• Anonym

Hiv efter blodprov?

Jag har lite funderingar kring HIV...

Någon som vet hur länge HIV-viruset överlever utanför kroppen, alltså t ex på golvet, ett papper osv?

Jag var och tog blodprov igår. Fick sedan en kompress på sticksåret som det redan var blod på! Kan jag ha blivit HIV-smittad???

Är osäker på om det var min egen kompress som var återanvänd eller någon annans då sköterskan var tvungen att sticka mig flera gånger. Jag tittar alltid bort så jag hade noll koll på vad hon gjorde.
    Såg däremot att hon tog en kompress på bordet som var ihopvikt  och att det var blod på den. Jag borde sagt till, men tänkte just då att det säkert var min. Men nu har jag världens ångest och fattar inte hur jag ska kunna stå ut 3 mån innan jag kan testa mig!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hiv efter blodprov?
  • Anonym

Jag har sruckit mig på en använd nål en gång, fick genast åka och påbörja kontroller och behandlingar. Fick en reva längst lillfingret... dock blödde jag av revan. Läkarna på infektion sa att det i princip var omöjligt att jag skulle ha smittats.

• Anonym (inlägg 8)

Detta är en självklarhet det inte är fråga om en smittrisk. Dock är det en fråga om ett ångestsyndrom tror jag-det är denna typ av frågor som är fullständigt orimliga som folk med ångessyndrom ställer om och om igen. Särskilt på "fråga doktorn om HIV" där 90% av frågorna är nojja utan verklighetsförankring.

• Anonym

Till er som tror att jag har tvångssyndrom, ångestsymtom:

Jag ställde en fråga och bad inte om att ni ska analysera om jag har tvångstankar eller ångest! Det är verkligen patetiskt att läsa och så otroligt löjliga svar. Folk oroar sig i olika grader och för olika saker, synd att ni inte verkar fatta det.

• mosterYster
    Anonym skrev 2010-04-27 15:21:31 följande:
    Till er som tror att jag har tvångssyndrom, ångestsymtom: Jag ställde en fråga och bad inte om att ni ska analysera om jag har tvångstankar eller ångest! Det är verkligen patetiskt att läsa och så otroligt löjliga svar. Folk oroar sig i olika grader och för olika saker, synd att ni inte verkar fatta det.
    men det är ju för att hjälpa dig, för att få dig att förstå att din oro över HIV är helt obefogad. Och dessutom finns hjälp att få, för det måste vara jobbigt att må så dåligt och vara så orolig när det inte ens finns någon grund för det. Om det är som du skriver i ts: "Men nu har jag världens ångest och fattar inte hur jag ska kunna stå ut 3 mån innan jag kan testa mig!" så önskar jag dig lycka till med att hitta hjälp. KBT (som någon föreslog) är en bra idé.
  • Anonym

Äh, inte behöver man ha tvångssyndrom bara för att man drabbas av obefogad oro. Det handlar ju bara om lite okunskap och med tanke på den skrämselpropaganda som tidigare förts om HIV är det väl inte så konstigt? Jag är väl hundra år gammal, men det fanns en tid då det inte var konstigt att tro att HIV smittade via toalettstolen.

Man kan ju fråga sig varför det är just HIV ts oroar sig över och inte tex hepatit... som sagt skrämseltaktiken har väl funkat.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-27 15:41:17 följande:
    Äh, inte behöver man ha tvångssyndrom bara för att man drabbas av obefogad oro. Det handlar ju bara om lite okunskap och med tanke på den skrämselpropaganda som tidigare förts om HIV är det väl inte så konstigt? Jag är väl hundra år gammal, men det fanns en tid då det inte var konstigt att tro att HIV smittade via toalettstolen. Man kan ju fråga sig varför det är just HIV ts oroar sig över och inte tex hepatit... som sagt skrämseltaktiken har väl funkat.
    Jag har funderat över hepatit C också.
  • marianne a
    Anonym skrev 2010-04-27 17:04:01 följande:
    inse fakta: det var ditt eget blod!!!!!!
  • Anonym
    ja med då så.
    Fast du kan väl sluta oroa dig nu? Eller sök ordentlig fakta, för det kan ju vara vilka som helst som sitter här och skriver. Eller vad skulle få dig att sluta känna oro? Endast negativa blodprover?
  • Anonym (sjuksköterska)

Du kan lugnt släppa detta, ts. Ingen som helst risk för någon smitta.

• Anonym (inlägg 8)
    hepatit C smittar inte heller på det viset däremot skulle man kunna tänka sig det finns en teoretisk risk för hepatit B då det krävs oerhört lite blod och endast en hudspricka för att bli smittad. Men är man smart så vaccinerar man sig mot hepatit B så behöver man inte fundera på det framöver.

Ska du oror dig så oroa dig isåfall för hepatit B -den enda blodsmittan som man kan få av att gnugga ett blodigit plåster mot ett eget sår.
Svar på tråden Hiv efter blodprov?