick agera sötningsmedel :)

• Basi

Lite mer jobb, men lite roligare att leta fram maten i frysen..
  • Basi

Nu räcker det inte längre med lunch och sen ett mellanmål på e.m före kvällsgröten. Nu måste det bli riktig kvällsmat oxå. Vad ger ni då?

• Basi
    Nenne skrev 2012-03-26 17:36:10 följande:
    Hur gör ni för att inte få avokadon och bananen bruna när ni sparar den??
    Det samma hände här, visserligen bara översta delen som var brun. Men jag tyckte det såg så oaptitligt ut att jag slängde det. Fast något fel hade den ju inte..

somliga säger ju att bananen blir brun för att den mosas med rostfri gaffel, om man använder sig av plast skulle den hållas "gul-vit". någon som testat?
  • Basi

smaksatt ris är t.om. gott för oss vuxna Flört
    jag gjorde äppelgröt på risflingor, *mumsigt*

• Basi
    Ville och Agnes skrev 2012-04-02 14:54:29 följande:
    Är det helt fel med lite smör?
    det beror på vem man frågar. Rådgivningen anser man skall hålla sig till olja.
    Dethär med att införa mjölkprodukter för tidigt kan tydligen skada njurarna. Det är för mycket protein i vanlig mjölk.
  • Basi
    Koppkaka skrev 2012-04-10 12:24:14 följande:
    Men vad sjutton är det för trams? Vad anses som "för tidigt"? Och det enda råd som ges ut nu är ju att man ska vänta med mjölkprodukter till 6 månader ungefär, sen kan man använda det i maten men INTE som dryck förrän efter 1 år.

För mycket protein.. Då ska man inte ge barnen kött och fisk heller då?
    Ja, deras teorier är intressanta.
    När jag var liten blandades vanlig lättmjölk ut med vatten, inte hade man då råd att släpa hem litervis med ersättning. När jag frågade på rådgivningen om detta tyckte 'tanten'; nej, fortfarande för mycket protein, o så späder du ut alla de andra viktiga näringsämnena i mjölk. som t.ex. kalcium.
    Får jag då fråga vart det kan försvinna om man tillsätter vatten? mjölken försvinner ju ingenstans..
  • Basi

Prövade plockmat åt tösen idag. Blev majs och ärter direkt ur fryspåsen. Hon njöt och jag var rädd att det skulle fastna i halsen. Men tösen som nu är snart 9mån tuggade glatt i sig bitarna!

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.