-
vi får hoppas han gillar den! konsistensen är rätt lik hemlagat, så det var kanske därför det gick hem. :)dunna skrev 2012-02-27 15:07:26 följande:hah, jag har just köpt den burken för att rova. Vi ska till Spanien i påsk och då vore det lite jobbigt om inte sonen åt nåt annat än hemlagat...
-
kött får man ge vid 5månaders ålder. vi började med maletkött, som mixades sönder till en grå välling, ja lite tjockare va den nog, men såg ut som en grå lervälling.jessii87 skrev 2012-02-27 15:56:41 följande:När o hur är det dags att introducera kött etc? :)) Vad är bäst att börja med?
fisk kan man kanske vara lite försiktig med, ifall det finns allergier i släkten. -
nu ligger torkade frukter i blöt, redo att mixas i morgon. Den är faktiskt enkel och god att göra den purén, omtyckt oxå för den delen.
idag gjorde vi päron + äppel med lite kardemumma i. gick hem det med.
o så en ny sats batat/sötpotatis eftersom den är god med allt ;) -
Senast använde jag mig av Royal Gala äpplen, men namnet på päronet minns jag inte. O gången innan, till äppel-kanel-ingefära purén använde jag Granny Smith äpplen. Så det är nog bara vad som finns hemma.Mammato2 skrev 2012-02-27 21:50:54 följande:vilken sorts päron och äpplen använder du mina killar gillar verkligen inte surt.
-
Jag testade oxå göra mangopure en gång på frusen mango-i bitar. Det var samma sak för mig, det blev en massa trådar i purén. Troligen är det mangons "egna trådar". Vi smakade på den ändå, men smaken var för "trä-ig" så den var inte alls intressant hos oss.Mammato2 skrev 2012-03-01 12:15:39 följande:
Hej!! jag kokade bara mango och idag då jag tinade den så vart det som små platstrådar kan det vara mangon egna trådar fruktkött som stelnat på nått sätt. Jag tina mangon i mikron men kollade på bitar som jag har i frysen och det är trådar som sticker ut ur dem. Jag har köpt färdig skuren mango i bitar på ica. Ja jag vågade inte ge dem så jag fick göra om gröten då jag redan hade hunnit blanda när jag såg det. Vet någon vad det kan vara???
Kanske är resultatet bättre med färsk mango? -
Kanske uppstår trådarna när man kokar den?
-
om kyckligen blev kokt, möjligen då en andra gång, så tror jag inte det är något farligt med det.Nenne skrev 2012-03-02 16:15:09 följande:Vet inte om jag klantat mig ordentligt nu :( kokade kyckling igår.. Stängde av plattan då jag själv skulle äta, men när jag var klar så hade kycklingen blivit ljummen och när jag kollade på den så blev jag osäker på om den va klar så jag hände på nytt vatten och lät den koka en stund till. Sen mixade jag den å så in i frysen.
Tog idag fram en iskub kyckling och kom på att hon kanske inte skulle ha ätit den, men när jag kom på de så var typ hela tallriken slut :( va tror ni?? Kommer hon bli dålig?? Ska jag slänga resten av kycklingen??
om hon åt den utan problem igår och inte gav några tecken på att bli dålig så är det nog ingen fara skedd. -
när introducerade ni citrusfrukter? man bör väl vara lite försiktig med dem?
idag åt fröken lite glass o mums så gott det var, och olovligt förstås... -
jag är fortfarande inne på att frysa var sak för sig. men jösses så många kuber det börjar gå åt.
alla grytor som ni skriver om verkar dock intressanta, så det blir nog till att prova så småningom när mer mat går åt.
Skall koka ihop en päron-aprikos pure nu o se vad det blir till. Hade tänkt ta persika men kom inte underfun med hur jag skulle bete mig med den..? Funderade lite på konserverad periska, då i egen juice, den borde väl vara okej att använda?
är det sen någon som gjort blåbärspure? Jag kollade hyllan butiken idag på olika smaker, funderade på att göra en egen blåbärspure men konstaterade att den lätt blir rinnig.. eller? -
Igår blev det ett litet "grytkok" med;
lax
blomkål
morot
potatis
ett kryddpepparkorn
smaken blev rätt bra o fröken åt med god aptit.
Idag kokar vi ihop palsternacka, potatis och kyckling som har blivit riktigt populär!